Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pomáhám těm, kteří opustí dětský domov a neví jak dál, říká psycholožka

Subtilní žena s obrovským srdcem - tak lze pár slovy popsat psycholožku Jarmilu Divišovou. Ve svém volnu nezištně pomáhá dětem z dětských domovů při startu do života.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Nastěnka

Souhlasím

s příspěvkem pode mnou. Sice paní doktorku osobně neznám, ale její odpovědi vypadají velice srdečně a pravdivě. Je to krásný rozhovor s člověkem, který nemyslí jen na sebe. Každý, kdo umí jen kritizovat a rozdávat "dobré" rady, by si měl něco takového zkusit, příležitostí je kolem nás dost. Já tyto lidi obdivuji a před jejich nesnadnou prací se skláním.V

0/0
5.2.2009 12:31

Jitka

JARMILKA

Jarmilka je to člověk s obrovským srdcem, který o svých aktivitách pouze nemluví, ale nezištně koná a to i přes své osobní starosti a trápení. Pochvalu si zaslouží i její partner, který ji dává pro tyto činnosti prostor. Takže hlavně hodně zdraví,síly a dlouhá,spokojená léta.

0/0
5.2.2009 10:29

Lida

Na vlastní oči

Předem mého příspěvku do diskuze bych chtěla moc a moc poděkovat paní doktorce za to, co pro děti dělá. Je to strašně záslužná práce, a já paní doktorce moc fandím a držím palce.

A dále bych ráda pošťouchla ty diskutující, kteří zde třímají nad nedostatky dětí z dětských domovů a nebo nad tím, jak jsou děti výborně materiálně zabezpečeny. Prosím, než vynesete takovéhle soudy, běžte se do nějakého domova (nejlépe mimopražského) podívat...

Já osobně jsem začala s jedním domovem spolupracovat a pomáhat děti učit o světě "venku", trávit s nimi čas a ukazovat jim, že na nich někomu záleží. Pravda, tolik co paní doktorka pro ně udělat nemůžu, ale kdyby se každý mudrc co je nejchytřejsí hlavně když nadává v hospodě u piva raděj zaangažoval v nějakém společensky prospěšném projektu jako paní doktorka a spousta jiných lidí, bylo by nám všem na světě mnohem lépe.

0/0
4.2.2009 17:39

kehar007

Praha 11 dodává dětský domovům nové klienty

Někdy se děti dostávají do děcáků naprosto zbytečně. Jako v případě, kdy ruší Azylový dům pro matky a rodiny s dětmi  na Praze 11 v Donovalské ulici. Právě zde se se jim díky komplexnímu přístupu (azyl s tréninkovými byty + poradna + aktivizace) dařilo zachraňovat před rozpadem rodiny s vícečetnými problémy  a dát jim možnost znovu začít. Dnes to bylo v Černých ovcích:

http://www.ceskatelevize.cz/program/cerneovce/clanek1279/03.02.2009-12:35-24.html

V domě, který byl z peněz magistrátu a sponzorů nedávno rekonstruován, aby ještě lépe vyhovoval potřebám azylového domu, má teď být školka. Ta by přitom nakrásně mohla být i v jiných objektech, ale do toho se radním jaksi nechce. Pokud chcete přispět k záchraně azylového domu, můžete se připojit k petici na těchto stránkách: www.sos-azyl.cz

0/0
3.2.2009 21:13

Maruš

Rostou z nich suveréni

Rostou z nich malí suveréni, V dětských domovech mají finanční eldorádo. Lituju je jen po citové stránce, ale finančně nestrádají. Děti, které chodí k nám do školy mají nejnovější mobily, empétrojky, super oblečení, zkrátka žádní sirotkové v děravých teplákách. Na školním výletě mají na útratu mnohem víc, než děti z normálních rodin. Technické vymoženosti v domovech také nezaostávají, sponzoři se činí. Já to těm dětem nezávidím, jsou to jinak chudáci po duševní stránce, ale věřte, že průměrná rodina svým dětem všechny ty vymoženosti pořídit nemůže. Ani na všechny výlety a školy v přírodě nemohou některé děti z běžných rodin jet, a to stále častěji. Nemají na to. A když se pak tyhle opečovávané děti dostanou do opravdového života, jsou bezradní, že je nikdo nedotuje. Ale to moje děti taky nikdo nebude. Mám čtyři a budou se muset přičinit oni. A tety v domovech by na vstup do života měly děti připravovat, jestli to nedělají, tak je to trestuhodné.

