Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pět triků, díky kterým při chůzi spálíte mnohem více kalorií

aktualizováno 
Pokud na cvičení v posilovně nemáte kvůli všem povinnostem v práci i doma čas, nevadí, zkuste co nejvíce chodit pěšky. Stačí pár triků a během obyčejné procházky spálíte více kalorií a posílíte své zdraví.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Odborníci mají jasno: nejde o to, jaký pohyb děláte, důležité je, abyste ho dělali ideálně denně a s chutí. Jen tak vám pomůže nejen spalovat kalorie, ale také udržovat tělo i mysl fit. Obyčejná chůze se z tohoto hlediska jeví jako ideální „sportovní disciplína“. Nic k ní nepotřebujete a vyrazit můžete kdykoli a kdekoli.

Procházka se počítá, ať jdete v teniskách lesem, nebo v kozačkách po namrzlých chodnících v centru města. Samozřejmě že na delší túru je lepší pohodlnější oblečení a hlavně kvalitní boty, abyste nezatěžovali klouby.

„Pokud nejste právě sportovní typ, stačí vyrazit na pomalou krátkou procházku a postupně přidávat na tempu i vzdálenosti. Obecně je lepší se jakkoliv hýbat půl hodiny každý den, než hodinu třikrát týdně,” doporučuje ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu. Chůze je podle něj jedním z nejlepších způsobů, jak čelit v zimě strnulosti, a to tělesné i psychické.

Ale kde vzít půlhodinu denně navíc? Když chcete, není to zas tak složité. „Ráno vyjděte nebo sejděte schody místo svezení výtahem, tím pro svůj zadeček uděláte více, než si myslíte. Vystupte na předposlední zastávce a zbytek cesty dojděte do práce pěšky. Malou procházku si dopřejte i v poledne nebo navečer,“ doporučuje Jana Havrdová, garantka iniciativy Česko se hýbe.

Ozdravný systém nastartujete velice rychle díky deseti tisícům kroků denně. Nejjednodušší návod na to, jak se dostat rychle do formy, je pravidlo pěti třicetiminutovek – podle Světové zdravotnické organizace bychom se týdně měli aktivně hýbat pětkrát třicet minut. „To není nijak mnoho. Snažte se však pečlivě si tyto chvíle naplánovat do svých diářů. Hodláte jít s kamarádkou na kafe? Třicet minut se před tím projděte. Trávíte odpoledne s dětmi? Běžte s nimi ven. Procházka by se měla stát součástí každého dne,“ dodává Jana Havrdová.

Ale i z chůze můžete vytěžit o trochu více, pokud ji začnete provozovat podle fitness pravidel.

1.Přidejte

Pokud zrovna kráčíte v kostýmku na pracovní schůzku, pak to není to pravé. Ale jestliže jdete s pejskem na procházku nebo se vracíte z práce domů a víte, že oblečení, které máte zrovna na sobě, skončí stejně v koši na prádlo, nebojte se ho propotit.

Když zrychlíte tempo, dostanete se do správné tepové frekvence a efektivností pohybu se tak můžete dostat na úroveň leckterého aerobního cvičení, které je na formování ženské postavy to nejlepší. Stačí, když v tomto tempu vydržíte patnáct až dvacet minut a vyrovná se to půlhodince v posilovně, za hodinku takové aktivity spálíte až 1 500 kJ.

Chůze v tempu je navíc ideální pro jakýkoli typ postavy. „Nezatěžují se jí klouby ani páteř, zejména pokud nemáte právě ideální váhu, zato podporuje posilování středu těla,“ dodává Jana Havrdová.

2.Měňte tempo

Vašemu tělu prospěje, když budete během procházky střídat tempo. Možná si z dětství pamatujete takzvaný indiánský běh, tedy střídání běhu s chůzí. Nemusíte nutně běhat, ale střídejte intervaly svižné chůze s odpočinkovou, třeba po sto krocích nebo po minutě, interval už je na vás. Tím se vám zvolní tep, vydýcháte se a naberete novou energii na další úsek rychlochůze. Tělo při takovém střídání spaluje až o dvacet procent energie více.

Pokud máte potíže donutit se ke svižnějšímu tempu, pořiďte si turistické hůlky a vyzkoušejte stále populárnější nordic walking. „Chůze s holemi je velice jednoduchá a přitom vysoce efektivní aerobní aktivita, která získává po celém světě čím dál více příznivců. Věnovat se jí totiž může každý a nejsou zde vysoké náklady na její provozování,“ říká Jana Havrdová. Z vědeckých výzkumů vyplývá, že pokud se mu věnujete třikrát týdně, významně snižujete svou tepovou srdeční frekvenci a zvyšujete aerobní kapacitu. Oproti běžné chůzi spálíte o 20 % více kalorií a tělo díky tomu dokáže lépe hospodařit s cholesterolem.

