Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co se stane s vaším tělem, když budete jíst moc cukru

aktualizováno 
Nejspíš už jste slyšeli, že nadbytečný příjem cukru zvyšuje riziko vzniku zubního kazu a přispívá k nadváze a obezitě. Přebytek cukru ve stravě však může vést i k mnoha dalším problémům.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Cukry patří mezi nejjednodušší sacharidy, konkrétně monosacharidy a disacharidy. Tyto jednoduché cukry, které jsou tvořeny jednou až dvěma cukernými jednotkami, představují významný a rychle využitelný zdroj energie. Nejznámějšími monosacharidy jsou glukóza a fruktóza (ovocný cukr). Mezi disacharidy se řadí sacharóza (bílý a hnědý cukr, cukrovinky, datle, apod.), maltóza (slad, klíčky) a laktóza (mléčné výrobky).

Sladidla s velkým množstvím jednoduchých cukrů mají vysoký glykemický index (GI), což znamená, že velmi rychle zvedají hladinu cukru v krvi. Oproti tomu polysacharidy, které jsou obsažené v obilovinách, luštěninách, zelenině a ovoci, mají nižší GI než sacharidy jednoduché.

Zvýšená konzumace jednoduchých cukrů zvyšuje riziko mnoha onemocnění. Nutriční specialistka Monika Bartolomějová ze Světa zdraví upozorňuje, že nadměrný příjem cukru může vést až k cukrovce, která se ovšem může projevit třeba až za 10 let. Dále varuje, že nadbytek cukrů ve stravě způsobuje nadváhu a obezitu, což je významný faktor pro rozvinutí vysokého krevního tlaku, zvýšeného cholesterolu, přetěžování kardiovaskulárního systému a dalších problémů.

„Lidské tělo jednoduché cukry nepotřebuje a jejich denní maximální příjem je stanoven na 25 gramů. V současné době je ale velmi těžké toto množství dodržet, pokud se poddáte reklamám a fast foodům, protože už jen pouhá plechovka coly nebo sladká tyčinka toto množství plně pokryje. A to nemluvíme ještě o skrytých cukrech, které najdete v omáčkách, dresincích, pečivu, alkoholu, apod. Jídelníček by měl obsahovat sacharidy komplexní, které jsou například v zelenině, luštěninách, celozrnných produktech,“ vysvětlila Bartolomějová.

Pokud si potrpíte na sladké, pak by vás mohlo zajímat, jaké další potíže mohou plynout z vaší vášně pro čokoládu, dortíky, zmrzlinu a další cukrovinky.

Vaše mozkové schopnosti se zhorší

Nadměrná konzumace sladkostí může negativně ovlivňovat mozkové zdraví a zhoršovat vaše kognitivní funkce, takové jsou závěry nejnovějších vědeckých výzkumů.

Průměrný Čech sní ročně až 40 kg cukru. Jak ho ze stravy eliminovat?

1. Vyhoďte všechny limonády, alkohol, kávy s mlékem a cukrem a pijte prostě jen vodu, ovocné, bylinkové nebo zelené neochucené čaje.

2. Dejte vale dezertům. Pokud máte silné nutkání sníst zákusek, dejte si stejně jako Francouzi sýr a ovoce.

3. Zvyšte přísun bílkovin, luštěnin a zeleniny, abyste měli více dlouhodobé energie.

4. Sledujte etikety na potravinách a nápojích. Výrobci cukr přidávají všude možně, aby “vylepšili chuť” svých produktů. Bývá například v instantních polévkách nebo dresincích.

Endokrinolog Robert Lustig z UCSF Benioff Children’s Hospital v San Francisku uvedl pro server msn.com, že strava obsahující velké množství cukru může časem oslabit vaši schopnost se něco naučit a zapamatovat si to. Jeho slova potvrzují i výzkumy vědců z Kalifornské univerzity, které ukázaly, že přemíra fruktózy ve stravě může zpomalovat mozek a zhoršovat paměť a schopnost učení.

Budete mít potřebu více a častěji jíst

Podle odborníků může fruktóza neblahým způsobem zasahovat do pocitu sytosti a zvyšovat chuť k jídlu, což může vést k přejídání a nechtěnému přibývání na váze.

Potraviny s vysokým GI, jako jsou cukrovinky, bílé pečivo, džusy nebo limonády, zvyšují hladinu krevního cukru rychleji než potraviny s nízkým GI, což má za následek časnější nástup pocitu hladu. U citlivějších jedinců dochází navíc k podrážděnosti a nervozitě. Pro zachování stabilní hladiny cukru je proto vhodné dávat přednost potravinám s nižším GI (celozrnné pečivo, luštěniny, zelenina nebo méně sladké druhy ovoce).

„Abyste předešli chuti na sladké, hlídejte si u potravin glykemický index. Čím je GI vyšší, tím rychleji se po konzumaci dané potraviny objeví znovu chuť na sladké. Potraviny s nižším GI jednak sacharidy uvolňují pomaleji, čímž nedochází k nadměrnému kolísání hladiny cukru v krvi, a navíc po jejich konzumaci máme větší pocit sytosti. To je velmi důležitý aspekt pro udržení tělesné váhy,“ dodala Bartolomějová.

