Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Je tučné a pro člověka nevhodné aneb pravdy a lži o mléce

Mléko je jedna ze základních potravin a mělo by být podle odborníků na výživu pravidelnou součástí našeho vyváženého jídelníčku. Přesto v České republice spotřeba mléka rapidně klesá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mulpa

Pasterizovaná lobby

Mlékařská lobby. Když už mléko pít, tak nepasterizované od dobytka, co se skutečně pase a není krmen umělými krmivy. Jako zdroj vápníků je lepší zelenina. Některé národy mléko nepijí vůbec a po milióny let ho nepili žádní lidé, s vyjímkou mateřského mléka.

0/0
21.3.2011 18:12

kamyla

Účinky mléka

Pozorně jsem si četla diskuzi a ..prostě mi to nedá, abych nenapsala svou zkušenost. Mám doma chlapa, který měří skoro dva metry, váží dost přes metrák a denně vypije 1-2 litry mléka - pokud ho nemá, vrčí a pokud má možnost je ochoten zbaštit denně 4-6 jogurtů (zásadně smetanových).   Je dárcem krve, dostal nabídku na dárcovství spermatu a celoročně je zdravý jako řípa. Já se snažím jíst zdravě, mléko mi chutná, ale rozhodně nevypiju denně ani plnou sklenici. Objevují se u mně stále nové alergie (poslední na propolis a antibiotika) a nemoc mě minimálně jednou, dvakrát za rok také sklátí. Výsledek? Rozhoduji se, zda nezačít denně pít 1,5 litru mléka a 4-5 jogurtů. Když to vidím........

0/0
16.3.2011 6:11

čudla_1

Re: Účinky mléka

Proč si myslíš, že jeho stav má spojitost s tím, že pije mléko. Dnes spíše "mléko", chemicky a tepelně zpracovaná kejda:-) Stavy vašich těl mohou mít miliony příčin včetně dědičnosti. Je absurdní vyvozovat, že pije mléko a je zdravý = mléko je zdravé. To opravdu neplatí.

0/0
16.3.2011 12:48

kamyla

Re: Účinky mléka

Tak za prvé - netykáme si a za druhé - tu "kejdu" si vozím přímo od krávy mých rodičů. Zkuste to brát trochu s nadhledem a nebrat všechno úplně doslova. Kupříkladu nejsem odborník na výživu, ale i mně je jasné, že bych se mohla v mléce utopit a stejně by mě z těch alergií nevykřesalo (kdyby to fungovalo, tak by se plno lidí ráchalo v mléčných lázních a vedle pivnic by spousta alergiků a jiných "nedochůdčat" vysedávala v "mléčnicích" ;-)). Nevím, jestli je mléko špatné, nebo ne. Každopádně mám doma příklad toho, že zdraví rozhodně neničí. A já jsem ráda, že se v mé rodině pije mléko a ne pivo a tvrdý alkohol (tady můžete začít polemizovat o zdraví zlatavého moku, ale myslím, že v množství cca 2 litry denně už moc zdravý není).

0/0
16.3.2011 13:09

čudla_1

Re: Účinky mléka

Tak za prvé, my si netakáme, já ti tykám! Odkud se mléko vozí nemá význam, ty krávy žijí na zamořeném území chemií a hnojivy.

0/0
16.3.2011 13:12

blondie76

Re: Účinky mléka

Zatímco Vy si vybíráte zeleninu a ovoce vypěstované na nezamořeném území? Maso ze zvířat, která se pásla na panenských loukách? Chleba z pšenice či žita pěstovaných bez chemie?

0/0
16.3.2011 13:17

čudla_1

Re: Účinky mléka

Psal jsem to někde?

0/0
16.3.2011 13:18

blondie76

Re: Účinky mléka

Ne, jen jsem použila stejný argument jako Vy. Takže nechápu, proč Vás to rozčiluje

0/0
16.3.2011 13:23

čudla_1

Re: Účinky mléka

Nikde jsem netvrdil, že dnešní potraviny jsou vrcholem zdraví. Tak nevím jako na co jsi použila stejný argument?

