Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co jíst a pít před sportem a po něm

  3:00aktualizováno  3:00
Už několik hodin před cvičením nejíte, aby se vám lépe hýbalo, a nic k jídlu si nedáte ani po sportu, protože nechcete nabrat to, co jste pracně vypotili. Všechno špatně! Riskujete zdraví a paradoxně i další kila nadváhy.
Vypít byste měli 150 procent toho, co při sportovní zátěži vypotíte. (Ilustrační snímek)

Vypít byste měli 150 procent toho, co při sportovní zátěži vypotíte. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Při sportu vaše tělo spaluje tuk, se kterým se bez obav můžete rozloučit natrvalo, ale zároveň spotřebovává důležité látky. Ty musíte poctivě dotankovat – jak jinak než jídlem a pitím. Cvičením nepřicházíte jen o tekutiny, ale i bílkoviny ze svalů a musíte vyrovnat hladinu krevního cukru.

"Když si vyčerpám zásoby cukru, které zásobují mozek a centrální nervový systém, a půjdu spát bez doplnění těchto zásob, projeví se to na kvalitě spánku. Bude přerušovaný, nekvalitní. Probudím se vyčerpanější, než jsem byl večer," vysvětluje specialista na výživu Petr Havlíček.

Tělo nepotřebuje energii jen na to, aby se hýbalo, ale i na regeneraci. Bez přísunu jídla to nezvládne. Sportovci, kteří trénují odpoledne, mají za jedno z nejdůležitější jídel dne právě večeři a často zařazují ještě druhou – právě aby mohli doplnit množství živin, které jejich tělo spálilo.

Člověk, který hubne, by měl být s večeří samozřejmě opatrnější, ale když ji vynecháte úplně nebo si dáte jen maso se zeleninou bez sacharidů ve formě přílohy, nedodáte tělu dost látek nutných k tomu, aby správně fungovalo. Unavené a vyčerpané tělo se vám "odvděčí" tím, že se obalí dalším tukem.

Jen maso nestačí

To všechno znamená, že po pohybu se prostě musíte najíst. Jen si odpusťte smažené a tučné, protože takové jídlo vám více než živiny dodá pracně odbouraný tuk. Co tedy jíst?

"Když člověk stráví dopoledne na kole, je ideálním obědem masový vývar s rýží a k tomu rizoto a zelenina. Po večerním cvičení si dejte plátek grilované ryby, vařený brambor a zeleninu – opět s minimem tuku," radí specialista na výživu Petr Havlíček.

Vodní hospodářství

Asi tušíte, že jít si lehnout s žaludkem plným ryby a brambor není dobré. Proto je nutné své sportovní aktivity přizpůsobit biologickým hodinám. Když chodíte spát kolem jedenácté, skončete se sportem nejpozději v sedm, ať stihnete večeři, po níž potřebujete ještě dvě až tři hodiny na vytrávení, než si půjdete lehnout.

Nepodceňujte ani lehkou svačinu před cvičením, protože jinak se připravíte o energii a vyhladovělé tělo vás později přinutí k nějaké nepředloženosti typu hamburger a hranolky při cestě domů.

Jedna dobrá zpráva: jakmile začnete sportovat pravidelně, podobných nedietních úletů bude ubývat.

"Lidé časem pochopí, že jejich původní těžká strava se neslučuje se sportem, a přejdou na odlehčenou, která jim dovolí větší zátěž i odpočinek. Zlomí se to v nich, protože se cítí nepohodlně," říká trenér David Huf.

Naučíte se nejen hlídat si jídelníček, ale i pitný režim. Po každém cvičení je totiž důležité srovnat vaše soukromé vodní hospodářství. Tekutiny slouží v organismu jako rozpouštědlo pro živiny, odpadní látky i hormony, což je velmi dobrý důvod zabránit dehydrataci, při níž se budete cítit unavení, vyčerpaní a můžete si přivodit i kolaps.

Vypít byste měli 150 procent toho, co při sportovní zátěži vypotíte. Nejlépe vodu (ne studenou), bez cukru i bublinek.

Autor:






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Nicola Formichetti kdysi oblékal Lady Gagu, teď vládne několika módním značkám.
Nicola Formichetti: Muž, který oblékl Lady Gaga do masa a masy do denimu

Vytvořil pro Lady Gaga šaty z masa i image, co změnila tvář popové hudby, vedl několik velkých světových značek a dostal se do vedení předních módních...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.