Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé mnohdy neumějí volat na záchranku

Život člověka může záviset na tom, jak se lidé kolem něj domluví. Stoprocentně to platí v případě vytočení telefonního čísla záchranné služby. Volající musí co nejlépe popsat, co se děje, a zdravotní sestry z dispečinku musí rozhodnout, jakou pomoc poslat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Michal dopisovatel

Navíc, KPR je jen druhotným řešením zástav oběhu....
Neboť většina oběhových zástav v terénu je způsobena tzv.firbilací srdečních komor, která je řešitelná jen časným elektrickým výbojem o síle od 220 Joule a víš (tzv.defibrilací) a to coby jedinou volbou ! Proto také ERPR doporučuje tzv.časnou defibrilaci (tzn.mít po ruce tzv.AED=automatický defibrilátor, který laik okamžitě uvede do provozu a uskuteční výboj ještě do 5 minut od zástavy a to neboť zde je velká šance na oživení). Je nutno říci, že tento způsob používání AED užívají V USA např.na letištích, kde jsou rozmístěné po každých 20 metrech a jsou dostupné pro laiky k použití v případě náhlé smrti (kolapsu). Tyto přístroje sami pracují, je jen nutné nalepit dvě elektrody na hrudník pacienta a zapnout přístroj. ten si pak vše sám provede..... Takže naše pomoc v případě fibrilace, pokud nemáme AED je takřka zbytečná a to neboť každou minutu o kterou je defibrilace pozdržena klesá šance na  záchranu o 10 % !!!!!!!!
0/0
3.2.2005 5:16

Michal dopisovatel

RESUSCITACE se dělí na laickou a odbornou...
Jak jsem tady četl, znalosti ohledně KPR v terénu se mnohdy u některých občanů liší a tudíž si dovolím vnést do této diskuse trochu světla.
1) Při laické KPR se provádí dýchání vs.komprese hrudní kosti v rytmu 2:15 bez ohledu na počet zachránců ! Komporese se provádí rychlostí asi 100 stlačení za minutu (přibližně 2 komprese za sekundu)Takto to stanovuje postuip ERPR (Evropská rada pro resuscitaci z.r.2000) pro dospělého pacienta-tj.od 8 let věku. U dětí od 1 do 8 let  je to stejné ale jen s tím rozdílem, že komprese je v poměru 1 vdech ku 5 stlačením a to taktéž při jednom i dvou zachráncích. Ten poměr 5:1 se u dospělých používá až tehdy, je-li možno vdechovanou směs obohatit plynem (např.kyslíkem a pod.)-takže toto je možné provézt až tehdy, kdy na místo příhody dorazí posádka RLP která resuscitaci převezme a postiženého zaintubuje, mohou teprve změnit poměr na 5:1 nebo zůstat při poměru 2:15-což záleží na záchranáři jaký rytmus zvolí.
0/0
3.2.2005 5:09

sorgedoktor

Vendulo zkus Eurotel
hvězdička 88  pak    devítka
A   buse    š    mít   velkív  štestí, když  zaq   3 až 5    minut    něco    vyblektoá訚
/ Jednoznačné   informace/
0/0
6.11.2004 0:22

sorgedoktor

Budte lidi
Vždyt  ta    dispečerka   v  Kradci  je  taky   jenom   člověk
a   navíc  ženská
0/0
6.11.2004 0:17

j0000

V Kralovehradeckem kraji bohuzel s resuscitaci neporadi
Ma zkusenost s tisnovou linkou zachrane sluzby v Hradci Kralove je takova, ze na rozdil od clanku kde je zmineno, ze dispecerka radi po telefonu jak postupovat pri ozivovani, neporadi v krizove situaci v HK dispecerka ani tuk. Tato ma osobni zkusenost je stara jiz rok a pul, tak nevim jestli uz se nahodou v HK nepohlo neco k lepsimu. Kdyby tenkrat dispecerka radou pomohla, mozna by se ten zivot podarit zachranilo. Takhle bohuzel.
0/0
5.11.2004 14:50

Juanes1978

Díky, pane doktore Fraňku!
Vážený pane doktore Fraňku, nechci být příliš sentimentální ani působit pochlebovačně, ale Váš web zachrannasluzba.cz sleduji již několik let, vždy jsem obdivoval kolik času a námahy si s ním dáte, a přitom ještě máte čas na samotnou práci, cesty po světě a létání na SATCO :-) Přeji Vám do dalších let spoustu energie a nadšení, a hlavně pohody na pracovišti i v soukromí! Kéž by Vaše služby potřebovalo co nejméně lidí...:-) Jan Záluský
0/0
2.11.2004 23:00