0/0
3.2.2009 15:11

Antonín

Re: Rostou z nich suveréni

...ještě jednou si to po sobě přečti a pak-liže ti to nedocvaklo, tak nic...užívej života svého.

0/0
3.2.2009 23:34

Blanka

Velice důležité poslání

Paní si na sebe vzala velice důležité a užitečné poslání, proto bych si ji dovolila nazvat jako velice důležitou ženu - v naší společnosti a hlavně pro všechny ty dospívající děti z dětských domovů. Často jsem přemýšlela o tom jak těžké to musejí po všech stránkách mít, když své dětské domovy opustí a v tom nelítostném dospělém světě zůstanou najednou tak opuštěni. Nám co máme rodiče, kteří stojí i nadále při nás to často asi ani nepřijde. Proto bych ráda za všechny děti moc a moc poděkovala. Dík také patří autorce článku, protože se můžeme dozvědět nejen o všech problémech těchto mladých lidí, ale právě i o paní Divišové.  R^

0/0
3.2.2009 15:04

Vilém Hynek Jarmila

jednoduchý recept

Do děcáků dávat jen děti na krátší dobu (cca do 3-5ti let) a pokud se situace nezlepší, o dítě rodina prostě přijde a dítě může jít do adopce. Proces adopce vždy max. zjednudušit a umožnit adopci všem,. tj. i nesezdaným párům, homosexuálům atd. Dnešní přísné podmínky jsou adopce zbytečně protahují a neumožňují dětem se do rodin dostat. COKOLIV JE LEPŠÍ NEŽ DĚCÁK.

Také stát musí přes obce zabezpečit dětem z děcáků nějaké startovací bydlení atd. Tyhle děcka nemají žádný startovací kapitál a zázemí jako většina dětí, které mají normální rodiče. Takže začít z nuly a nemít žádný sociální vazby kromě stejně postiženejch děcek, to musí bejt fakt soda.

0/0
3.2.2009 14:36

Antonín

Re: jednoduchý recept

... dík za takové lidi jako jsi Ty.

0/0
3.2.2009 23:36

Vendula

Já jim nevěřím

Já dětem z děcáků prostě nevěřím. Je to zbytečná práce. Těmto dětem chybí cit, empatie nulová, sociální kontakty diskutabilní. Je zázrak, když se jim podaří založit normální rodinu. Vím o čem mluvím. Syn si vzal dívku z dětského domova. Pořád říka, abych překonala předsudky, že jsem zaujatá a mám zastaralé názory. A jak to dopadlo? Dneska vychovává syna úplně sám. Snacha se toulá po republice a jen občas zajede na návštěvu, rodinný život jí nic neříká, povinnosti nezná. Ani zdravé dítě ji nepřesvědčilo. Co sama nepoznala, neumí předat dál. I kočka má větší zodpovědnost a cit. Je mi syna líto a odpouštím si poznámky typu: já jsem ti to říkala.

0/0
3.2.2009 14:03

Romča

Re: Já jim nevěřím

no jasně - vy jim nevěříte - co takhle je rovnou zabít, když je rodiče opustí? vždyť si snad nic jiného nezaslouží - nebo je úplně izolovat od "normálních" lidí, kteří měli narozdíl od nich to štěstí, že vyrůstali s rodinou a tudíž se daleko lépe socializovali? Myslím, že ať už mají v děcáku dost jídla, kapesné a věcí, tak jim nejvíc chybí normální rodina, cit a od malička výchova toho typu, že vidí, co je v rodině normální. Bohužel se to pak už nikdy nemusí naučit - proto je odsuzovat nemůžeme.

0/0
3.2.2009 15:56

Vendula

Re: Já jim nevěřím

Vás nepotkalo to, co mě, tak neraďte. Já jsem poznala snachu a její kamarády a stačilo mi to na zbytek života. Syn má zpackaný život. Proto opakuju, já jim nevěřím. Vaše argumenty jsou ušlechtilé jen pro toho, komu dospělé dítě z dětského domova nepřišlo do rodiny. Jsem moc zvědavá, co byste psala vy, být na mém místě a mít moji nevratnou zkušenost.

0/0
3.2.2009 16:20

Antonín

Re: Já jim nevěřím

..Vaše nevratná zkušenost tohoto typu se dle Vaší argumentace zajisté netýká tzv. "normálních rodin"...tzn.: dle prokázaných statistik týkajících se rozvodů, domácího násilí atd. jde vlastně jen o bývalé děti z DD....gratuluji k Vaší opravdu bystré úvaze.

