Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dlouho jsem se styděla, že jsem Romka, říká ředitelka Muzea romské kultury

Dědeček Jany Horváthové, ředitelky Muzea romské kultury v Brně, byl první Rom, který u nás vystudoval vysokou školu. Má ji i tatínek a ona taky. Za svůj původ se dlouho styděla. Nakonec se za Roma provdala, i když ji od toho neromská maminka odrazovala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Milko

...a co druhé strany ?

Čtu si vaše příspěvky a k většině jen mohu říci, že jsou hnusné. Taky bych tu mohl psát své každodenní negativní zkušenosti s majoritní společností, ale nechci tu psát kdo mi kde ublížil, koho jsem kde viděl plivat apod....

Vaše příspěvky o Romech a sociálních dávkách jsou jen výsledkem činnosti vašich vládních představitelů, ve vládě nesedí ani jeden Rom, který by "protlačil" takovou "blbost"  do zákona.

Mluvíte o krádežích? Pochybuju, že někdo z majoritní společnosti může říci, že Rom ukradl tolik peněz, že zadlužil republiku na několik let. Obráceně to říci lze stoprocentně. Proč ještě nedávno byly v Rakousku napsány tabule: "Češi nekraďte". Nemyslím si že kvůli Romům. Každý kdo krade, má sedět ve vězení, pokud to tak není, nenadávejte (a navíc jen Romům), snažte se o změnu přístupu policie, soudů apod.

0/0
16.8.2010 15:02

iuos

hmm

lituji, ale snažit se musí především romové

0/0
16.8.2010 15:21

Mejra

Romové

Oni totiž jsou Romové a romové ... ti kteří se integrovali do naší společnosti, jsou vzdělaní, mají práci a své děti vedou k tomu a potom ti kteří žijí v getech a člověk se večer bojí tam projít. Ti se ani neobtěžují tím, aby si práci našli.

Paní Jana je velmi krásná,  inteligentní a pracovitá žena ... více těchto lidí by bylo jen přínosem.

0/0
14.7.2010 15:04

Catumbelan1

Právě jsem viděl

na Stařeně, že v Chánově chtějí bourat panelák. Nevím, proč ho nevyužijí v rámci muzea které ta paní vede. Část by mohli nechat jako výrazný styl kultury a zbytek osadit exponáty! Také by se jich v okolí našlo dost.

0/0
12.7.2010 17:51

lůvejroznec

Muzeum je také placené z daní, že?

:-/Rv

0/0
12.7.2010 13:37

Si0 po druhém zákazu

Hrome, znal jsem pana Holomka, byl to Rom

a učil na VUT marxismus-leninismus. Teda nevím, jestli patří do rodinky, ale musel to být vzdělanec jak Brno.;-D

0/0
12.7.2010 13:27

vinca L

Re: Hrome, znal jsem pana Holomka, byl to Rom

R^

0/0
12.7.2010 13:28

Kuk na strejdu

Důsledek a příčina

Slovo cikán má dodnes hanlivý nádech.

A hanlivý nádech má kvůli těm, co ho používali nebo kvůli těm, kteří jím byli označováni? Můžete si být jisti, že za pár let bude společensky nepřijatelný výraz "rom" a bude se hledat jiné "politicky korektní" označení, třeba indočech.

Prostě ať nazvete výkal lejnem, ho*nem, bobkem či sra*kou, vonět kvůli tomu nezačne a pojmenování za to fakt nemůže. Kdy tohle lidem dojde?

0/0
12.7.2010 11:43

Schara

zajímavé...

...že všichni praující a slušně se chovající ROMOVÉ jsou vždy polobílí

0/0
12.7.2010 10:47

Kuk na strejdu

Re: zajímavé...

Případně, jak uvedla přímo paní ředitelka, se s ostatními cikány nestýkají. Nic než náhoda...