hidcom

nenechte se odradit!
Lidi proboha krotte se ve vyrazech!!! Ty blaboly, ktere ctu jsou jak z jine planety. To mate 2 tridy zakladni skoly? Lide ze zachranky nenechte se odradit. Pochybuji, ze jsou vybirani lide, kteri nejsou fundovani pro tuto cinnost.
0/0
2.11.2004 22:27

kvetkrasy

Re: nenechte se odradit!
Mně   se  zdá,  že   ste  ty  příspěvky m pochopil   tak  na  10   procentz
Při  integrovaném  záchr.systému  zavoláíte, ozve se   vám    záchranka  100 km  jinde
Mně  odkázali   na  pevnou  linku
Zapamatujte  si  okamžitě   devítimístní  číslo
Pak  sme to  teda  hledali
Volali
Pak  volali  zpátk k ověření
No a  pak  tam  přijeli  a   řidič/ kerý podle  mých  představ  měl  být  mrtvý/
utekl, protože  byl  asim opilý
Je   vám to prosím dost  jasníé??
0/0
3.11.2004 12:20

sorgedoktor

Re: nenechte se odradit!četl jset to pořádně???
Podívejte, jestli pojeedete   autem   a  někdio   vám   vrazí do  ruky  mobil, se kterým
neumíte  zacházet  třeba   na  dálnici   ksde ani   nevíte přesně  kde  ste...
To   můžete  mít  i  universitu a  budete  bezradný....
0/0
4.11.2004 18:41

kvetkrasy

Komentář
Jo,
a   ze   zmatených   údajů  se  nedá  čaasto nic  poznat...
Manžeklka   je   u  manžela, který  umírá
Pošle  sousedku
Ta tak  ví   méno přímení a číslo  domu..
Tak to de  tak 30  let
0/0
2.11.2004 21:42

kvetkrasy

S tímhle článkem běžte do prdele
Onehdá sem jel  poblž   znojma, vidím   auto  obrácené
vzghůru kolama
Žena  měla   mobil, zavolali  sme 155
oni nám   sdělili   devítimístní   číslo, které  máme   volat  ve Znojmě
Tak sem  volali  hasiče...
Pak k nám do   bytu/ na  fixní  linku/   někdo  ověřoval
Přijeli  tam  a  řidič  utekl
SNAD NAM TO N2KDO MOHL  DAT ZAPLATIT??
0/0
2.11.2004 21:33

chucha

dispečerky na baterky a doktorky (některé) rovněž
Chápu že se dispečerka musí ptát na spoustu věcí který nám, volajícím, připadají nedůležitý, ale občas to přehánějí. Volala jsem na pohotovost,nedovolala se, tak jsem zavolala záchranku. Sestře bylo špatně, měla hnusnej kašel, vypadalo to na zápal plic. Bylo to o víkendu, dopravit do nemocnice jsem ji nemohla, protože doma nebylo auto a nemocnice je na druhém konci města, leda že bych jí odnesla na zádech.Dispečerka mě div neseřvala že volám já a né maminka (mimochodem v té době jsme byly už obě plnoleté, to však nemění nic na tom že by nemohlo volat o pomoc i dítě.) - nechápala jsem proč by lékaře měla volat matka, když není doma, na to jsem skoro vyslechla přednášku jak to že rodiče nejsou doma??????
Doktorka nakonec dorazila za hodinu a půl, jako diagnozu stanovila žlučníkový záchvat (jak se později u praktického lékaře ukázalo jednalo se oboustraný zápal plic.)
 
0/0
2.11.2004 16:19

Horolezec-29

vivat!
 SUPER ČLÁNEK!!!!    
0/0
2.11.2004 12:37

VENDULA

Volání z mobilu
Překvapuje mě složitost volání z mobilu na záchranku, při dnešních technických možnostech by nebyl pro mobilního operátora problém přepojit na nejbližší záchranku podle buňky, odkud hovor přišel (včetně informace o lokalizaci). Mobilní operátoři by měli mít také povinnost informovat o používání tísňových čísel v každém informačním materiálu.
 
P.S. Nejsem Vendula, jen jsem si půjčil nick
0/0
2.11.2004 11:48

-os-

Re: Volání z mobilu
Propojení technicky není problém, lokalizace už trochu ano (viz http://www.zachrannasluzba.cz/odborna/0306_lokmt.htm ). Jiná věc je organizační - jinými slovy, zda vedení příslušné krajské záchranné služby dává přednost tomu mít informace v centru (např. kvůli včasné indikaci vzletu záchranného vrtulníku, vyslání posli u velkých nehod), a nebo "důvěřuje" okresům a dá přednost rychlosti. Všechno má svoje a je to na dlouhou, složitou a v poslední fázi zpravidla velmi plamennou diskuzi .
Franěk, ZZS HMP
0/0
2.11.2004 12:09