Tréninkový plán chůze na měsíc najdete zde

A to nejsou jediné zdravotní přínosy této aktivity. „Díky nordic walkingu se naučíte správné technice chůze, která napravuje špatné držení těla, a zapojíte více než devadesát procent svalstva. Je to tedy ideální aktivita pro rehabilitaci i hubnutí a na druhou stranu je skvělým výchozím bodem pro správné návyky v běhání,“ doporučuje Reinhard Pichler z léčebného hotelu Larimar.

Hole vám pomohou se stabilitou a ochrání i klouby. „Používat je můžete nejen na náročné túry, ale i při vycházce do lesa či městem. Za jejich společnost budete rádi zejména při dlouhých sestupech, protože napomáhají snižovat dopad nárazů na klouby dolních končetin, kyčelní klouby i páteř. A překvapivým zjištěním pak pro někoho může být fakt, že zapojením rukou díky holím a díky rovnoměrnějšímu rozložení zátěže dosáhnete až o třicet procent vyšší výkonnosti,“ poukazuje na zdravotní aspekty odborník na outdoorové vybavení Vít Hruška.

3.Zařaďte krátkou rozcvičku

Díky svižné chůzi máte správnou tepovou frekvenci a je škoda toho nevyužít i pro malé silové cvičení. Je jedno, jestli si naordinujete fitness desetiminutovku, nebo si po cestě uděláte několik zastávek na jeden dva cviky. Cvičení nemusí trvat dlouho, v kombinaci s chůzí a správným prohřátím díky němu posílíte a protáhnete svaly a zrychlíte si dlouhodobě bazální metabolismus.

Podle doporučení odborníků bychom měli denně ujít kolem 10 tisíc kroků, což odpovídá přibližně 6 až 7 kilometrům za den.

Pokud máte možnost, nasměrujte své kroky do parku nebo venkovních fitness koutků, kde vám cvičení půjde lépe a nebudete se cítit nepatřičně. Rozhodně se nešetřete, nebojte se zadýchat nebo protáhnout svaly o trochu intenzivněji.

Fitness expertka společnosti Herbalife Samantha Claytonová k tomu dodává: „Strávit hodinu běháním tempem, které pro vás není náročné, nebo zvedáním lehkého závaží v mnoha opakováních nebude mít na vaše tělo skoro žádný vliv.“ Lepší je strávit cvičením méně času, ale s větší intenzitou. Nemusí vás nic bolet, ale jen pokud se zadýcháte a svaly cítíte, je vidět, že tělo skutečně pracuje.

4.Choďte nalačno

Nejste zvyklá ráno snídat, nebo jíte až v práci? Odborníci na výživu by možná lamentovali, protože snídani bychom tělu měli dopřát nejpozději do hodiny od probuzení, ale když už tento zlozvyk máte, vytěžte z něj alespoň nějaké pozitivum.

Pokud tělu nedodáte energii snídaní, musí při zvýšené fyzické aktivitě brát ze zásob. Pokud zvládnete v ranním shonu zařadit alespoň dvacetiminutovku aktivní chůze, brzy se to na vaší postavě i váze projeví.

5.Po procházce nakrmte svaly

Po každé sportovní aktivitě je potřeba doplnit bílkoviny, které si žádají především naše svaly. Myslete na to a zhruba do hodiny od aktivní chůze se najezte.

Že není čas snídaně, oběda ani večeře? Ani malá svačinka mezi jídly neuškodí. Dejte si jogurt, kefír nebo tvaroh, hrst oříšků nebo semínek (vlašské ořechy, konopné semínko, chia apod.) nebo kousek sýra (skvělý je cottage nebo olomoucké tvarůžky).

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Americká tenistka Serena Williamsová v olympijském utkání s Australankou Darjou...
Williamsová má strach o dceru. Nechce, aby si prošla tím, čím ona

Serena Williamsová (35) fanouškům odhalila svoji citlivější stránku. Na sociálních sítích zveřejnila fotku malé dcery Alexis Olympie, vyjádřila obavy o její...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama
5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama

Stále se vám na obličeji objevují nové a nové pupínky? Produkty, které vám doporučila kamarádka, nefungují a zdá se, že ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.