Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vaříme podle socialistické kuchařky. Dejte si žemlovku či rýžový nákyp

Pokusíme se společně připravit hity totalitní kuchyně tak, aby nám konečně chutnaly. Vašemu vaření čest!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

hezka diskuse

po dlouhy dobe jsem se opravdu pobavil (ocekaval jsem sice nejaky recepty, ale budiz...)

mila krecovita HUCUL. masivne ses do toho zapletla, pocinaje rudympravem na chalupe konce matkou, co procestovala celou evropu.

za totace smel cestovat jenom JEDEN typ lidi. a nebejt ty takova naivka, drzela bys hubu a vubec se tim nevychloubala. myslim, ze ti, co tu dobu zazili, vi co mam na mysli.

0/0
25.11.2009 16:50

Cavaliere

Hm

To je přiblblej nadpis:-/

0/0
25.11.2009 12:28

Host

vaříme podle socialistické kuchařky

jste mimo mísu, tyhle blafy - žemlovka a nákyp- se vařily už za Masaryka .

0/0
24.11.2009 1:52

Lola Roflova

Zemlbába a rýžový nákyp,

co jsem se nad tím nabrečela ve školní jídelně, ale "brečela" bych i dneska. Snad už to děckám necpou. Ještě třeba haše, to bylo taky dílo. Rv

0/0
15.11.2009 22:15

Host

Re: Zemlbába a rýžový nákyp,

já jsem si žemlovku vždycky chodil přidávat dělali jí vynikající:-P

nákyp ovšem pouze doma taky vynikající:-P

0/0
16.11.2009 1:48

erben3

.

Vadí mi dovětek v nadpisu "...aby nám konečně chutnaly". Nemůžu za sebe říct, že by mi žemlovka nebo nákyp za bolševika nechutnaly. Blafy jako smažený celer nejím. Zkrátka musíme ty mozky vymývat propagandou naruby, děj se co děj, že? V jiném článku zase píšete něco ve smyslu, že jídla v závodkách byla jednotvárná a bez chuti. V naší závodce jsem si pochutnal i tehdy. Velké porce, dobrá jídla, vše čerstvě vařeno, nemohl jsem si slovem stěžovat. Dnes? Závodní kuchyně zrušená, zůstala jen jídelna, kterou má v pronájmu soukromá firma. A jídlo je hnus, protože ta firma musí především vydělat prachy a co lidem chutná, je jim buřt. Ať byli komouši jacíkoliv a režim stál za houby, o lidi se aspoň někde starali.

0/0
15.11.2009 11:45

erben3

Re: .

... Jo a jídlo se už nevaří u nás, ale dováží. Takže kvalita je někde hodně jinde. Dole samozřejmě. Rv

0/0
15.11.2009 11:46

tablet

Re: .

Mas recht, soudruhu. Uz to neni, co byvalo. Nechces se nekdy prijit podivat za nami na Dzban?

0/0
15.11.2009 18:37

Host

Re: .

Nevím, zda je opravdu nutné vše shazovat; možná to pro Vás bude překvapení, ale skutečně existovala místa, kde se pracující do roku 1990 naobědvali dle svých představ a moderní doba jim naopak přinesla nechutné, studené a napůl nepoživatelné dovážené blafy , které mají ke zdravé výživě a chutnému jídlu stejně daleko jako Vy k objektivitě...

0/0
15.11.2009 22:15

Host

Re: .

další tulpas kterej se narodil po listopadu dává rozumy;-D

víš ono to tenkrát bylo tak nějak jako dnes

něco nuda něco v pohodě něco super něco na h*vno

já jsem například měl v životě spíš štěstí na dobré jídlo v hromadných stravovacích zařízeních v podstatě už od mateřské školky¨

velkou výjimku tvoří menzy v Praze tam to bylo jídlo v kvalitě siláže pro dobytek (i když co jiného jsou pražáci že:-P)

0/0
16.11.2009 1:51

Host

Re: .

Že jste tam lezl studovat:-P

0/0
16.11.2009 9:30

Host

Re: .

Jak kde a jak kdy - Strahov, Právnící - vynikající, Opletalka, Chemici - průměr, Chmelnice - hnus největší. Mluvím o letech cca.1970-1980

0/0
16.11.2009 9:59

Redman 69

Levnější speciality:

Brambory s hořčicí,špagety s přílohou rajského protlaku s trochou cukru a oleje,rozmíchaného na ohni,zapečené brambory se slanečkem,polévka z odcezené vody z brambors kouskem masoxu a nalámaným posbíraným starým chlebem.To jen pro ilustraci,nevíte,co je bída a hlad.

0/0
14.11.2009 21:16

Host

Re: Levnější speciality:

nebo čerstvej chleba se solí

ne ta umělá hmota kterou dneska prodávají pod názvem "chléb":-P

0/0
14.11.2009 21:42

Host

...

hrozná doba... Děkuju pán bůh za argentinské steaky místo místo čevap-po-piči

0/0
14.11.2009 20:31

sojkal

Re: ...