VENDULA

Re: Re: Volání z mobilu
Dík za odkaz, stojí za prostudování. Měl jsem na mysli spíš onu velmi hrubou lokalizaci, kdy podle buňky se kterou komunikuji jsem přepojen na nějakou okresní ZS. Je jasné, že tam, kde je buněk velmi málo, by toto nefungovalo a byl bych přepojen na nějakou tu krajskou....
0/0
2.11.2004 13:09

sorgedoktor

Re: Volání z mobilu...Je tam moc kondicionálů...
Když se  dovoláíte  na  operátora   třeba   EUROTEL..
Uběhne i  několik     minut
Mezi  tím   vás   někdo   zezadu  osolí   nebo   zabije
Nakonec   telefonovat  za      jízdy ŘIDIČ ANI  NESMI
0/0
4.11.2004 18:45

leisha

Povedený článek
I když nejsem první, taky musím pochválit autora(y). Nikdy nevím, kdy se mi tyhle informace budou hodit. 
0/0
2.11.2004 11:04

čárka

?
Zajimalo by mě, jak je to s vytáčením krizových čísel z mobilu, stalo se mi, že jsem se po vytočení pouhého 155 dovolala na krajskou centrálu a ta mě dále předávala, čímž se promarnila nejméně minuta(je to ovšem už několik let, možná,že teď už je to jiné). Alespoň v místě bydliště by člověk mohl znát přímé číslo pro volání z mobilu.
0/0
2.11.2004 10:38

-os-

Re: směrování 155
V zásadě platí, že při vytočení linky 155 se dovoláte na krajskou záchrannou službu. Výjimkou je středočeský a ústecký kraj , kde je směrování příslušné okresní resp. oblastní pracoviště - operační středisko. Tam, kde je z krajského op. střediska řízený provoz záchranné služby v celém kraji (např. v Praze, v Hradeckém kraji) je to samozřejmé, jinak záleží na rozhodnutí příslušné krajské záchranky - oba způsoby (směrování na krajskou záchranku a přepojení na okres resp. přímé směrování na okresní/oblastí dispečinky) mají své výhody a nevýhody.  Franěk
0/0
2.11.2004 11:22

sorgedoktor

Re: Re: směrování 155
pŘEČTĚTE   SO   KOMENTÁŘ   s   TÍMHLE   ČLÁNKEM   BĚŽTE DO  PRDELE...
as  ZAUJMĚTE K TOMU  STANOVISKO...
0/0
4.11.2004 18:47

Francois2003

Re: ?
Pokud voláte přes mobil,tak vždy nahlašte z jakého města voláte popř. z jakeho okresu.Není nic horšího,než záměna stejného názvu ulice,ale v jiném městě!!Není lehké si ve stresu vzpomenout na takovou informaci,ale jde o zcela zásadní věc.
0/0
2.11.2004 11:28

kvetkrasy

Re: ?Přečti si s tímhl článkem běžte do prdele
Je  to totéž
0/0
2.11.2004 21:36

VENDULA

je to těžké
sám jsem na vlastní kůži poznal, jak je těžké popsat tak banální věc, jako je místo neštěstí.... dispečerka musí být velice inteligentní a zkušená aby z toho zmateného plácání něco kloudného vyhodnotila. opravdu důležitá práce, klobouk dolů. na druhou stranu jsem potkal policistu, kterého jsme museli skoro zmlátit a tím mu zabránit v manipulaci s ženou, která měla podezření na zlomenbou páteř - policajti by potřebovali školení první pomoci jako prase drbání.
0/0
2.11.2004 10:08

chroustík

Velmi dobré,
je vidět, že iDnes umí psát o smysluplných věcech, když ovšem chce.
0/0
2.11.2004 9:29

frézařík

nesouhlasím
prý "Lidé si pořád pamatují ty největší hlouposti, které se kdysi učili v rámci první pomoci..." říká dispečerka pražské záchranky - nemyslím si, že to jsou hlouposti. Např. "podložit hlavu" nemusí znamenat položit na polštář, ale spíše podložit tak, aby zůstala v záklonu. Taky nás učili, že je lepší postiženému třeba zlomit žebro ale zachránit život. Jenže dnes je jiná doba - způsobit někomu při poskytování první pomoci třeba oděrku může klidně znamenat vystavit se soudnímu stíhání. Takže jsou tu 2 problémy: 1) umět poskytnout pomoc, 2) být ochoten to udělat, když jsou k dispozici omezené prostředky a víceméně laické znalosti. A vo tom to je...
0/0
2.11.2004 9:23

