Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co ne/jíst, když jste těhotná

  6:00aktualizováno  6:00
Těhotná? Teď už neživíte jen své tělo, ale i dítě. Víte, co rozhodně musíte a čeho se vyvarovat? Tady jsou ty nejdůležitější skutečnosti o těhotenském jídelníčku, které byste měla znát.
Na stravování v těhotenství záleží víc než v jiných životních obdobích.

Na stravování v těhotenství záleží víc než v jiných životních obdobích. | foto: Profimedia.cz

Vaše rostoucí miminko vstřebá všechno, co sníte, takže byste se právě teď měla o svůj jídelníček víc starat. Server msn ve spolupráci s odborníky sestavil čtyři doporučení a čtyři absolutní zákazy pro těhotenský jídelníček.

co ANO:
1. Počítejte každé sousto
Zdravé dítě spotřebuje zhruba 55 000 kalorií navíc. Může se to zdá hodně, ale ve skutečnosti připadá jen 300 kalorií navíc na každý den (což se rovná jedné sklenici nízkotučného mléka, krajíčku chleba a jablku), a to jen v posledních dvou trimestrech. V prvním trimestru, kdy dítě nevyroste o mnoho víc než například zelená fazole, není zapotřebí příjem kalorií zvyšovat.

Rapidně však stoupá vaše spotřeba vitamínů a minerálů. Například kyselina listová a vitamin B pomáhají předcházet vrozeným vadám a v tomto období jsou mimořádně důležité. Sestavte si co nejpestřejší jídelníček a zařaďte to něj hodně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin a nízkotučného mléka. Navíc užívejte přípravky pro těhotné, které obsahují kyselinu listovou. Ty pokryjí její spotřebu ve dnech, kdy se vám zdravé stravovací zásahy nepodaří stoprocentně dodržet.

2. Zásobte se vápníkem
Většina lidí ví, že vápník pomáhá při stavbě kostí dítěte a zároveň chrání matku před úbytkem kostní hmoty. Kalcium však navíc také pomáhá proti těhotenskému vysokému tlaku a je důležité pro normální fungování nervů a svalů.

Těhotné ženy by měly vypít tři nebo více skleniček polotučného, nízkotučného či obohaceného sojového mléka za den. To se týká jak období před těhotenstvím, tak během něj a po něm. Pokud chcete přísun vápníku do svého jídelníčku zvýšit, můžete například při přípravě rýže či ovesné kaše použít mléko místo vody. V těhotenství byste měla přijmout minimálně 1000 mg vápníku za den.

3. Zavodněte se
V těhotenství je mimořádně důležitý dostatečný příjem tekutin, především vody. Tekutiny pomáhají těhotným ženám předcházet zácpě a zajišťují dostatečný krevní oběh, který vyživuje matku i dítě. Noste s sebou stále láhev vody a vypijte sklenici vody mezi každým jídlem a svačinou. Tekutiny můžete také doplnit kvalitními nápoji, jako je například pomerančový džus či nízkotučné mléko.  

4. Doplňte železo
Libové maso, kuřecí, ryby, fazole a hrách jsou důležitými zdroji železa. Tento prvek je v těhotenství mimořádně důležitý, a přitom často nedostatkový. Podílí se na zásobení dítěte kyslíkem, pomáhá předcházet předčasnému porodu a je důležitý pro normální vývoj a růst. Přesvěčte se, že váš jídelníček obsahuje dostatek jídel bohatých na železo, a zároveň užívejte přípravky pro těhotné, které železo obsahují.

co NE:
1. Mořské ryby

Konzumace mořských ryb v těhotenství patří k jednomu z nejžhavějších témat současnosti. Ryby obsahují omega-3 mastné kyseliny, které jsou velmi významné pro rozvoj mozku a zraku dítěte. Děti, jejichž matky měly po dobu těhotenství dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin, dosahují v pozdějším věku vyššího skóre v IQ testech. Omega-3 mastné kyseliny slouží navíc jako prevence předčasného porodu, také předcházejí alergiím a astmatu v pozdějším věku.

Nicméně zároveň jsou tu i negativa. Mořské ryby obsahují rtuť, toxicky kov, který může způsobit vážné poškození nervového systému. Stovky studií navíc potvrdily, že velká konzumace ryb skutečně vede k vyšší hladině rtuti v těle.

