Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co když potřebujete přibrat?

  10:08aktualizováno  10:08
Kdo to nezažil, možná neuvěří. Ale tak jako je pro někoho skoro nemožné zhubnout, snaží se jiní lidé marně přibrat.
Pokud chcete přibrat, je zbytečné se přejídat.

Pokud chcete přibrat, je zbytečné se přejídat. | foto: Profimedia.cz

Příkladem je šestadvacetiletý Miroslav Savula z Brna, který se obrátil na naši rubriku Hubnutí. "Potřebuji přibrat, při 185 centimetrech vážím jen 68 kilogramů," vysvětlil. Říká, že všude se dají najít rady jen pro hubnoucí, ale nemůže narazit na žádnou, která by pomohla jemu a podobným lidem. "Přijdu do obchodu a vidím samé minerálky s karnitinem, jogurty light, másla light. To je skoro jako diskriminace hubených lidí," podotýká s nadsázkou. Zatím mu poradil jen jeho lékař, který se ho snažil uklidnit tím, že časem určitě začne přibírat tak, jak bude s věkem spalování jeho organismu méně výkonné.

Na postavě však může zapracovat už dřív. Ze všeho nejdříve by však lékař měl vyloučit, zda za štíhlostí není nějaká zdravotní patálie -v úvahu by připadala třeba porucha činnosti štítné žlázy, vstřebávání živin a podobně. Pokud tomu tak není, je otázka, zda se máme trápit snahou nabrat nějakou váhu. „Přibrat - pokud je vám geneticky dáno být štíhlý - je opravdu těžší než zhubnout,“ upozorňuje Iva Málková ze společnosti Stop obezitě.

Připomíná v této souvislosti, že tak jako existují lidé hodně malí či hodně vysocí, existují i lidé, kteří jsou od přírody podsaditější či naopak hodně štíhlí, aniž o to nějak usilují. "Pokud chceme přibrat, je zbytečné se přejídat, ale asi byste měl dbát víc na rovnoměrný příjem potravy, který by se energeticky měl pohybovat alespoň okolo 10 000 kilojoulů na den," radí Málková.

Základem úspěchu je jíst pravidelně, udělat si na jídlo čas a nevynechávat jednotlivá hlavní jídla. Ideální je zařadit do jídelníčku dvě i více svačin a celkový přísun potravy konzumovat po dobu celého dne.

Můžete si dovolit jíst různé ořechy a semínka, protože jsou výhodným zdrojem nenasycených mastných kyselin a některé druhy navíc obsahují velké množství vápníku (týká se to mandlí nebo lískových oříšků). Můžete používat rostlinné oleje ve větším množství, sušené ovoce, které obsahuje velké množství vlákniny a některých vitaminů. Sýry a jogurty včetně těch, které mají vyšší obsah tuku, jsou výborným zdrojem vápníku a vitaminů rozpustných v tucích. Není třeba se bát ani müsli směsí s oříšky a ovocem, jsou cenným zdrojem kvalitních sacharidů. Bez obav je možno jíst i takové pochoutky, jako je velmi kvalitní čokoláda.

Můžete zkusit přidat k normálnímu jídelníčku nízkoenergetické bílkovinné diety - to jsou přípravky, které někdy používají hubnoucí místo jídla, neboť mají kvalitní složení bílkoviny, vitaminy, minerály. Jsou v různých formách, podle toho, zda by vámvyhovovaly polévky, koktejly, pudinky, případně tyčinky.

Kvalitní diety jsou podle Ivy Málkové například od firem Redita, NutraBona, Guareta, Modifast a další. Prodávají se v lékárnách. Vy si je tedy dejte navíc k jídlu. Zhodnoťte též svůj energetický výdej a dopřejte si hodně spánku.

Na tvar postavy má samozřejmě vliv i cvičení, můžete si proto nechat sestavit tréninkový plán zaměřený na zvětšení svalového objemu. 

Chcete vědět více?

Čtěte přílohu Hubnutí v MF DNES.


Autoři:






Nejčtenější

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku
Barevná oční linka DYI: Nahraďte černou klasiku

Jemnějším typům příliš nesvědčí klasická černá tužka na oči - na jejich tváři působí tvrdě. Naopak barevná linka z očníc... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.