Francois2003

Re: nesouhlasím
Špatně provedení podložení hlavy může mít za následek udušení postiženého a i když to dotyčný myslí dobře,tak postiženého defacto zbytečně usmrtí.Myslím si,že by se u nás nenašel soudce,který by Vás odsoudil za sekundární následky při poskytování první pomoci,ale možná by Vás odsoudil,pokud by jste pomoc neposkytl.K resuscitaci nepotřebujete nic než ruce,ústa a základní znalosti.
0/0
2.11.2004 9:38

hbf

Re: nesouhlasím
Chcete-li, aby hlava zůstala v záklonu, je zapotřebí podložit spíš krk, než hlavu.
0/0
2.11.2004 10:35

xtomas

Re: nesouhlasím
Podložit hlavu znamená VŽDY podložit hlavu a to je v případě zástavy dechu nebo problémech VŽDY špatně! A ohledně těch zlomených žeber... To sou prkotiny ve srovnání se záchranou života. Navíc zlomená žebra jsou nic proti tomu, co udělá s kůží na hrudníku delší resuscitace pomocí elektrod... Ale pořád lepší, než být mrtvý, že...
0/0
2.11.2004 21:36

Pjotr_Pjotrovic

Diskuse
Je to dobrý článek, ale to už bylo napsáno níže. Jen jsem si všiml, že dobrý článek má málo diskutujících. Mohl by tu diskutovat i lékař a "opravovat" lidem chybné návyky. Mě osobně by třeba zajímalo, jak to je s nepřímou srdeční masáží a dýcháním z úst do úst. Všude (hlavně v TV a filmech) slyšíme o 5:1 (5 stlačení hrudníku a 1 vdechnutí), ale já jsem slyšel, že je to jinak. Ví někdo, jak je to správně?? Díky
0/0
2.11.2004 8:53

Francois2003

Re: Diskuse
5:1 pokud jste dva a 15:2 pokud KPCR provádíte sám.
0/0
2.11.2004 9:15

-os-

Re: Re: Diskuse
Platná dopručení Evropské rady pro resuscitaci stanoví poměr masáže a dýchání ve všech situacích na 15 : 2. 5:1 už se nepoužívá vůbec. Jiná věc je, že v případě nejčastějších zástav typu "muž šel a najednou se zhroutil" se začíná prosazovat resuscitace bez umělého dýchání - jenom masáží. Podle dostupných výsledků je tento způsob přinejmenším několik prvních minut stejně účinný, jako masáž s dýcháním, a navíc neodrazuje zachránce (ne každý je ochoten poskytnout umělé dýchání). Je to logické - v okamžiku náhlé zástavy je "organizmus plný kyslíku", ale nepracuje pumpa - a klíčem k záchraně je v tuto chvíli ty zbytky kyslíku dostat do mozku.
Ještě k tempu masáže - mělo by být asi "100x za minutu" - ale protože se to špatně odhaduje, říkáme lidem spíš "2x za vteřinu" - takže si může počítat a mačkat na PĚTA - DVACET. Stručné desatero viz http://www.zachrannasluzba.cz/propacienty/desatero.htm
0/0
2.11.2004 11:30

Francois2003

Re: Re: Re: Diskuse
Ruku na srdce,kolik lidí si na tuto metodiku vzpomene v okamžiku,kdy mají poskytnout první pomoc.Zázrak je,pokud někdo z davu čumilů zahájí alespoň pokus o záchranu.A to nemluvím o neestetickém odstraňování zvratků nebo krve z dutiny ústní.
0/0
2.11.2004 12:09

jenicek25

Re: Re: Re: Re: Diskuse
Jednoduché řešení. Kouknul jsem na odkaz, desatero si vytisknul a vložil do lékárničky v autě. Když to bude potřeba, najdu to tam a nebudu si muset nic pamatovat. Stálo mě to 1 minutu času a možná to někomu zachrání život, i když radši bych byl, kdybych to nikdy použít nemusel.
0/0
2.11.2004 16:09

audio1

Pro Ostravu
http://www.ctvmo.cz/tisnovky.html Neberte to prosím jako reklamu,  zde najdete důležité informace.
0/0
2.11.2004 8:41

inferno-zip

jo jo
Musim plne souhlasit ....opravdu dobry prispevek ..gratuluji konecne neco zajimaveho
0/0
2.11.2004 8:11

samerkrysa

Dost dobrý
Opravdu skvělý článek. Je možné, že nás dříve učili dnes už  zastaralé způsoby první pomoci, ale dnes se neučí nic....Od školy jsem se s ničím takovým už nesetkal. Na školách se možná něco takového učí, ale v práci se žádná školení nekonají...
0/0
2.11.2004 7:21

EmaEmailova

souhlas
..po dlouhé době pochvala za článek
0/0
2.11.2004 6:39

jirkala

XXX
Konecne neco uzitecneho na IDNES
0/0
2.11.2004 2:05







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.