0/0
16.3.2011 13:25

blondie76

Re: Účinky mléka

Vraťte se o pár příspěvků zpět, pořádně si přečtěte (zejména ty Vaše) a možná na něco přijdete

0/0
16.3.2011 13:27

čudla_1

Re: Účinky mléka

Ještě jednou, nikde jsem nepsal o tom, že dnešní potraviny jakéhokoliv druhu jsou vrcholem zdraví. Ani o pár a ani o hodně stránek zpět:-P

0/0
16.3.2011 13:28

_m-

Re: Účinky mléka

Ať jsem za blbce, jen když se hádám, viď ;-)

0/0
16.3.2011 13:32

čudla_1

Re: Účinky mléka

klidně si buď, to je tvůj problém;-)

0/0
16.3.2011 13:33

marteN...cI_I

Re: Účinky mléka

R^;-D

0/0
18.3.2011 19:17

čudla_1

jestli je mléko zdravé nebo ne podle mě říct nelze

ale lze jasně říct, že pokud ho pít nebudete tak se vám rozhodně nestane nic strašného jak se nám mlékařská lobby snaží vnutit.

0/0
16.3.2011 12:53

čudla_1

to jsou bláboly o tom vápníku

chlastat mlíko je výstřelek posledních pár let. milion let člověk mlíko v dospělosti nepil a s vápníkem problémy neměl a to byly časy kdy tělo dostávalo 1000krát víc zabrat než dnes. Argument vápníku je logický nesmysl, mlékařská lobby nic víc

0/0
16.3.2011 0:41

blondie76

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

Nemyslím, že by k domestikaci skotu a koz za účelem chovu pro mléko a maso by výstřelek posledních pár let... Zapátrejte v učebnicích dějepisu

0/0
16.3.2011 5:33

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

viz níže, domestikace asi 10 000 př.n.l. Zatímco předtím člověk asi tak 1-2 miliony let mléko jako dospělý jedinec nepil!

0/0
16.3.2011 12:46

blondie76

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

Tak samozřejmě...vývoj jde dopředu a tenkrát asi lidé zjistili, že přísun mléka a masa od domestikovaného skotu asi nebude od věci. Jinak by se na to asi vykašlali ne? Totéž platí pro začátky pěstování plodin a jejich postupné šlechtění. No a předtím taky člověk asi tak 1 - 2 miliony let běhal nezahalený. Kvůli tomu se snad nevzdáme oblečení. Nebo ano?

0/0
16.3.2011 12:52

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

Rozhodně ne, ale o to přeci nejde. Jde o to, že se nám tady snaží kdosi vnutit, že když nebudeme pít mléko budeme mít velké problémy. Když nebudeme nosit oblečení budeme mít velké problémy ( a nemyslí se zákonem ale se zdravím). Což jsou prostě nesmysly. Když mléko pít nebudete tak se vám vůbec nic nestane, to jestli je mléko zdravé nebo ne (podle mě ne) na tom nic nemění.

0/0
16.3.2011 12:55

_m-

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

1) chov dobytka na mléko není výstřelek posledních pár let, dokonce ani posledních pár tisíc let.

2) V dobách kdy člověk byl v 50 letech ctihodným kmetem ani v dobách kdy se běžně umíralo v 30-40 letech pravděpodobně člověk problémy s osteoporózou neřešil.

0/0
16.3.2011 9:13

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

1) je to výstřelek posledních pár let, nejsem historik ale domestikace zvířat se datuje do doby zhruba 10 000 př.n.l což je z pohledu historie člověka "pár let"

2)Mléko se doporučuje pít již od malička, tudíž argument osteoporózy která přichází se stářím  je nedostatečný.

0/0
16.3.2011 12:46

blondie76

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

1) Vidíte, takže to lidem těch "pár let" zřejmě bylo k užitku

2) Osteoporóza nemusí přicházet se stářím. Znala jsem případ pokročilé osteoporózy u pětadvacetileté těhotné ženy, která utrpěla zlomeninu krčku kosti stehenní (v osmém měsíci). Byla to zhruba deset let veganka. V ženském příbuzenstvu (matka, babičky, tety) se osteoporóza nevyskytovala.

Navíc je Váš druhý argument opravdu nesmysl. Výživa v dětství má obrovský vliv na pozdější stav organismu.