0/0
12.7.2010 11:48

xaeris

J.F.Kennedy- prognostik i pro současnost

Kolik přinese fungování romského muzea peněz do státní kasy?Asi tohle by k tomu řekl J.F. Kennedy, tedy, cikáni neptejte se co udělá český stát pro vás, ale ptejte se co uděláte pro český stát vy sami.:-/

0/0
12.7.2010 10:33

Stará turistka

Paní se živí romstvím, a to je Romka jen napůl....

Jistě, že je to oproti některým Romům pokrok, ale i tak je zvláštní, že vzdělance z tohoto etnika jejich původ živí tak často...

0/0
12.7.2010 10:33

aji

Paní držím palce

Romům nezávidím. I když někdo žije léta vlastně pořád slušným životem, stále ho podle bary pleti budou ostatní řadit k nepřizpůsobivým. Znám více lidí romské národnosti, kteří nijak navyčnívají z davu, pracují, platí daně, učí se ... Romská kultura a historie je něco zajímavého, tak trochu jsko hippie - život s nádechem romantiky a volnosti  - kdo by po tom někdy nezatoužil v dnešní době. Ta snaha vyzrát na jiné - původní obyvatele už nějak k jejich životnímu kočovnému stylu patřila, stejně jako kouzelné pohádky... Není mi vše na této kultuře sympatické, ale každá kultura má své stinné a světlejší stránky. Vážím si všech Romů ( i Neromů) kteří poctivě pracují a paní držím palce.

0/0
12.7.2010 7:00

sappho21

Re: Paní držím palce

Ano, pokud budou všich níž takto, není problém a nevadí mi. Ale od doby co jsem přišla do Ostravy a moznala slovenské cikány, které jsem slovenská vláda vystěhovala.... tak je nesnáším. V tramvajích plivou na zem, za bílého dne vykrádají auta, byty (vše zatím osobně viděno) a zajít si na sociálku něco vyřídit, zkuste to? Jako bílí se ničeho nedomůžete. Nikdo se neodváží do jejich ghet. ;-O Nohavica má ve své písni pravdu...... od Vltavy se lehce soudí.

0/0
12.7.2010 13:37

Xazdren

Rasismus

Mě by vážně zajímalo, jak vůbec může být nenávist ze strany světlejších čechů k těm snědějším označována za rasismus. Romové nepatří mezi mongoloidní, negroidní, nebo australoidní (jde o oficiální termíny) rasu, jsou europoidní, stejne jako my světleší, což znamená, stejná rasa. Dokonce většina má v občance českou národnost, takže nejde ani o nenávist k jiné národnosti.  Slovo rasizmus v tomto spojení nemá co dělat, je to maximálně nenávist k jiné sociální skupině.

0/0
11.7.2010 23:21

Tacuddd

Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Tahle paní dělá něco pro vyřešení romského problému.

O nenávistných přispěvovatelích do zdejší diskuse se to rozhodně říct nedá.

0/0
11.7.2010 19:04

cicobasket

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Nenávistní přispěvatelé platí daně, takže jaksi cikánský problém řeší dílem největším, pane ... Čímž nijak nechci deklasovat její práci. Jestli je v tom dobrá jsem rád.

0/0
11.7.2010 19:09

Tacuddd

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Je určitě hezké, že někdo poctivě platí daně.

To ale pořád nic nemění na tom že když píše do diskuse nenávistné příspěvky, nepřispívá k tím k vyřešení romského problému.

0/0
11.7.2010 19:24

..palič..

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

"nenávistné" další krásný newspeakový termín.

0/0
11.7.2010 19:33

Tacuddd

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Zajímalo by mě co je na slovu "nenávistné" takzvaně newspeakového.

Nenávist je slovo které má jasný význam. Stejně i tak z něj odvozené slovo nenávistné.

0/0
11.7.2010 19:49

vinca L

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

;-DPravda je pravda . A nenávistné příspěvky ?? Tím nám cosi naznačuješ .Rv:-/

0/0
11.7.2010 19:51

Ubaram

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Cigánský "problém" se řeší 10té století.

