Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Desatero zdravé jarní očisty. Zapomeňte na hladovku a jděte do přírody

  4:39aktualizováno  4:39
Zdravá očista těla vyžaduje úsilí a disciplínu. Nečekejte týdenní kúru, kterou přetrpíte a pak se vrátíte k uzeninám a pivu. Změny nebudou dramatické, zato trvalé, odměnou bude lepší zdraví, nálada a vitalita.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

1.Žádné hladovky a půsty 

Detoxikace organismu

Jarní očistu umocní vyčištění těla od toxinů pomocí zelených řas nebo mladého ječmene.

Hladovění má za následek, že tloustnete. Tělo totiž zareaguje tím, že si do tukových zásob ukládá vše, co dostane. Při hladovkách se navíc zpomaluje metabolismus – příště budete hubnout obtížněji. Pokud se pustíte do očistných kúr, kdy přijímáte jen jednostrannou potravu v podobě různých ovocných a zeleninových šťáv, tělu se nedostávají důležité živiny jako vitaminy rozpustné v tucích, minerální látky, bílkoviny. Možná se trápíte ve snaze ozdravit tělo, ale spíš mu pořádně škodíte. Jezte pětkrát denně a zdravě. 

2.Proberte ledničku

Nezdravým a nekvalitním jídlem do těla vpravujeme spoustu látek, které nám škodí. Základem je proto úprava jídelníčku. Vynechejte smažené a instantní jídlo, uzeniny, sladkosti, omezte sůl, vyhýbejte se dochucovadlům a snažte se jíst libové maso, kvalitní mléčné výrobky, bílé pečivo vyměňte za celozrnné, vybírejte zdravé tuky, zařaďte luštěniny, ovoce a zeleninu. 

3.Hlídejte si vlákninu

Pro detoxikaci je nepostradatelná. Nerozpustná vláknina posouvá potravu ve střevech, čímž je nutí lépe pracovat, váže na sebe rakovinotvorné látky a toxiny a usnadňuje jejich vylučování z těla. Rozpustná vláknina čistí střeva a posiluje imunitu. Vlákninu najdete v ovoci a zelenině, celozrnném pečivu, ořeších, luštěninách. Doporučená denní dávka je 25 až 30 gramů, což je množství, které odpovídá denní dávce 200 g ovoce plus 400 g zeleniny. 

4.Zařaďte antioxidanty

Dodáváním antioxidantů do vašeho těla udržujete imunitní systém v kondici, navíc pomaleji stárnete. Mezi potraviny bohaté na antioxidanty patří borůvky, švestky, jahody, jablka, citrusy, kiwi, kapusta, špenát, zelí, brokolice, červená řepa, česnek, mrkev. Z nápojů je to zelený čaj a z bylinek rozmarýn, máta, šalvěj, tymián.  

5.Vsaďte na bylinky

Zdravých bylinek je spousta, při detoxikaci se však zaměřte na rostlinky, které povzbuzují činnost jater. Je to například ostropestřec mariánský, kopřiva nebo řebříček, který podporuje metabolismus. Játra chrání také popenec obecný a jablečník obecný. 

6.Pořádně pijte

Aby se škodlivé látky nehromadily v těle, je třeba je odplavit, to znamená pořádně pít. Nejlépe čistou vodu, zapomeňte na přeslazené limonády a omezte kávu. 

7.Nakupte probiotika

Možná už jste to udělali v zimě, když jste se probiotiky snažili zmírnit negativní účinky po léčbě antibiotiky. Tyto živé mikroorganismy svým působením ve střevní flóře zvyšují přirozenou imunitu organismu. V přírodní podobě je najdete v kvalitních jogurtech a kefírech, můžete je však koupit i v tabletách. 

8.Neponocujte

Při spánku organismus regeneruje, což je pro zdraví velmi důležité. Kvalitní spánek prodlužuje život, zmírňuje stres, zlepšuje paměť, tělo prostě lépe funguje. 

9.Jděte ven

Dostatek pohybu zajistí, abyste byli v kondici a tedy i psychické pohodě, což je pro detoxikaci velmi důležité. Při pohybu spalujete tuky, zpevňujete postavu, snižujete riziko spousty nemocí. 

10.Omezte alkohol

Dvojka vína nebo malá sklenička piva jsou pro tělo přínosné, větší dávky alkoholu mu škodí. Odbourávání přetěžuje játra, detoxikační centrum organismu. A když už jsme u těch hříchů, přestaňte také kouřit. 

Přečtěte si, jak jsme v redakci vyzkoušely týdenní detoxikační kúru, a jídelníček si stáhněte zde.

Autor:






Nejčtenější

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.