0/0
16.3.2011 13:05

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

1) jistěže, jako cokoliv jiného čím lze zaplnit prázdný žaludek, na zázračnosti a zdraví prospěšnosti mléka to nic nemění

2)To, že ty znáš jednu na věci nic nemění. Ano to ovlivňuje a proto má malé děcko mléko mateřské, pak už ho nepotřebuje, kdyby ano příroda by mu ho zajistila skrze matku a ne skrze krávu:-P

0/0
16.3.2011 13:10

blondie76

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

1) Pro ty lidi to byl (a doteď je) zdroj bílkovin, tuků a dalších látek, které tehdy zřejmě prudce zvýšily šance na přežití. 2) Kolik dětí je plně kojených? Umělá dětská výživa není nic jiného než upravené kravské mléko...Vy sám jste byl kojený? Zeptejte se mámy. Pokud by lidské tělo nebylo v dospělosti schopné přijímat mléko jiného živočišného druhu, proč by nadále tvořilo enzymy, které toto mléko štěpí? Jo a ten případ osteoporózy nebyl ojedinělý. Existují i odborníci na dětskou osteoporózu, stačí se o problém trochu zajímat a na a priori shazovat názory, které se liší od těch Vašich

0/0
16.3.2011 13:22

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

2)to já nevím každopádně je to chyba matky pokud nekojí. O schopnosti přijímat mléko jsem nepsal. Člověk má schopnost přijímat jakýkoliv jed celkem dlouhou dobu než to s ním zamete viz. drogy, kouření, alkohol.... V porovnání se zbytkem to jsou případy ojedinělé.

0/0
16.3.2011 13:24

blondie76

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

Ale ano, ačkoliv jsem zatím neslyšela o tom, že by snad mléko bylo karcinogen či jed, jako Vámi uvedené látky. Snad uznáte, že je lepší  hrnek mléka denně, než krabička cigaret, láhev alkoholu nebo aplikace drogy... Taky jde o kvalitu života. Takový piják mléka bude v padesáti nepochybně vypadat jinak, než piják chlastu, kuřák či uživatel drog (pokud se padesáti dožijí).

Že matky nekojí, je velká chyba, o tom žádná

0/0
16.3.2011 13:31

čudla_1

Re: to jsou bláboly o tom vápníku

lepší to je, reagoval jsem na argument že člověk je schopen přijmout kde co, to ale neznamená že mu to prospívá

0/0
16.3.2011 13:34

medved.m

"...v průměru jen asi u 2 - 10 % populace"

Anebo taky http://www.nutritip.cz/view.php?cisloclanku=2008080006&rstema=18&nazevclanku=lakt%C3%B3zova-intolerance. 2. řádek.

Otázka, PROČ by měl věřit nějaké Veronice Hořejší, když mu stačí dát si půllitr mléka a má jasno hned :-)

(Já tedy ano. Občas to zkouším, ale raději vždycky večer před víkendem, hádejte proč?)

0/0
16.3.2011 0:02

TDW

Jak které mléko

Nedávno jsem měl mléko z Lidlu a mělo jakousi divnou pachuť, nemléčnou, neidentifikovatelnou,ošklivou.

Je pravda že různou pachuť mají i jiná mléka ale tady to bylo echt....

Proto si v poslední době raději koupím Amálku, je pravda že stojí třicet kaček, ale je to snad jediné mléko které chutná - jako mléko. A je v něm smetana. Ano, opravdická, tuhá, mastná, smetana,která dělá u hrdla někdy špunt. Mohu říci že tohle mléko opravdu chutná podobně jako když jsme za mých teen let kupovali mléko přimo od kravky... Samozřejmě že to je vyváženo cenou-od devětadvaceti korun výš.

0/0
15.3.2011 23:34

tnx

To jsou ale blbosti

"Lidský druh vstřebává potřebné množství vápníku právě a

nejsnáze z kravského mléka, a to po celý život," uvádí odborník přes

mléko a mléčné produkty Jiří Kopáček."

- proč tedy národy, ve kterých není zvykem pít mléko, netrpí osteoporózou? Protože tělo pak získává vápník i z potravin, ze kterých ho naše zhýčkaná těla získávat neumí. A proto to evropané získávají velmi neefektivně z mléka.

0/0
15.3.2011 22:54

blondie76

Re: To jsou ale blbosti

Které národy, prosím? V Evropě kupříkladu pijeme kravské či kozí mléko, v Asii to je např. i koňské (i zkvašené - jako kumys), u severských národů to je i sobí mléko, africké národy žijící jejich tradičním způsobem života pijí mléko smíchané s krví skotu atd. atd. Mléko je pro ně přirozený zdroj nejen vápníku, ale taky bílkovin a tuků.

