Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Deset potravin, které vám pomohou v boji s tukem

  1:00aktualizováno  1:00
Víte, co mají společného řecký jogurt, vejce a fazole? Kromě toho, že se běžně objevují ve vašem jídelníčku, jsou to také potraviny, které vám mohou pomoci ve snaze shodit pár přebytečných kilogramů. Zkuste zařadit do svého hubnoucího plánu následující pokrmy a zbavte se tuků snadněji.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Přinášíme vám seznam deseti potravin, které vám mohou pomoci odstranit tolik nenáviděné "špíčky":

Skořice

Podle výsledků několika odborných studií má skořice stabilizující účinek na hladiny krevního cukru a vytváří pocit nasycení po delší dobu. Odbornice na výživu Leslie Bonciová z univerzity v Pittsburghu vysvětluje, že by tak skořice mohla snižovat apetit, a to zvláště u lidí s cukrovkou druhého typu.

Skořice navíc obsahuje velké množství antioxidantů a její jemná nasládlá chuť může osladit kafe, čaj nebo jogurt s nulovým příjmem kalorií.

Quinoa

Tato tradiční jihoamerická plodina, která je u nás známá také pod názvem merlík chilský, obsahuje řadu hodnotných látek, jako jsou železo, zinek, selen a vitamin E. Jeden šálek drobných kulovitých zrn připomínajících jáhly nebo kuskus obsahuje asi 8 gramů komplexní bílkoviny a 5 gramů vlákniny, a tak je quinoa velmi vhodná  k zařazení do vašeho plánu na hubnutí.

Quinoa je navíc velmi jednoduchá na přípravu, vaří se podobně jako rýže. Rychlou a zdravou večeři připravíte smícháním quinoi se zeleninou, ořechy nebo libovým masem.

Řecký jogurt

Proč právě řecký jogurt? Protože obsahuje dvakrát více bílkovin než jiné jogurty, což z něj dělá účinný nástroj na hubnutí.

"Bílkovině trvá déle, než opustí žaludek, takže uspokojí váš hlad na delší dobu," vysvětluje Leslie Bonciová a jako bonus dodává, že tělo spálí více kalorií trávením bílkovin než sacharidů. Řecký jogurt v nízkotučné podobě s nízkým obsahem cukru je tak skvělým pomocníkem při snaze o štíhlou linii.

Vejce

Snídaně bohatá na bílkoviny, které vejce obsahují, vás nasytí na delší dobu než třeba houska s marmeládou či podobná sacharidová snídaně.

Po vaječné snídani nehrozí dopolední hladovění ani přejídání se u oběda. Vejce má jen asi 75 kalorií, zato obsahuje velké množství živin a sedm gramů kvalitní bílkoviny. Bonciová opět dodává, že tělo spálí více kalorií trávením vaječné snídaně než těžkou snídaní plnou sacharidů.

Čili papričky

Čili papričky obsahují složku zvanou kapsaicin, která podle nové americké studie může potlačovat chuť k jídlu, snižovat pocity hladu a zrychlovat metabolismus. Nejvyšší obsah kapsaicinu mají papričky Habaneros a Jalapenos.

Bonciová konzumaci čili papriček doporučuje, i když pochybuje, že by měla nějaký významný dopad na úbytek váhy. Podle ní však lidé snědí menší porci, když je jídlo pálivé, což také samozřejmě přispívá k hubnutí.

Syrová zelenina

Syrová zelenina je skvělou a zdravou svačinou. Tepelně neupravená zelenina kromě toho, že dokáže zahnat touhu na křupavé jídlo, obsahuje velké množství vody, takže zaplní žaludek na delší dobu, přičemž přijmete jen velmi málo kalorií.

Například půl šálku celeru nakrájeného na kostičky má asi jen osm kalorií. Bonciová navrhuje namazat na celer trochu arašídového másla nebo namáčet kousky mrkve do salsy. Pokud dostanete chuť na brambůrky, zkuste je nahradit syrovou zeleninou, kterou můžete dochutit zdravými dipy, jako je třeba humus.

Fazole

Fazole jsou výborným zdrojem bílkovin a vlákniny a pomohou vám zaplnit žaludek na delší dobu s velmi malým příjmem kalorií.

Jeden šálek fazolí obsahuje asi 12 gramů vlákniny, pouhé čtyři gramy tuku a 15 gramů bílkovin. Konzervované fazole jsou navíc velmi jednoduché na přípravu, můžete je přidat do polévky či do salátu nebo je rozmačkat a použít jako pomazánku či dip. 

Zelený čaj

Zelený čaj je známý především pro vysoký obsah antioxidantů, ale studie ukazují i jeho pozitivní účinky při hubnutí. Tento čaj totiž funguje také jako spalovač tuků, a to především tuku v oblasti břicha odborně nazývaného abdominální tuk.

Látky obsažené v zeleném čaji navíc urychlují metabolismus. Nejlepšího účinku dosáhnete, když si šálek zeleného čaje dopřejete několikrát denně.

Ovesná kaše

Ovesná kaše pomáhá při hubnutí hned třemi způsoby: obsahuje hodně vody, ovesné vločky bohaté na vlákninu a navíc se konzumuje teplá. Podle Bonciové je to skvělá kombinace, protože teplé jídlo jíte déle a voda s vlákninou vás naplní na dlouho dobu.

Bonciová doporučuje nekupovat již oslazenou kaši, ale připravit si doma kaši přímo z ovesných vloček, kterou dochutíte třeba skořicí nebo kokosem. Ovesné vločky také přispívají ke stabilizaci hladiny inzulinu, a tak snižují chutě na sladké.

Grep a vodní meloun

I když grep nemá žádnou zázračnou schopnost spalovat tuky, pomůže dietářům k pocitu nasycení na delší dobu jen s velmi malým příjmem kalorií. Grep totiž obsahuje velké množství rozpustné vlákniny, kterou tělo déle tráví.

Půl grepu nebo sklenice grepové šťávy před jídlem vás zaplní, vy tak přijmete méně kalorií během jídla. Velmi účinný je podle Bonciové i vodní meloun, protože velký obsah vody zabere větší místo ve střevech a zanechá méně prostoru pro další jídlo. Vodní meloun obsahuje pouze malé množství kalorií, zato je bohatým zdrojem antioxidantu lycopenu a vitaminu A a C.

Autoři:






Nejčtenější

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Grafton Recruitment Praha
ELEKTROKONSTRUKTÉR

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.