0/0
11.7.2010 22:01

cicobasket

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Tak žádný příspěvek nepřispěje k řešení. Ani to není cílem. Diskuse je výměna názorů. Můžeme se ale ptát, kde se bere ta nenávist. Je to opravdu ten váš "rasismus" nebo prostě špátná zkušenost ? No zkušenost člověče. Co vidím že se dělá špatně je paušalizování. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že kdybychom si hráli s čísly, tak těžce ten váš pseudohumanismus zapláče ...

0/0
12.7.2010 10:33

rafton

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Jmenujte nějaké nenávistné přispěvovatele. Naopak já jsem poměrně mile překvapen, že naprostá většina příspěvků je vhodná do otevřené diskuze.

0/0
11.7.2010 20:24

Sekanice

Re: Já myslím že je dobré co ta paní dělá

Já si myslím, že proti lidem, viz. třeba zmiňovaná paní snad nikdo nic nemá....Naopak, pokud se někdo chová tak, že (mám z vlastní zkušenosti), vybydlí nájemní byt, spálí podlahu, vyrve prkna ze zábradlí na "pavlači", spálí, krade, neposílá děti do školy, po několikátou generaci v ČR nechce mluvit česky, tak se na mě nezlobte to mi fakt vadí. Zejména, když poté, co si např. svůj byt vybydlí, začne volat, že by mu ho měl někdo zase dát do pořádku, jinak je rasista....Na druhou stranu, také z vlastní zkušenosti znám rómku, jejíž "bílý" manžel byl takový "grázl", že to svět neviděl a ona byla ta "slušná".... Pokud bych se ale měla bát říct někomu, že např. dělá něco, co se v rámci zákona nesmí, jenom proto, že je rom, to by asi nebylo v pořádku... Pokud někdo pracuje, platí daně, chová se slušně, tak s tím naprosto nemám problém. Pokud je to jinak, tak mi to vadí a klidně to budu říkat, ať je to kdokoli... je to rasismus?

0/0
11.7.2010 23:20

Yen

Byli

...byli jsme cikánská rodiny, s ostatními cikány jsme se ale nestýkali.......Pořebuje toto komentář?

0/0
11.7.2010 18:47

ilb

-

"Nakonec se za Roma provdala, i když ji od toho neromská maminka odrazovala."

Jo jo, není nad osobní zkušenost s tímto etnikem, její maminka měla přece jednoho takového doma... :-)

0/0
11.7.2010 18:45

vinca L

Re: -

Věděla a to měla vzdělance !!;-)

0/0
11.7.2010 20:02

FanFanTulipan

...

Na světlo Boží vytáhnou jednoho a hle, jak se poved. Ale v globále, achich ouvej... Ale pšššt, ať mi neseberou dukátky :-)

0/0
11.7.2010 18:44

vinca L

Re: ...

Počkám si v klidu , co bude následovat . Geny jsou ..kurňa šopa ....

0/0
11.7.2010 20:05

zlý rasista Soulburner

...

tyjo, oni k tomu článku dali diskusi, jo?8-o

0/0
11.7.2010 18:21

m.k.p.

jojo

Musela to mit pani tezke, ja mam take kamaradku 'polocikanku' a je to vytecna holka, inteligentni a slusna. Jen skoda, ze jich neni vice, abychom mohli konecne zmenit nazor, protoze ten spatny si delaji jen oni sami. A pak slusnak to chudak odnese V

0/0
11.7.2010 17:52

stary pes

Re: jojo

Tak si pár těch slušňáků nastěhuj do bytu.....

0/0
11.7.2010 18:18

sphagnum

Re: jojo

R^ jojo, je to jen na nich.

0/0
11.7.2010 20:12

wiliz 3

.

"Slovo cikán má dodnes hanlivý nádech. Nemělo by se používat..." A kdo to říkal že se slovo cikán nesmí používat? Rom neexistuje.

0/0
11.7.2010 16:27

Roumen

Re: .

Podle me nebude trvat dlouho a i Rom bude mit hanlivy nadech. Zrejme se bude muset najit nejake jeste starsi oznaceni.

0/0
11.7.2010 16:35

wrah

Re: .