Koneckonců umělá kojenecká výživa není nic jiného než upravení kravské mléko

0/0
16.3.2011 5:38

Coky_cz

odborný článek :)

Nedá mi to a musím přispět svou troškou do mlýna :)

Mléko nepiji už více jak půl roku i když ho mám chuťově rád. Bohužel v konzumaci mléka vidím samá negativa. Jak již zmíněný obsah hormonů, tak zahleňování organismu. Člověk má enzymy potřebné pro trávení mléka jen v dětském období života, postupně tyto enzymy ztrácí což přináší různé problémy, například trávící -> laktózová intolerance. Dost pochybuji o tom údaji - 2 - 10 % populace. Podle mě je to mnohem více.

Teď se pustím na tenký led, ale tvrdím že mléko paradoxně odvápňuje :)

Řekněmě, že lidské tělo je unikátní stroj, který se snaží nastavit prvky v krvi tak ,aby byly v určitém optimálním stavu.

Mléko zvyšuje obsah fosforu v krvi a antagonistou fosforu je právě vápník. Co tedy udělá tělo? Snaží se dorovnat tento přebytek fosforu vápníkem, který si bere z kostí. Samozřejmě že nějaký vápník mléko tělu dodá, ale dlouhodobým konzumováním spíše odvápňuje.

0/0
15.3.2011 22:14

blizz011

Re: odborný článek :)

Bez citací je ale váš příspěvek paskvil :-/

0/0
15.3.2011 22:23

Vickies

Re: odborný článek :)

Precetla jsem si poctvive celou diskuzi a tez musim prispet k tematu mleka. Existuji ruzne nazory na konzumaci mleka. Ajurvedska medicina jej doporucuje, z duvodu lepsiho cisteni strev, avsak poukazuje na to, ze zahlenuje a nemusi vyhovovat vsem. Po precteni zajimaveho clanku on pana Kollingera na webu   www.kolinger.cz    viz zivotosprava, kde zminuje ze mleko a mlecne vyrobky nejsou zdravi prospesne a v kombinaci s bilou psenicnou moukou a cukrem v primo nebezpecne. Clanek, se muze zdat ponekud nadsazeny, ale je to opravdu zajimave a doporucuji precist: Dle me zkusenosti, kdy jsem vyradila veskere mlecne vyrobky, ze stravy a vyrazne se mi zlepsila, lupenka i psychika, souhlasim s nazorem, ze kravske mleko a jeho propagace je jeden velky byznys bohuzel.

Bohuzel, bez dalsich mlecnych vyrobku jako je kefir a obcas syr (pozor na tavene syry, ktere odvapnuji) jsem se neobesla.

0/0
16.3.2011 17:16

Jules_S

Mléko z mlékáren

Mléko dnešních krav je plné hormonů (za to může krmení, které celý život žerou) - proto mají muži problémy se spermiemi.

No a v mlékárně tomu dají korunu, protože nové automatické linky přidávají do mléka rostlinný olej, takže zase další hormony...

0/0
15.3.2011 21:55

blizz011

Re: Mléko z mlékáren

Jako jeden z mnoha něco tvrdíte a nemáte svá tvrzení absolutně ničím podložená. Vědecké studie totiž tvrdí něco jiného (např. http://www.journalofdairyscience.org/article/S0022-0302(79)83446-3/abstract)

Ale jako chápu vás, když u nás každý čte bulvár, který má svůj komerční úspěch založen na šíření poplašných zpráv člověk neví čemu má věřit. A populárně naučné listy které čerpají z opravdových studií jsou příliš drahé (kolikrát jejich cena dosahuje až desítek korun) a nezajímavé.

0/0
15.3.2011 22:42

opportunity

Mlíko jsem nepila

od dětského věku, pak přišly mlékomaty R^

0/0
15.3.2011 18:12

nikotino

Re: Mlíko jsem nepila

my jsme měly mlékomat ve chlívě. Akorát mlíko nebylo chlazenéR^

0/0
15.3.2011 20:39

_m-

Re: Mlíko jsem nepila

:-)R^ u babičky.

