Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co dělat, když chcete skoncovat s cigaretami

  1:00aktualizováno  1:00
Šanci na to, že se vám podaří skutečně se cigaret zbavit, výrazně zvyšuje podrobný plán. Rada číslo jedna: Přiznejte si, že jste na kouření závislí, a sepište si všechny důvody, proč chcete s kouřením skončit. Seznam mějte stále při sobě.

cigareta, popelník, kouření | foto: Profimedia.cz

Je dobré uvědomit si, jaký charakter vaše závislost na cigaretách má, protože od toho se musí odvíjet následující postup.

Přinášíme návod, jak přestat s kouřením, pro slabého i silného kuřáka, které pro čtenáře připravila lékařka Eva Králíková z poradny pro odvykání kouření.

1. Psychická závislost
Kuřák, který není závislý na nikotinu, většinou nekouří denně 10 a víc cigaret a nemusí si po probuzení do hodiny zapálit, může přestat v zásadě jakkoli a měl by to zvládnout bez léků.

"Měl by se soustředit na změnu prožívání svého dne a určitých situací, kdy bral automaticky do ruky cigaretu," radí lékařka Eva Králíková.

Doporučuje dotyčnému, aby se nejméně tři měsíce vyhýbal činnosti, při níž by si jinak zapálil - může jít o pití kávy nebo o návštěvu restaurace.

"Místo kávy lze přejít třeba na zelený čaj, volit jinou kávu nebo si alespoň dát kafe do jiného hrnku, přestat ho sladit, pít ho vestoje místo vsedě a podobně," doporučuje.

"Pokud se odvykající si kuřák svým typicky kuřáckým situacím vyhnout nemůže, měl by se na ně předem dobře připravit a promyslet si, jak je prožije bez cigarety," upozorňuje zároveň lékařka na možná úskalí.

Může to být třeba chvíle po jídle - zkuste místo obvyklé cigarety vypít sklenici vody a podobně.

2. Fyzická závislost
Zapalujete-li si do hodiny po probuzení a neobejdete-li se bez krabičky cigaret denně, jste nejspíše fyzicky závislí na nikotinu. Odvykání pro vás bude těžší už proto, že byste měli přestat naráz a odpovídajícím způsobem změnit životní styl.

"Mohou vám pomoci léky, které zabraňují vzniku abstinenčních příznaků z nedostatku nikotinu. To může být především náhradní léčba nikotinem, u nás volně prodejná v lékárnách ve čtyřech formách: žvýkačky, náplasti, inhalátor, podjazykové tablety," vyjmenovává lékařka.

Nikotin byste měli užívat nejméně tři měsíce v dostatečné dávce. Přitom je dobré si uvědomit, že kuřák dostane z jedné cigarety přibližně jeden až čtyři miligramy nikotinu bez ohledu na to, co se píše na krabičce: záleží totiž na tom, jak kouří, ne tolik na tom, co kouří.

Druhou možností je lék bupropion, který je však pouze na recept. Je to antidepresivum, a právě deprese jsou jedním z abstinenčních příznaků z nedostatku nikotinu.

Začíná se brát deset dní přede dnem D, od nějž přestáváte kouřit, a můžete jej kombinovat s jakoukoli formou nikotinu.

Jak na to den po dni

Kouřím pět cigaret denně: 
• rozhodněte se, zda chcete přestat naráz, nebo zda budete cigarety postupně omezovat například tak, že každý den jednu uberete 
• postupně se učte místo zapálení dělat něco jiného, třeba zapálit svíčku, udělat dechové cvičení, namočit si ruce, jít do práce jinudy 
• sportujte, pijte hodně vody, vyhýbejte se kuřácké společnosti, nemějte doma cigarety 
• případně si pro akutní krizi kupte jedno balení náhradní léčby nikotinem, které se vstřebává v ústech (žvýkačka, inhalátor nebo tableta)

Kouřím 40 cigaret denně: 
• stanovte si den D, do kterého se už probudíte jako nekuřák, na tento den si připravte nikotinové léky 
• pokud kouříte hluboce a dlouze, je možné, že ze 40 cigaret dostanete do těla denně i přes 100 mg nikotinu, a proto budete nejspíše potřebovat kombinaci nikotinové náplasti (nikotin se z ní vstřebává pomalu, zato celý den) s některou z forem vstřebávajících se v ústech (z nich se vstřebá nikotinu vždy méně než polovina množství, které obsahují, ale během několika vteřin) 
• přesněji se to ukáže po několika dnech na míře abstinenčních příznaků, jestliže se ode dne D objeví některé z nich (deprese, chuť k jídlu, nespavost, nervozita, nesoustředěnost, neschopnost odpočívat, úzkost), znamená to, že musíte dávku nikotinu zvýšit

ČTĚTE TAKÉ:
Kouření zabíjí. Jak s ním navždy skoncovat?

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.