Srovnáváš dvě různá jídla a zobecňuješ to. I za totality se dělali steaky, bifteky apod.

0/0
14.11.2009 21:57

Host

Re: ...

to on neví,ale chutnají mu argentiské čevap mňau,nyslí že je to beefsteak;-D

0/0
31.12.2009 18:45

Host

článek jak dělaný pro antikomunisty s křížkem po funusu

je přeci jasné že je mnohem lepší žemlovka ze svobodných jablek a demokratických rohlíků

než udělaná z totalitních jablek a komunistických rohlíků

to ví každý správný (po listopadu narozený) svazák či bývalý svazák a udavač a dnes antikomunista papežštější než sám papež:-P

0/0
14.11.2009 19:01

opportunity

Re: článek jak dělaný pro antikomunisty s křížkem po funusu

R^R^R^;-D

0/0
14.11.2009 21:59

Host

Re: článek jak dělaný pro antikomunisty s křížkem po funusu

R^;-D

0/0
14.11.2009 22:12

erben3

Re: článek jak dělaný pro antikomunisty s křížkem po funusu

;-D;-DR^ Koukám, že jsi mě předběhl.

0/0
15.11.2009 11:45

Host

Re: článek jak dělaný pro antikomunisty s křížkem po funusu

z rohlíků?

0/0
18.11.2009 21:45

Enaz

Tedy

to je emocí kvůli titulku a receptům :)

Ty recepty jso naprosto normální a vařilo se podle nich stále a vaří se dodnes. Prostě naše maminky a babičky udělaly "z prdu kuličku" a chutnalo nám pokud uměly vařit. Kdo neuměl tehdy, tak neumí ani dnes,

A jen pár poznámek k tomu, co jsem tu četla v diskuzi ... tedy jen zlomky, protože na to projít to celé nemám trpělivost.

Rýže : je norma 80g syrové rýže na porci (rýže se dost navaří víme?:-)) ... takže 250g rýže je v pohodě pro čtyři lidi ... i s malou rezervou ... tedy pokud nejsou obvzláště žraví ;-).

Matka Hucul možná mohla jezdit po světě i bez schválení úřadů ... tedy pokud by chytla dobu před 68 rokem ... tehdy bylo nemožné možné ... předtím (to si nyslím) a ani potom (to vím) se to už nedalo.

0/0
14.11.2009 15:52

Host

Re: Tedy

Jen s tou rýží - těch 80g se počítá, pokud jde o přílohu, ne? Na rýžový nákyp, kde je rýže hlavní složkou,  nejmíň dvojnásobek, myslím...

0/0
14.11.2009 18:08

Enaz

Re: Tedy

ano, máte pravdu 80g je myslím pro přílohu, ale máte tam vejce, mléko a kompot ... a je to sladké jídlo. Ale nehádám se, jen vím, že 250g rýže se dost navaří ... a rýžový nákyp tedy fakt nemusím :-).

0/0
15.11.2009 9:30

Host

Ma jidla po listopadu ?

Spagety stokrat jinak, jeden banan ( na kilo jsem teda nemel) ... a podobne ... do toho setreni na predrazene obleceni ... a na zivot jaksi nezustavalo ... na zvraceni ... jenom otrocina a vysmivavajici se blbeckove bohatych rodicu ... na zvraceni ...

0/0
14.11.2009 1:06

Host

Re: Ma jidla po listopadu ?

oni mají vietnamci v tržnici předražené oblečení? a u nás na vsi stojí banány 19,90... trošku kecáte, zdá se mi:-P

0/0
14.11.2009 23:39

Host

Re: Ma jidla po listopadu ?

To uz stoji tak malo ? no ze zeme jsem pred nejakou dobou emigroval ...

0/0
15.11.2009 23:57

pepa01

Re: Ma jidla po listopadu ?

oni mají větnamci v tržnici oblečení?

to není ani na hadr na ha*zl :-P

0/0
18.11.2009 17:04

Host

Kdo si tento článek objednal?

Že by "šéfkuchař" nějaké vyhlašené restaurace??

0/0
13.11.2009 23:59

Host

Re: Kdo si tento článek objednal?

nikdo si ho neobjednal stvořila ho pipinka která zná komunismus z vyprávění svých stbáckých a udavačských rodičů kteří se za svou minulost stydí a tudíž jí nabulíkovali že bylo vše horší;-D

0/0
14.11.2009 19:03

Guarana12

Kdo to psal, ten moc nepobral

Tahle jídla vařily už naše prababičky za první republiky. Nechápu, co je na nich totalitního.

Semlbába je dokonce v Anglii velmi oblíbené jídlo, tak z nás nedělejte blbce! Rv

0/0
13.11.2009 23:38

Host

prečetla jsem si debatu

a musím vám vám říct že i lékaři nám lžou. Prababička známýho žila 88 let a až do smrti kouřila.

