Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cvičte podle vnitřních hodin

  0:25aktualizováno  0:25
Který sport je ideální po ránu a který před spaním? To závisí na vyladění našeho metabolismu, tedy biologických hodin.
Na cvičení ve fitnesscentru je nejlepší dopoledne. Ilustrační foto

Na cvičení ve fitnesscentru je nejlepší dopoledne. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Je lepší chodit ráno plavat a večer na squash, nebo naopak? Zkuste si tipnout a pak si přečtěte, jak to je.
Hlavní roli v nejlepším načasování sportovních aktivit hraje náš metabolismus. Ten určuje, kdy nám klesá tělesná teplota, zvyšuje se krevní oběh a pulz, kdy jsme unavení nebo čilí. A metabolismus říká:

Před snídaní choďte běhat, plavat nebo veslovat

V noci spotřebuje naše tělo hodně energie na celkovou regeneraci a zásoba uhlohydrátů je prázdná. Abychom měli dostatek síly na trénink, musí tělo začít spalovat zásoby tuku - to je dobré tehdy, pokud chceme zhubnout. Na rozdíl od svalů ale mozek neumí spalovat energii z tukových zásob. Schopnost myslet a celková koordinace jsou omezené. Při takových sportech, jako je aerobik, tanec nebo volejbal, je třeba v tuto dobu počítat se špatnými výkony. Jestli je neovládáte dokonale, můžete se i zranit. Je tedy lepší provozovat vytrvalostní tréninky, jako je chůze, plavání, dlouhý běh nebo veslování na domácím trenažéru.

Dopoledne je čas na intenzivní trénink

Krátce po snídani jsme doplnili energetické zásoby. Tělo máme odpočaté, probuzené a dobře prokrvené. Nyní je ta nejvhodnější chvíle na intenzivní trénink. Jsme připravení si doma nebo ve fitness centru zaposilovat nebo o víkendu vyrazit na dlouhou túru.

Po obědě stačí jen procházka

Tělo je zaměstnáno trávením oběda. Má nyní velmi málo energie a nemůže se věnovat náročným aktivitám. Lepší je klidná odpočinková procházka. Mírný pohyb na čerstvém vzduchu a kyslík pomáhají tělu regenerovat. Tak se rychle dostaneme z polední letargie.

Odpoledne vyražte na kolo nebo na volejbal

Mezi čtvrtou a sedmou hodinou odpolední je optimální doba na vydávání energie. Naše tělesná teplota, krevní tlak a pulz ukazují vysoké hodnoty a naše výkonnost je na vrcholu. Nyní je svalový trénink obzvlášť efektivní. Také funkce plic a dechová frekvence jsou top - a výkonnostní trénink ve fitness studiu nebo venku při běhání či jízdě na kole je proto velmi účinný. Je taky čas na volejbal, squash, tenis a další sporty náročné na koordinaci pohybů.

Večer se zklidněte strečinkem

Po deváté hodině je naše tělo připraveno zařadit nižší rychlost a nastavit se na klid a odpočinek. Kdo ještě provozuje vysoce energetické sporty (třeba rychlý běh, aerobik či spinning), vybičuje svůj krevní oběh a nemůže pak dobře spát.

Je lepší mezi výdejem energie a odchodem do postele naplánovat dvě hodiny zklidňující fáze. Kdo má na sport čas pouze večer, neměl by zapomenout na vyklusání po joggingu, protažení svalů a kloubů po aerobní činnosti (nejméně 10 až 15 minut). Kvalitním protažením pomůžete tělu k lepší regeneraci a klidu před usnutím.

Před spaním trochu jógy nebo procházka

Těsně předtím, než se uložíme do postele, nám udělají dobře jemné a pomalé pohyby třeba jako při józe. Smysl má taky večerní procházka, která tělu pomůže uvolnit svaly a celkově se dostat do klidu. Celodenní napětí odchází, hlava je čistá, a to jsou nejdůležitější předpoklady pro dobrý spánek.

Autoři:






Nejčtenější

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Luhačovice
V soutěži Moje rozmarné léto jsme rozdali ceny, soutěžícím děkujeme

Celoprázdninová fotosoutěže Moje rozmarné léto skončila. Rozdali jsme ceny v osmi kolech a v hlasování jste vybrali také absolutního vítěze. Je jím Blanka...  celý článek

Kosmetické trendy nepřestávají překvapovat. Jako například v případě umělých...
Chloupky v nose jako nový trend. Blogerky se s nimi chlubí

Krása je relativní pojem. Soudě podle některých blogerek, které se zhlédly v ochlupení. Dávají si chloupky na místo, kde je většina z nás rozhodně mít nechce....  celý článek

Za oslnivým pohledem nemusí být výrazné stíny, mohou to být pouze skleněné...
Přehlídkový trend je rozzářené líčení. Místo make-upu stačí ozdobné sklo

Už žádné složité líčení a několik vrstev šminek. Dokonalého vzhledu docílíte pouze pomocí lesklých kamenů či třpytek. Stačí zdůraznit jen jednu část obličeje a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.