0/0
3.2.2009 23:41

Romana

Re: Já jim nevěřím

Vendulo, a já zase mám jinou zkušenost. Můj bratranec má ženu z děcáku, a představte si, že ona se o své dítě stará perfektně, chodí denně ke své tchýni ji pomoct uvařit oběd, malá má 1,5 roku a už chodí na brigády, aby mohli platit hypotéku. A stejně tak i její 3 sestry fungují normálně. Od kamarádky syn si vzal taky holku z děcáku a představte si, že se taky o svého syna stará a ještě si dodělává poslední rok školy. Jistě, některé věci ty holky neznaly a zpočátku to šlo ztuha, ale za pomoci patrnerů to všechno zvládly a žijí.

Možná, jestli není chyba i na vaší straně, kdybych věděla, že jsem odepsaná a nevěří se mi předem, taky bych to nejspíš vzdala.

Ten příměr s kočkou - kocouři žerou narozená mláďata, že by se i chlapi měli inspirovat?

0/0
4.2.2009 8:53

help

Re: Já jim nevěřím

Prof. Matějček - Typologie následkú psychické deprivace

http://www.tigis.cz/PSYCHIAT/PDF/Psych297.pdf

0/0
9.2.2009 16:35

Maxim

Něco je špatně

Nemyslím tím článek nebo zpovídanou paní. Rozhovor je to opravdu perfektní, paní Divišová úžasná a obětavá žena. Ale něco špatného je v systému. Dětské domovy a jejich pracovníci jsou, pokud se nemýlím, placeny a placeni z našich daní. Určitě to není lehká služba, ale přece není cílem jen poskytnout střechu nad hlavou. Rodinu to nenahradí, ale proč by děti v DD nemohly třeba pomáhat v kuchyni, aby věděly, jak se připravuje večeře, že vajíčko nevzniká v supermarketu, Měly by mít nejen hmotné zabezpečení, ale taky své povinnosti, zkrátka jako v běžné rodině. Měly by se podílet na úklidu, umět luxovat, vyžehlit si oblečení apod. A součástí výchovy by samozřejmě měla být i příprava na samostatný život. Dospívajícím by se mělo vysvětlovat včas, jak se platí inkaso, nájem, zjednává pojištění, zkrátka vše, co je potřeba k normálnímu životu, do kterého budou za chvíli vhozeni. Pokud se toto neděje, je to neuvěřitelné a trestuhodné. Chudáci děti a chudáci ti, co s nimi pak přijdou do styku.

0/0
3.2.2009 12:51

Z

Re: Něco je špatně

Nejsou penize => nejsou lidi. A ucit neco kupu deti, kteri vetsinou nechteji je slozitejsi nez se na to vykaslat...

0/0
3.2.2009 14:21

Antonín

Re: Něco je špatně

Váš názor ctím a souhlasím. Ovšem snova konceptu a pravidel oficiálních nekoresponduje s těmy faktickými. ..ty tzv. "tety" jsou samy ještě děti. Takže náctiletí ve vztahu teta-chovanec, či "strýc- chovakyně" a různě si to klidně i přeházejte... Dězi nejsou učeni k sebeúctě a proč by taky měli že? To by jim teba mohlo i dost věcí vadit, mohly by se ptát a co teba v dospělosti , kdyby se jim chtělo o tomto životě podat svědectví? Ovšem není to snad až takové. Někde zcela jistě.

0/0
3.2.2009 23:49

Performer

Děti z děcáku patří do armády

Tam jedině se dobře hodí. R^

0/0
3.2.2009 12:51

Maxim

Re: Děti z děcáku patří do armády

Hele, dej si mokrý na hlavu a netrap slušný lidi. Choď mezi sobě rovný, možná tvůj ostrovtip oceněj.Rv

0/0
3.2.2009 12:53

Čestmír

Re: Děti z děcáku patří do armády

Myslíš třeba do tý armády, ze který tebe pro neschopnost vyhodili?Rv

0/0
3.2.2009 13:21

Antonín

Re: Děti z děcáku patří do armády

..kupodivu s Vámi musím souhlasit. Vy jste nenapsal, že by jste je tam verboval povinně. Pouze, že se do takovýchto složek hodí a to máte naprostou pravdu. Jenže kdo má takové svědomí, aby takto manipuloval s ( samozřejmě, že je třeba vychovat - vmanipulovat k tomu, aby s takovým "posláním" souhlasili, což je hračka) lidskou bytostí a měl třeba na rukou krev?