0/0
13.11.2009 19:50

KarelV

Kdybyste vycestovali časem nazpět...

a nechali se pozvat k někomu domů, pochutnali byste si STEJNĚ dobře jako dnes - teda JEN pokud ovšem jsou dnešní kuchařky stejně šikovné, jako byly naše manželky, naše mámy a naše babičky.

A píšu to právě na základě toho, jak dnes vaří naše babička - vaří stejně skvěle, jako tehdy. Rozdíl je opravdu jen v tom, že maso je dnes asi o dost libovější (dok.i bůček) a některé ingredience tehdy nebyly k mání - no, ale vždy se daly nějak nahradit (ta vynalézavost byla asi pro tehdejší dobu tou NEJCHAREKTERISTIČTĚJŠÍ vlastností všech tehdejších obyvatel).

Což je i důvod, proč tu tolik lidí obhajuje minulost. iDNES očerňuje schopnost tehdejších lidí VYROVNAT se s potížemi. Oni to uměli. Mj. I PROTO, že jim nic jiného nezbývalo. Když něco nebylo, udělali (vyrobili) jsme si to sami. No a co, že to nebylo jako z továrny... 

Je dnes k mání více zeleniny. Stejně to ale některým MLADÝM lidem nic neříká - dávají si své smažené řízky a hranolky a koblihy a hamburgery... a zapíjí přeslazenou coca-colou.

0/0
13.11.2009 19:48

Host

Re: Kdybyste vycestovali časem nazpět...

No no, strýcu, co jste nám to chtěl vlastně říct?

0/0
13.11.2009 20:14

Guarana12

Re: Kdybyste vycestovali časem nazpět...

Strýc chtěl říct, že dnešní mládež žere salakvardy a nepozná kvalitu a ještě se cítí kdovíjak in.

0/0
13.11.2009 23:39

Host

Poradi mi nekdo prosim?

Tohle tema se mi hodi abych se zeptala na nasledujici: Nevite prosim nekdo, kolik bylo za socialismu mnozstvi "kvasnice za 50 haleru"? Moc dekuji! Mam recepty po babicce a bohuzel dnes uz se ji nemuzu zeptat.

0/0
13.11.2009 18:12

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Asi půl kila.

0/0
13.11.2009 18:35

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Budu velice vdecna za VECNE komentare. Dekuji!

0/0
13.11.2009 18:37

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Pokud si vzpomínám,bylo toho asi tolik,jako je dnes jedna kostka kvasnic v alobalu,co stojí kolem 3 Kč.

0/0
13.11.2009 19:17

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

to muselo bejt víc - dneska kvacnic na váhu za 3Kč dostanete asi jako dvě kostky z papírovýho obalu - kupuju na pomazánku, tak vím o čem mluvím - ale pul kila se mě zdá bejt taky moc - možná tak 20dkg - fakt těžko říct

0/0
13.11.2009 21:59

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Ano, je to tak. Jdse o množství dnešní kostky. Tehdy se odkrajovala z velké a balila se do papíru. Kostka stála od 40 do 60 hal. Tedy nějakých 40g

0/0
13.11.2009 23:10

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Tuším, že to bylo 50 g. Vzhldem k tomu, že balíčky droždí mají (údajně) 42 g tak to máš zhruba totéž.

_m-

0/0
13.11.2009 19:23

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

No radši to převaž, ta dnešní doba je strašně ulhaná ;-D

0/0
13.11.2009 19:37

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Za 50 haléřů bylo 50 g kvasnic.

0/0
14.11.2009 8:27

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

MOC VAM DEKUJI!

0/0
14.11.2009 10:24

Redman 69

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Za 50 haléřů byly 3 dkg.kvasnic,obvyklá dávka k vykynutí sladkého těsta z 500 gr.mouky,stačila i na chlebové těsto z 1 000 gr.mouky,kde se dává poloviční množství.

0/0
14.11.2009 21:24

Host

Re: Poradi mi nekdo prosim?

Za 50hal. bylo 5Dg.

0/0
26.12.2009 22:09

cabel

Nemyslím si, že se o socialismu lže,

jak tvrdí _m- a jiné ublížené. Naopak, jistě ještě nevíme všechno.

Jsou různé články k dvacetiletému výročí, kde se usmívají nad tehdejšími produkty, stejně tak, jako se to bude dělat za 20 let nad těmi současnými.

Načež se tu hlásí naše socialistické ženy plny pocitu, že je jejich život snad zesměšňován, a že vše nebylo špatné, což ostatně nikdo ani netrdí.

0/0
13.11.2009 15:08

Host

Re: Nemyslím si, že se o socialismu lže,

To že ještě nevíme všecko nevyvrací fakt že o něčem jiném lžeme.

0/0
13.11.2009 15:09







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.