Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co byste měli vědět o břišním tuku

  6:00aktualizováno  6:00
Pneumatiky na břiše ohrožují vaše zdraví více než kterýkoli jiný tělesný tuk. Lépe než sklapovačky je kupodivu zlikvidují višně a kvalitní čokoláda. Zorientujte se ve faktech, která byste měli znát o břišním tuku.
V ohrožení jsou zejména ženy s objemem pasu větším než 86 cm a muži s širším pasem než 102 cm.

V ohrožení jsou zejména ženy s objemem pasu větším než 86 cm a muži s širším pasem než 102 cm. | foto: Profimedia.cz

Tuk na břiše patří mezi nejurputnější tělesné partie, které často nejdéle odolávají všem dietním pokusům. Možná však vzdáváte boj s břišním tukem zbytečně. Zadarmo to sice není, ale cesta vede přes vyřazení nepřátelských potravin, pravidelný sport a promyšlený jídelníček.

Změřme si obvod pasu

Při hodnocení tloušťky by neměla hrát roli jen tělesná hmotnost, ale právě to, kde je tuk uložen. Velké množství tuku uloženého na břišních partiích bývá spojováno s onemocněním srdce a cukrovky druhého typu. Ženy, jejichž pas měří více než 86 cm, a muži s obvodem pasu větším než 102 cm se stávají častými oběťmi srdečních příhod. Nebezpečný je zejména ten břišní tuk, který obaluje vnitřní orgány, jako třeba játra.

Cvičení pomáhá nejen proto, že posilovací aktivita vede k ploššímu břichu, ale cvičení rovněž snižuje hladinu inzulinu a redukuje stres. Inzulin totiž zvyšuje tvorbu tuků. Tukové buňky obézních lidí jsou příliš "zásobené" tukem a vylučují do krevního oběhu látku, která nedovoluje svalům a játrům na povely inzulinu reagovat. Tyto faktory se podílí na vzniku cukrovky druhého typu.

Pokud jste se právě rozhodli shodit břišní tuk, určitě se nesnažte problém řešit stovkou sklapovaček nebo podobnými cviky. Pro většinu lidí nejsou vhodným řešením. "Břišní tuk je v podstatě zásobárnou energie. Snižte příjem kalorií a zmizí i tuk na břiše," říká David Katz, ředitel Výzkumného střediska Yale univerzity, pro magazín Newsweek. Pro likvidaci břišního tuku je nejúčinnější plavání, tenis, jízda na kole, ale i třeba dvacetiminutové cvičení aerobiku každý den.

Po čem tloustnou opice?

K ukládání břišního tuku napomáhají i některé potraviny. Přestože neexistuje jediný viník, lékaři poukazují zejména na nasycené mastné kyseliny. Obsaženy jsou v některých margarinech, sušenkách, smažených brambůrkách, hranolcích a jiných potravinách s částečně hydrogenovanými oleji. Podle  odborníků jsou to právě nasycené mastné kyseliny, které podporují usazování břišních tuků a umocňují tvar těla typu "jablko".

Studie Lawrence Rudela, profesora patologie a biochemie na lékařské fakultě Wake Forest University, hovoří o tom, že opicím, které byly krmeny jídlem obsahujícím nasycené tuky, se ukládal břišní tuk o třicet procent více než těm, které se živily potravinami s obsahem nenasycených tuků. Nenasycené mastné kyseliny jsou obsaženy například v olivovém a arašídovém oleji, ořeších a chrání před onemocněním srdce.

Co si poručit v pekárně

Vědci z Pennsylvania State University sledovali po dobu dvanácti týdnů dvě skupiny dospělých obézních lidí. Výsledky své studie pak zveřejnili v American Journal of Clinical Nutrition. První skupina dvaceti pěti lidí jedla celozrnné potraviny, zatímco respondenti z druhé skupiny se stravovali rafinovanými obilovinami (např. bílým pečivem, špagetami, těstovinami, bílou rýží).

Lidé v obou skupinách zhubli zhruba stejně, v průměru tři a půl až pět kilogramů. Rozdíl byl ale přesto zřetelný. Ti, kteří jedli celozrnné potraviny, ztratili oproti druhé skupině dvojnásobek tuku v břišní oblasti. "Celozrnné potraviny by se měly jíst denně. Doporučit mohu zejména celozrnné pečivo, ovesné vločky, hnědou rýži a ječmen," říká dietolog Heather Katcher, spoluautor studie.
 
Zrno totiž obsahuje vyšší podíl vlákniny, která pomáhá zpomalovat trávení a zabraňuje tomu, aby hladina cukru v krvi rostla příliš rychle. Přispívá tedy k udržování nízké hladiny inzulinu, což snižuje počet tukových buněk v břišní oblasti. Nicméně celozrnné potraviny nejsou všelékem, důležitý je zdravý životní styl a pohyb.

Dejte si višně a olivy

Podobně jako jablka a oves jsou višně skvělým zdrojem rozpustné vlákniny, která snižuje hladinu inzulinu. Dieta obohacená o višně tak pomáhá snižovat tuk v pase. Likviduje také v malé míře záněty a triglyceridy, které působí jako rizikový faktor cukrovky druhého typu a kardiovaskulárních chorob.

Železo, vitamin E, vlákniny a mononenasycené mastné kyseliny. Všechny tyto prvky obsahuje další bojovník proti tuku na břiše: olivy. Vláknina obsažená v olivách navíc pomáhá sledovat cukr v krvi a hladinu cholesterolu.

Další vynikající volbou jsou ořechy a semínka. Obsahují mimo jiné draslík, bílkoviny, vlákninu, železo, zinek, hořčík, vitamin B a vitamin E. Například slunečnicová semena a ořechy obsahují kyselinu linolovou nebo omega-3 mastné kyseliny, které jsou dobré pro zdraví srdce. Pozor si ale dejte na vysoký obsah kalorií, kvůli kterým je musíte jíst v omezené míře.

Poněkud překvapivou metodou proti břišnímu tuku je také kvalitní čokoláda. Ta obsahuje prospěšný HDL-cholesterol, minerální látky jako hořčík, draslík, fosfor, vápník a železo. Jedna z dalších složek čokolády flavanol má navíc pozitivní účinky na rozšíření cév mozkové kůry, zvýšení průtoku krve, a tudíž lepší zásobení mozkové tkáně kyslíkem.
Kakao má mnoho významných pozitiv. Dokonce může podpořit náladu zvýšením hladiny hormonů serotoninu a endorfinu. V obchodech se ale dívejte na výrobky s minimálně sedmdesáti procenty kakaa.

Autoři:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝVOJOVÝ INŽENÝR

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.