Vaše pleť bude rychleji stárnout

Přemíra cukru zatěžuje váš organismus a urychluje stárnutí celého těla. Jídelníček bohatý na sladkosti totiž poškozuje strukturu kůže a urychluje její stárnutí vlivem procesu zvaného glykace. Tento jev ohrožuje především kolagen a elastin, které tvoří základ kožních buněk. Kůže tak ztrácí svou přirozenou pružnost a začínají se objevovat předčasné vrásky a povadlá pleť podobně jako při poškození sluncem.

Podle Bartolomějové je tento proces vždy individuální, ale obecně souhlasí s tím, že přemíra cukru přetěžuje organismus, ovlivňuje kvalitu krevních cév a zrychluje proces stárnutí pleti.

Přebytek cukru se uloží jako tuk

Doktor Robert Lustig ze San Franciska zdůraznil, že nadbytečné množství sacharidů se přemění v zásobní tuk, což vyvolává riziko vzniku obezity, diabetu 2. typu a zvýší riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Přebytky cukru se ukládají na různých místech v těle, především ve formě glykogenu. Nadměrné množství glykogenu v játrech se uvolní do krevního oběhu v podobě mastných kyselin a ty se pak ukládají do tělesných partií, jako jsou boky, stehna a břicho. Později se začnou usazovat i kolem orgánů, jako jsou srdce a ledviny, a tím mohou oslabit jejich normální funkci a způsobovat nejrůznější onemocnění.

Budete na cukru závislí

Závislost na sladkém? Ptáte se, zda je to vůbec možné? Nutriční specialistka Monika Bartolomějová vysvětlila, že cukr spouští v mozku kaskádu biochemických reakcí stejně jako drogy typu nikotin či kokain. S touto závislostí se nikdo nerodí, ale vzniká postupným ochutnáváním sladkých potravin, které následně probouzejí chuť.

Domácí lékař

„Vědci zkoušeli podávat cukr laboratorním krysám. Střídali proto obyčejné (dietnější jídlo) se sladkostmi. Když nasadili jídlo s menším obsahem energie a cukru, krysy byly apatické, úzkostlivé a dokonce se u nich projevily klasické abstinenční příznaky. Bez cukru pociťovaly stres, který ustal, jakmile svůj příděl zase dostaly,“ uvedla Bartolomějová s tím, že ať krysy, nebo lidi, v tomto případě fungujeme všichni podobně.

„Cukrová závislost se stala nejmohutnější a nejnebezpečnější závislostí 21. století. Nadbytečná konzumace cukru vede k nadměrné činnosti slinivky břišní a provokaci tvorby inzulinu,“ dodala.

Budete podráždění a ve stresu

Většina lidí sáhne ve vypjaté situaci po něčem sladkém, jako jsou sušenky, čokoláda nebo oblíbená zmrzlina. Je sice pravda, že z krátkodobého hlediska mohou sladkosti snížit hladinu stresového hormonu kortizolu, ale časté mlsání chmury nezažene, právě naopak. Jak už jsme zmínili výše, přebytek jednoduchých cukrů zhoršuje paměť a snižuje schopnost soustředění.

Navíc vyvolává citovou nestabilitu, přecitlivělost, podrážděnost a špatnou náladu. Jeden dortík nebo sklenice sladké limonády totiž způsobí prudký nárůst hladiny cukru a vzápětí její rychlý pokles. A právě toto prudké snížení hladiny cukru v krvi vede k nepříjemným pocitům a úzkostem. Pokud chcete najít svůj klid, raději se pořádně zapoťte, radí doktor Lustig. „Cvičení je nejlepší léčba stresu. Dává vám dobrý pocit a snižuje hladiny kortizolu.“

Umělá sladidla nejsou řešením

Pokud hledáte vhodnější zdroje cukru, než je klasický bílý řepný cukr, pak jich určitě najdete na trhu mnoho, tvrdí Bartolomějová.

OBRAZEM: Kolik kostek cukru spořádáte ve zmrzlině či džusu

Zmrzlina McFlurry

„Vždy ale myslete na to, že se stále jedná o jednoduchý cukr. Tedy o zdroj rychle vstřebatelné energie, což v řadě případů není vhodné. Bílý cukr neobsahuje kromě cukrů nic navíc, co by bylo pro tělo přínosné,“ připomíná Bartolomějová s tím, že o trochu lepší volbou je například med, který obsahuje i řadu enzymů, vitaminů a minerálních látek.

„Ovoce obsahuje kromě jednoduchých cukrů i vlákninu, vitaminy, minerální a další zdraví prospěšné látky. V obchodech najdeme i různé druhy sirupů (agávový, javorový, rýžový), u kterých je důležité rozlišovat, jaké konkrétní jednoduché cukry obsahuje, protože každý je v těle jinak zpracován. V případě, že chceme množství jednoduchých cukrů minimalizovat, volme například stévii. Jedná se o bylinku, která osladí a neovlivňuje hladinu krevního cukru. Pokud to nevyžaduje přímo situace, pak umělá sladidla rozhodně nedoporučuji,“ podotýká Bartolomějová.

Jednoduché sacharidy (cukry) není podle výživové specialistky nutné z jídelníčku úplně vyloučit, ale důležité je hlídat jejich množství. I po přírodních sladidlech můžete totiž tloustnout. Třeba med i javorový sirup mají vysokou energetickou hodnotu. Pokud budete používat na slazení stévii, nemusíte se nárůstu hmotnosti bát, protože její energetická hodnota je zanedbatelná.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama
5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama

Stále se vám na obličeji objevují nové a nové pupínky? Produkty, které vám doporučila kamarádka, nefungují a zdá se, že ... celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.