Těhotné ženy by proto měly omezit konzumaci mořských ryb na méně než 0,3 kg za týden a vyhýbat se speciálně žralokovi, mečounovi a makrele, v jejichž těle je koncentrace rtuti vyšší. To však rozhodně neznamená, že by měly konzumaci mořských ryb úplně vynechat.

2. Alkohol, kávu, colové nápoje a měkké sýry
Alkohol způsobuje nevratné poškození plodu a neexistuje žádný bezpečný limit pro jeho konzumaci v těhotenství.

Dopady konzumace kávy a dalších kofeinových nápojů zatím nejsou ještě zcela dokázány. Ačkoli se zatím neukázal žádný vliv kofeinu na nízkou porodní váhu či vrozené vady, některé studie současně ukazují na možnou souvislost mezi konzumací kofeinu a potratem, nízkou porodní váhou či poruchami růstu.

Měkké nepasterizované sýry, jako je například feta, brie, camembert a kozí sýr, mohou obsahovat bakterie listeriózy, která je pro nenarozené děti velmi nebezpečná. Ačkoli u většiny dospělých se projevuje jen jako chřipka, u těhotných může vyvolat horečku, potrat a další komplikace.

3. Módní diety
Teď není čas na experimentování s nevyváženými dietami. Aby vaše dítě bylo zdravé, musíte každý den přijmout vyvážený poměr živin. Ukazuje se, že vývoj dítěte je na matčině jídelníčku mnohem víc závislý, než se odborníci dosud domnívali. Navíc se tyto důsledky mohou projevit až postupem času v pozdějším věku. Diety proto ukliďte do nejspodnějšího šuplíku a stravujte se vyváženě.

4. Přibrala jste příliš mnoho
Obezita ovlivňuje schopnost otěhotnění a přílišný váhový přírůstek v těhotenství může zase přispívat k těhotenské cukrovce, preeklampsii, narození mrtvého plodu, předčasnému porodu či je indikací císařského řezu. Většina žen, které měly nadváhu už před otěhotněním, přibere v těhotenství příliš mnoho a následně se není schopna nadbytečných kilogramů zbavit. To samozřejmě zase přispívá k dalším zdravotním komplikacím.

Optimální váhový přírůstek v těhotenství je čistě individuální, nicméně odborníci se shodují, že žena s normální vahou by měla přibrat přibližně od jedenácti do osmnácti kilogramů. Ženy, které měly už před těhotenstvím nadváhu, by neměly přibrat víc než sedm až jedenáct kilogramů. Zatímco ženy s podváhou by měly v průběhu těhotenství přibrat od třinácti do dvaceti kilogramů v závislosti na své výšce a váze.

Důležitější než celkový váhový přírůstek je však způsob, jakým žena přibírá. Optimální je pomalý váhový přírůstek v prvním trimestru, který by měl činit přibližně 1-2,5 kilogramu (více, pokud jste hubená, velmi aktivní či vysoká; méně, pokud máte nadváhu, sedavé zaměstnání nebo jste malá). Následovat by měl trvalý váhový přírůstek přibližně půl až maximálně jedno kilo za týden v posledních dvou trimestrech.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

Sýr pečený v troubě
Soumrak smažáku. Rychlé a skvělé večeře pro milovníky sýra

Zapomeňte na smažený sýr, stálici jídelních lístků českých pohostinství i rodinných jídelníčků od Aše až po Jablunkov. Tyhle báječné sýrové dobroty se nesmaží...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

Další z rubriky

ilustrační snímek
Poradna: Pohádali jsme se s dcerou a ta se odstěhovala, teď mě to mrzí

Naše nejstarší dcera se změnila poté, co začala chodit do práce a našla si přítele. Jedna hádka vyvrcholila tím, že se druhý den odstěhovala ke svému chlapci a...  celý článek

Titulka magazínu Rodina DNES
O osudu dítěte by neměly rozhodovat státní instituce, říká Ivana Jirešová

Herečka Ivana Jirešová se pro páteční magazín Rodina DNES rozpovídala o smutných časech střídavé péče o dceru Sofii Fridu.  celý článek

ilustrační snímek
Jsou domácí úkoly přínosné? Může je nahradit čtení, navrhují odborníci

Domácí úkoly jsou občas postrachem dětí i rodičů, obzvlášť pokud se jich sejde víc a dítě se k nim dostane až večer. V tu chvíli mnozí rodiče pochybují nad...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.