0/0
3.2.2009 23:54

Hanča

Ohromná paní

Tak tohle je skutečná osobnost. Kam se hrabou všechny zpovykané celebrity. Je to člověk, který nezištně pomáhá skutečně tam, kde je potřeba. Kolik takových je? Dneska, když každý druhý jen hrabe pod sebe. Snad to nevyznívá tak zle, jak to teď po sobě čtu, ale snad to někdo bude se mnou cítit podobně. Ráda bych svoji úctu vyjádřila nějak líp, ale nejsem literát a schází mi asi ta správná slova. Tak prostě jen, děkuji, paní psycholožko. Jste báječná!!!R^V

0/0
3.2.2009 12:33

Diana

PODĚKOVÁNÍ

Je neuvěřitelné, kde všude můžete potkat člověka, který nějakým způsobem zasáhl do Vašeho života. Snad se nepletu, ale jsem přesvědčená, že ne, i když je to už alespoň 20 let co mě paní Divišová se spolužačkami připravovala na soutěž ve zdravovědě - běhalo se O partyzánský samopal (to už je pro pamětníky :-P ) abylo to na prvním stupni základky místními zvané "chlapecké". Nevím jestli poznám velké srdce, ale dodnes si na to občas vzpomenu, protože z Vás vyzařovala úžasná pohoda. Jo a když mají moji prckové nějaké úrazy, tak vím jak na ně. Je úžasné vědět, že kolem nás jsou lidi jako Vy, kteří investují svůj čas, energii a city do těch, kteří prostě měli v životě smůlu a za to DĚKUJI! V

Diana dříve Kročáková

0/0
3.2.2009 11:55

eva

Je to tak

Problémy s empatií mají i děti, které se do pěstounské péče nebo k adoptivním rodičům dostaly po pobytu v dětském domově nebo kojeňáku. Pěstounská péče nezachrání všechno, jen zvýší šanci opuštěných a někdy i týraných dětí na normální život. Ale i to je důležité. Vím o čem píšu, vychovávala jsem od čtyř let romskou dívku, má problémy podobné těm zmiňovaným v článku - s empatií, se zodpovědností, s vytrvalostí, s poctivostí....Dnes je dospělá, má dobrou vůli život zvládnout, ale není to tak snadné. Začátek je moc důležitý, proto je nanejvýš nutné nenechávat děti v DD dlouho.

0/0
3.2.2009 11:19

Jirka S.

Byl jsem tam taky

Paní,vy asi nemáte ani ponětí,jaké to je být tam-v dětském domově!Byl jsem tam a to hned ve 4 domovech a skutečně jsem měl velké problémy,abych se zapjil do normálního života!Měl jsem oba rodiče a tátu ve vysoké funkci v jedné továrně.Pokud budete mít zájem,napíšu vám o tom více,ale je to dost smutné-trchou omluvy je,že to bylo za "komančů",ale to nic nemění na faktu,že jsem tam byl ještě po revoluci a s příběhem vám asi radost neudělám.Podle mně se nic nezměnilo a také jedna "lastovička jaro nerobí",pokud chápete,kam tím mířím.Tady je můj email a máte li skutečný zájem,napište mi-kubik58@centrum.cz

0/0
3.2.2009 9:58

anžto

Re: Byl jsem tam taky

a včem s tou paní nesouhlasíte konkrétně...ona přece dětské domovy nějak neobhajuje - jako, že by vše sváděla na ty děti...teda já to v článku nepostřehla alespoň... 

0/0
3.2.2009 10:27

Mikkey

Re: Byl jsem tam taky

Ale tohle snad ta paní sama říká, ne? V čem vidíš nějakou odchylku? O čem polemizuješ?

0/0
3.2.2009 12:42

545454

Ach jo

někteří lidé by neměli mít děti ...:-/

0/0
3.2.2009 9:25

lenka

výborný článek

Sympatická, moc fajn psycholožka. Ale nadpis článku mohl být výstižnější s ohledem na jeho obsah - nevystihuje ho, podle mě. Lenka

0/0
3.2.2009 9:17

XXX

Re: výborný článek

To je tady úplně normální, klasické bulvárové praktiky. Ale rozhovor dobrý, respekt R^

0/0
3.2.2009 9:55

Naďa

Re: výborný článek

Souhlasím. Celý rozhovor je parádní, ale nadpis, ach jo. Ale na druhé straně uznávám, že jsou mezi námi tací, kteří by si rozhovor s ušlechtilým tématem bez dryjáčnického nadpisu ani nepřečetli. A neotevřeli jsme to i my právě kvůli tomu nadpisu? Já tedy ne, ale co vy?;-D

0/0
3.2.2009 13:37

Jana

Dům na půli cesty = samostatnost..?!

