Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Co ne/jíst, když jste těhotná

  6:00aktualizováno  6:00
Těhotná? Teď už neživíte jen své tělo, ale i dítě. Víte, co rozhodně musíte a čeho se vyvarovat? Tady jsou ty nejdůležitější skutečnosti o těhotenském jídelníčku, které byste měla znát.
Na stravování v těhotenství záleží víc než v jiných životních obdobích.

Na stravování v těhotenství záleží víc než v jiných životních obdobích. | foto: Profimedia.cz

Vaše rostoucí miminko vstřebá všechno, co sníte, takže byste se právě teď měla o svůj jídelníček víc starat. Server msn ve spolupráci s odborníky sestavil čtyři doporučení a čtyři absolutní zákazy pro těhotenský jídelníček.

co ANO:
1. Počítejte každé sousto
Zdravé dítě spotřebuje zhruba 55 000 kalorií navíc. Může se to zdá hodně, ale ve skutečnosti připadá jen 300 kalorií navíc na každý den (což se rovná jedné sklenici nízkotučného mléka, krajíčku chleba a jablku), a to jen v posledních dvou trimestrech. V prvním trimestru, kdy dítě nevyroste o mnoho víc než například zelená fazole, není zapotřebí příjem kalorií zvyšovat.

Rapidně však stoupá vaše spotřeba vitamínů a minerálů. Například kyselina listová a vitamin B pomáhají předcházet vrozeným vadám a v tomto období jsou mimořádně důležité. Sestavte si co nejpestřejší jídelníček a zařaďte to něj hodně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin a nízkotučného mléka. Navíc užívejte přípravky pro těhotné, které obsahují kyselinu listovou. Ty pokryjí její spotřebu ve dnech, kdy se vám zdravé stravovací zásahy nepodaří stoprocentně dodržet.

2. Zásobte se vápníkem
Většina lidí ví, že vápník pomáhá při stavbě kostí dítěte a zároveň chrání matku před úbytkem kostní hmoty. Kalcium však navíc také pomáhá proti těhotenskému vysokému tlaku a je důležité pro normální fungování nervů a svalů.

Těhotné ženy by měly vypít tři nebo více skleniček polotučného, nízkotučného či obohaceného sojového mléka za den. To se týká jak období před těhotenstvím, tak během něj a po něm. Pokud chcete přísun vápníku do svého jídelníčku zvýšit, můžete například při přípravě rýže či ovesné kaše použít mléko místo vody. V těhotenství byste měla přijmout minimálně 1000 mg vápníku za den.

3. Zavodněte se
V těhotenství je mimořádně důležitý dostatečný příjem tekutin, především vody. Tekutiny pomáhají těhotným ženám předcházet zácpě a zajišťují dostatečný krevní oběh, který vyživuje matku i dítě. Noste s sebou stále láhev vody a vypijte sklenici vody mezi každým jídlem a svačinou. Tekutiny můžete také doplnit kvalitními nápoji, jako je například pomerančový džus či nízkotučné mléko.  

4. Doplňte železo
Libové maso, kuřecí, ryby, fazole a hrách jsou důležitými zdroji železa. Tento prvek je v těhotenství mimořádně důležitý, a přitom často nedostatkový. Podílí se na zásobení dítěte kyslíkem, pomáhá předcházet předčasnému porodu a je důležitý pro normální vývoj a růst. Přesvěčte se, že váš jídelníček obsahuje dostatek jídel bohatých na železo, a zároveň užívejte přípravky pro těhotné, které železo obsahují.

co NE:
1. Mořské ryby

Konzumace mořských ryb v těhotenství patří k jednomu z nejžhavějších témat současnosti. Ryby obsahují omega-3 mastné kyseliny, které jsou velmi významné pro rozvoj mozku a zraku dítěte. Děti, jejichž matky měly po dobu těhotenství dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin, dosahují v pozdějším věku vyššího skóre v IQ testech. Omega-3 mastné kyseliny slouží navíc jako prevence předčasného porodu, také předcházejí alergiím a astmatu v pozdějším věku.