Slovo rom je rasistické, znamená totiž člověk. A z historie vyplývá, že kdykoliv někdo používá označení člověk jen na svůj kmen, tak tvrdí, že ostatní nejsou lidé. Tudíž v jejich podání rom je árijec, ten jediný a pravý a ostatní jsou podřadní. Každopádně této paní to nezávidím, patří mezi poměrně vzácné vyjímky, tedy slušný ci*án. Ostatně jednoho znám také, je to ing architekt a posledně ho snad nějaký ochrankář nechtěl pustit na stavbu, s tím že ho nemá v seznamu dělníků. A dost nemohl pochopit, že on to projektoval..

0/0
11.7.2010 16:45

velitel mesta bugulmy

Re: .

To, že název vlastního kmene znamená člověk, to mají desítky, ba stovky národů a kmenů po celém světě.

0/0
11.7.2010 17:20

ajk

...............

jak říká jedna moje známá co pracuje na poště....."Kdyby lidi věděli kolik jim chodí peněz na dávkách tak je dávno ženou klackama".....:-/

0/0
11.7.2010 16:19

velitel mesta bugulmy

Re: ...............

Kdyby se ženské na poště chovaly k zákazníkům slušně, místo aby studovaly finanční poměry adresátů, to by byla teprve paráda! Jinak pravidla pro dávky si může každý přečíst na webu. Neříkám, že jsou super, ale jsou všeobecně dostupná.

0/0
11.7.2010 17:21

cicobasket

Re: ...............

Jasně, pošťačky za to můžou ...Rv

0/0
11.7.2010 18:57

xxjhx

Re: ...............

Hodně.Jsou dnes vykrmení, o třídu lépe oblečení než ti, co do práce chodí. 6-členná rodina bere mezi 25-30. tisíci čistá ruka.

Nikdo je klackama hnát nebude, protože ti lepší tady v ČR již stejně nežijí a důchodci či ňoumové je nepoženou, těm to nedochází.

0/0
11.7.2010 18:20

vinca L

Re: ...............

R^

0/0
11.7.2010 20:06

NumLk

Re: ...............

no pri kazde navsteve posty mam chut trefit klackem nekoho uplne jineho ;-€,  z jinych zdroju bezpecne vim  ze  bila "politicko-podnikatelska elita" naroda  oskubava cesky stat o podstatne vyssi castky nez jsou ty davky v souctu

0/0
12.7.2010 16:33

krvava_dasen

.

Kdyby všichni,nebo alespoň většina Cikánů se chovala a učila a pracovala jako ona citovaná Cikánka, to by bylo. Každopádně pro mě je to Paní Cikánka, která dokázala,když se chce,tak se to zadaří.R^R^R^

0/0
11.7.2010 15:54

Milan_Seliga

Muzeum romske kultury

Ze by to muzeum bylo plne navodu jak krast a osidit stat co nejvic na davkach? Protoze jestli ne, tak je to houby romska kultura. A btw, cikan si rikaji oni mezi sebou, rom pouziva spis mensina cikanu.

0/0
11.7.2010 15:46

stev

I tato diskuse je důkazem, že rasismus v Česku jen kvete...

Tolik, v lepším případě hloupých, v horším rasistických názorů a předsudků, se na jednom místě jen tak nesejde. Jeden aby se ptal: "Kam taková společnost spěje?".

0/0
11.7.2010 15:45

Wild..Dog

Re: I tato diskuse je důkazem, že rasismus v Česku jen kvete...

Určitá forma rasizmu není nic špatného, kdo nebyl v minulosti rasista, ten dnes již neexistuje. Ty máš jen vymytý mozek  z médií a oficiální propagandy, která říká že rasizmus je špatný.

0/0
11.7.2010 16:15

derevo

Re: I tato diskuse je důkazem, že rasismus v Česku jen kvete...

stev - bohužel  máte pravdu  :-/

0/0
11.7.2010 16:44

Foton-x

Re: I tato diskuse je důkazem, že rasismus v Česku jen kvete...

Když s někým nesouhlasím, označím ho za rasistu a problém je na věky vyřízený .... tak nějak?.

0/0
11.7.2010 17:17







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.