Sama jsem strávila v DD 3 roky a vím, že jídlo a postel tam máte, ale nic víc.

Dítě nemá šanci navázat kamarádské vztahy o partnerských ani nemluvě. Taky nechápu funkci Domů na půli cesty... náklady pro stát navíc za účelem čeho?! Naučení samostatnosti, dospělosti?? Musím se smát. V těchto zařízeních je de facto stejný přístup jako v dětských domovech, proto nechápu, proč zavádět další stejná zařízení, když tu už dávno jsou. Když Vás od malička neučí jisté samostatnosti a popravdě Vám ji ani nedovolí, jak může někdo čekat, že 18-tiletý člověk bez prostředků se naučí samostatnosti tam, kde je to úplně stejné? Je to postavené ńa hlavu. 

0/0
3.2.2009 8:57

anžto

Re: Dům na půli cesty = samostatnost..?!

jak že už tu dávnou jsou? nejsou! přece v dětském domově jste jen do 18ti a pak nemáte kam jít - toto je první kruh, kdy má ten člověk kde bydlet, než si najde práci a samostatné bydlení - jinak by skončil z děcáku rovnou na ulici. Vašemu příspěvku nerozumím

0/0
3.2.2009 9:39

eizoeizo

Re: Dům na půli cesty = samostatnost..?!

V domě na půli cesty si ti 18-letí nakupují, vaří, platí účty i bydlí bez toho, aby to za ně někdo dělal. Chápu, že když neměli příležitost předtím zjistit, že něco takového existuje, je těžké přejít rovnou do normálního života. Když jim s tím nikdo nepomůže, nejspíš je hned někdo okrade, nebudou mít kde bydlet atd., takže tu hned máme další bezdomovce a kriminálníky.

0/0
3.2.2009 10:16

martin

Re: Dům na půli cesty = samostatnost..?!

18letí

0/0
3.2.2009 17:53

Máma

No co včíl, ... kam s nimi

;-D   Jé,  .....  to je příjemná paní.  Jen nevyhořet.   :-) Gratuluji a děkuji Vám za záslužné konání.  :-)!

Víte, ony ty děti celičký život stále jen v mysli hledají Vsvoji biologickou mámuV.  =    Celoživotní vzdor a trauma.      .........I ta jejich máma se točí, či dotočila v mlýnici boží!

0/0
3.2.2009 8:51

anžto

no právě

paní je moc sympatická dáma. Problém ČR je, že adopcím hází klacky pod nohy - vzít si dítě z dětského domova je mnohdy běh na několik let - mělo by se to konečně už nějak řešit - děti co budou žít v rodinnách na tom budou mnohem lépe, ale stát to asi nechápe - jsou sami proti sobě - takhle jich mají mnohem víc na sociálních dávkách apod. Takhle by mohli mít normálně fungující pracující občany, nehledě na to,jak se cítí samy ty děti  

0/0
3.2.2009 8:51

AlBunda

pěkný,ale

nebylo by jednodušší a parktičtější to vše učit ty děti rovnou v dětském domově?

0/0
3.2.2009 1:14

pan šimpanz

Re: pěkný,ale

Umíte číst a rozumíte čtenému ?

0/0
3.2.2009 7:11

motylek_02

moc pekne

klobouk dolu. jsem pro to aby se domovy zrusily a deti byly v profesionalnich rodinach. coz se hezky rekne, ale je to kus prace...

0/0
3.2.2009 0:34

Kalupinka

Re: moc pekne

S tím souhlasím, ale chybí vůle, to udělat. Můj syn pořádal tábory pro tyto děti. Často měl problém, aby mu je půjčili. Argumentovali tím, že by neměli práci pro personál, určitý počet dětí tam musí zůstat

0/0
3.2.2009 7:55

motylek_02

Re: moc pekne

cetla jsem moc pekny blog na sme.sk od natalie blahove o pestounske peci a zruseni domovu. Je to strasny, protoze deti stradaji a to uz pak nikdo nenapravi.

0/0
3.2.2009 8:09







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.