Ale i ve městě - pamatuju doby, kdy se pro mléko chodilo s konvičkou - nevydrželo sice 1/2 roku ale zato to bylo mléko.

0/0
16.3.2011 9:16

turnbull

Ja ho uz tiez nepijem...

Mlieko som pila,ked som bola mala,uz ho nepijem,lebo je z tehotnych krav plne hormonov,estrogenov muzom preto teraz rastu prsia,niektori ich maju vacsie ako zeny.Tak isto, kto chce nech si ho pije,ta osveta o mlieku bola a bude,lebo je to najjednoduchejsi,najlacnejsi sposob prijmu vapnika pre deti.Nahradzam to mature syrmi,pro-bio jogurtami,inymi nie,lebo to je sama soja a zelatina.Vapnik je predsa aj v cibuli,kapuste,brokolici ci rastlinne zdroje ako mak,vlasske orechy atd,dokonca obsah vapnika v mg/kg v mlieku je iba 1100-1300 a v maku 12620,syry-1500-12000.

0/0
15.3.2011 17:34

rizo4

Re: Ja ho uz tiez nepijem...

ano, dulezita je ovsme i stravitelnost, mozna je jednodussi pro nas i telo vypit a stravit pul litru mleka nez snist 50gramu maku

to ze do tela neco dostaneme, jeste neznamena ze ty ziviny stravime

0/0
15.3.2011 18:05

Allexx

Re: Ja ho uz tiez nepijem...

",uz ho nepijem,lebo je z tehotnych krav plne hormonov" .... a ty sýry a jogurty jsou prosím vyrobené z čeho?

0/0
15.3.2011 18:35

sun.alex

Re: Ja ho uz tiez nepijem...

Ale to je asi fakt,že to nebude nic moc...Taktéž kuřata jsou díky růstovým hormonům vykrmená za pár dní ...Když pozoruji dnešní mladé holky,jaké mají prdele a jak jsou celkově strašně robustní,tak to těm chlapcům skoro škodolibě přeji...:-P

0/0
15.3.2011 18:52

blondie76

Re: Ja ho uz tiez nepijem...

Proboha mléko březích a stelných krav nejde na zpracování a do prodeje...

0/0
16.3.2011 6:15

pinkulinku

mliko nepiju

nikdy mi nechutnalo, pri vzpomince na hrnek horkeho mlika se skraloupem se mi zveda zaludek. Jim syry, jogurty, vapnik je i v brokolici a jinych potravinach, tak si nemyslim, ze bych byla ohrozena nedostatkem vapniku. Ziju v USA, kde se mliko propaguje horem dolem, vsichni ho do sebe lejou, deti to piji na litry, ale to je kazdeho vec. Synovi dam sklenicku rano, vypije ji, kdyz mu chutna a nic mu nedela, tak nevidim duvod, proc mu ji nedat. Ale zbytek dne dostava caj, vodu atd., protoze si nemyslim, ze by musel na mliku zit. Diskuze se muze vest ve stylu extrem proti extremu a nikdy se dva lidi s opacnym nazorem neshodnou.....

0/0
15.3.2011 15:59

lajos.bacs

Re: mliko nepiju

jj, jedna z nejstrasnejsich vzpominek meho detstvi je teply neslazeny mliko ve skolce z plastovy "sklenicky" polozeny na tacu usmudlanym a smradalvym z mlikovyho hadru. bleah a museli sme to dopijet. fuj, bleee

0/0
15.3.2011 16:55

Hroznej.puberťák

Každé ráno sklenku mlíčka....

... jak byla dál ta říkanka? ;-)

0/0
15.3.2011 14:42

sun.alex

Re: Každé ráno sklenku mlíčka....

Já znám jenom: mlíko,na rakev víko...:-P

0/0
15.3.2011 18:53

tenconicnevi

ZBYTEČNÉ MLÉKO

Já mléko nepiji od doby co umím mluvit a říci že ho nechci:) Ať si každý pije co mu chutná, ale vadí mi ta celoživotní masáž že nebudu zdravej, nebudu mít pevný kosti, vitamíny a co já vím co ještě! Nikdy jsem neměl nic zlomenýho, nemocnej jsem byl naposledy na ZŠ a funguju!!!

Takže si myslím, že mléko k ničemu potřeba není!!!

0/0
15.3.2011 13:44







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.