Nicméně zároveň jsou tu i negativa. Mořské ryby obsahují rtuť, toxicky kov, který může způsobit vážné poškození nervového systému. Stovky studií navíc potvrdily, že velká konzumace ryb skutečně vede k vyšší hladině rtuti v těle.

Těhotné ženy by proto měly omezit konzumaci mořských ryb na méně než 0,3 kg za týden a vyhýbat se speciálně žralokovi, mečounovi a makrele, v jejichž těle je koncentrace rtuti vyšší. To však rozhodně neznamená, že by měly konzumaci mořských ryb úplně vynechat.

2. Alkohol, kávu, colové nápoje a měkké sýry
Alkohol způsobuje nevratné poškození plodu a neexistuje žádný bezpečný limit pro jeho konzumaci v těhotenství.

Dopady konzumace kávy a dalších kofeinových nápojů zatím nejsou ještě zcela dokázány. Ačkoli se zatím neukázal žádný vliv kofeinu na nízkou porodní váhu či vrozené vady, některé studie současně ukazují na možnou souvislost mezi konzumací kofeinu a potratem, nízkou porodní váhou či poruchami růstu.

Měkké nepasterizované sýry, jako je například feta, brie, camembert a kozí sýr, mohou obsahovat bakterie listeriózy, která je pro nenarozené děti velmi nebezpečná. Ačkoli u většiny dospělých se projevuje jen jako chřipka, u těhotných může vyvolat horečku, potrat a další komplikace.

3. Módní diety
Teď není čas na experimentování s nevyváženými dietami. Aby vaše dítě bylo zdravé, musíte každý den přijmout vyvážený poměr živin. Ukazuje se, že vývoj dítěte je na matčině jídelníčku mnohem víc závislý, než se odborníci dosud domnívali. Navíc se tyto důsledky mohou projevit až postupem času v pozdějším věku. Diety proto ukliďte do nejspodnějšího šuplíku a stravujte se vyváženě.

4. Přibrala jste příliš mnoho
Obezita ovlivňuje schopnost otěhotnění a přílišný váhový přírůstek v těhotenství může zase přispívat k těhotenské cukrovce, preeklampsii, narození mrtvého plodu, předčasnému porodu či je indikací císařského řezu. Většina žen, které měly nadváhu už před otěhotněním, přibere v těhotenství příliš mnoho a následně se není schopna nadbytečných kilogramů zbavit. To samozřejmě zase přispívá k dalším zdravotním komplikacím.

Optimální váhový přírůstek v těhotenství je čistě individuální, nicméně odborníci se shodují, že žena s normální vahou by měla přibrat přibližně od jedenácti do osmnácti kilogramů. Ženy, které měly už před těhotenstvím nadváhu, by neměly přibrat víc než sedm až jedenáct kilogramů. Zatímco ženy s podváhou by měly v průběhu těhotenství přibrat od třinácti do dvaceti kilogramů v závislosti na své výšce a váze.

Důležitější než celkový váhový přírůstek je však způsob, jakým žena přibírá. Optimální je pomalý váhový přírůstek v prvním trimestru, který by měl činit přibližně 1-2,5 kilogramu (více, pokud jste hubená, velmi aktivní či vysoká; méně, pokud máte nadváhu, sedavé zaměstnání nebo jste malá). Následovat by měl trvalý váhový přírůstek přibližně půl až maximálně jedno kilo za týden v posledních dvou trimestrech.

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

ilustrační snímek
Plastické operace a mateřství: silikony kojení většinou nevadí

Stále více žen se svěřuje pod skalpel plastického chirurga dřív, než se rozhodnou založit rodinu. Právě o tomto tématu se nedávno v bulváru moderátorka Hana...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Další z rubriky

Titulka magazínu Rodina DNES
O osudu dítěte by neměly rozhodovat státní instituce, říká Ivana Jirešová

Herečka Ivana Jirešová se pro páteční magazín Rodina DNES rozpovídala o smutných časech střídavé péče o dceru Sofii Fridu.  celý článek

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě
Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě

Každá druhá žena si přeje mít vlasy jako vodopád. A tak následuje hodinová foukaná, nespočet pěn a sprejů na objem, drah... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.