Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co se stane s tělem, když přestanete cvičit. Už po týdnu ochabují svaly

aktualizováno 
Pravidelné cvičení vyžaduje motivaci a důslednost, zvláště když se vám každodenně staví do cesty překážky a výmluvy, proč se zrovna dnes nemůžete. Samozřejmě se nic moc zásadního nestane, pokud ze svého cvičebního plánu občas slevíte. Co ale nastane, když přestane s cvičením napořád?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Nejlepším cvičením pro zhubnutí je spojení kardio cvičení a zátěžových cvičení. Pokud se tomuto stylu pohybu věnujete několik měsíců a poté z ničeho nic úplně přestanete, vaše svaly rychle změknou, pocítíte častější únavu a také neunesete tolik váhy.

Studie odborníků ukázala, že lidé, kteří začali s pravidelným cvičením, zvýšili svou sílu o 46 procent za dva měsíce. Když však přestali náhle cvičit, přišli o celou polovinu nově nabité síly. Platí úměra, že čím déle cvičíte, tím pomaleji se budete dostávat z formy a zároveň pro vás bude snadnější fyzičku obnovit, až se ke cvičení vrátíte.

Postupné snižování pohybové aktivity

Pokud jste fanatik do cvičení, ale v poslední době zvládáte sotva dvacet minut na běhacím páse, vaše fyzička zůstane ještě chvíli v dobré kondici, ale váš svalový tonus a síla nikoli. Postupným snížením fyzické aktivity jste už nejspíše přišli o část svalové hmoty a nabrali trochu tuku. Z tohoto důvodu také možná nezaznamenáte rozdíl na váze, spíše můžete pocítit, že vaše oblečení vám sedne jinak než obvykle.

Dva kilogramy tuku totiž zaberou více místa než dva kilogramy svalů. Pokud chcete zhubnout, musíte zpátky získat své svaly.

Přestali jste cvičit na půl roku

Možná to nebylo vaše rozhodnutí, třeba jste utrpěli zranění, které vám zabránilo cvičit po tak dlouhou dobu. Ať tak či tak, nebuďte překvapeni ztrátou svalů a nabráním tuku. Po tak dlouhé době fyzické nečinnosti je to prakticky nevyhnutelné. Nicméně po vyléčení byste se ve svém vlastním zájmu měli vrátit ke svému cvičebnímu programu.

A co vás čeká pokaždé, když prostě přestanete cvičit?

Vaše svaly zeslábnou

Svalová hmota začne mizet již po týdnu sezení na pohovce. Počkejte dva týdny a nejspíše uvidíte znatelný rozdíl.

„Co se týče ochabování svalů, jde o velmi individuální věc. Stejné je to i s četností pohybu. Než začnete s nějakou aktivitou, zabrzděte, protože pohyb je ryze individuální záležitost. Co jednomu prospěje, může druhému dokonce uškodit. Úplně jinou skladbu pohybu bude mít člověk s třicetikilovou nadváhou a jinou ten, kdo potřebuje zhubnout pět kilo a hlavně tvarovat a rýsovat křivky. Pokud si představím průměrnou ženu, která je zdravá a potřebuje shodit deset kilogramů, doporučila bych jí, aby aerobní činnosti věnovala 20-30 minut a 40 minut posilování. Ideálně třikrát týdně. Při velké nadváze je lepší začínat s malým objemem denně s převažující aerobní aktivitou. A nakonec je důležité si uvědomit, že svaly nerostou při cvičení, ale po něm, kdy si ́uvědomí ́, že dostaly zabrat, a ́rozhodnou se ́, že aby to příště zvládly lépe, zesílí,“ uvedla trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

Stoupne vám krevní tlak

Tento negativní účinek života bez pohybu je téměř okamžitý. Krevní cévy se přizpůsobí pomalejšímu toku, jelikož trávíte moc času posedáváním či poleháváním. Po měsíci necvičení se vaše kondice ocitne prakticky na nule, jako byste nikdy necvičili.

Ztrácíte rychle dech

Za méně než týden fyzické nečinnosti zjistíte, že lapáte po dechu již po vyšlápnutí dvou poschodí. Po dalších pár dnech budou vaše svaly využívat asi o 20 procent méně energie, což znamená, že si tělo začne ukládat tuk. Pokud jste zrovna začali cvičit a pak na pár týdnů přestali, veškerý váš pokrok, který jste učinili, vymizí.

Stoupne vám hladina krevního cukru

Hladina krevního cukru stoupá vždy po jídle, ale poté obvykle rychle klesá, protože vaše silné svaly používají cukr jako svou energii. Pokud jste však svou nečinností přišli o svalovou hmotu, hladiny krevního cukru zůstanou vyšší než obvykle.

Jestliže se nezačnete zase brzy pravidelně hýbat, zvyšujete si riziko rozvinutí cukrovky a dlouhého listu srdečních onemocnění.

Budete podráždění

Stačí dva týdny bez cvičení a vaše nálada citelně ochladne. „Dokázaným faktem je, že správně nastavené tělo umí lépe zvládat stresové situace. Aktivní lidé se tak málokdy setkávají se splínem, depresí nebo neopodstatněným smutkem. Navíc je přirozeně posilovaná imunita, což jednoduše znamená, že vás nemoc nedostane ani ve chvíli, kdy se přímo setkáte s bacily, třeba v tramvaji plné lidí,“ vysvětluje Brožová.

Pravidelná fyzická aktivita dokáže snadno zvednout náladu a tím i podpořit zdraví mozku. Cvičení totiž v těle rozbouří doslova chemický koktejl zlepšující naši náladu.

„V mozku se začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které jsou zodpovědné za radostnou náladu. A s tím souvisí i zvýšení hladiny látek, které způsobují štěstí a dobrou náladu, endorfinů. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže. Jde o jakési vnitřní opiáty, jimiž si naše tělo tlumí bolest způsobenu fyzickou zátěží. Odborníci tvrdí, že ve srovnání s morfiem je stejné množství endorfinu až tisícinásobně účinnější. Není tedy divu, že u některých může produkce endorfinů způsobit až závislost na tréninku,“ uzavřela trenérka Brožová.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.