Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chrápání je normální aneb největší mýty o spánku

  3:06aktualizováno  3:06
Staří lidé potřebují spát mnohem méně. Jestliže nemáte čas spát přes týden, můžete si to vynahradit o víkendu. Čím víc budete spát, tím méně budete unaveni. Znáte největší mýty o spánku?
Pokud se cítíte unaveni i po devíti hodinách spánku, je nutné navštívit odborníka. (Ilustrační fotografie.)

Pokud se cítíte unaveni i po devíti hodinách spánku, je nutné navštívit odborníka. (Ilustrační fotografie.) | foto: Profimedia.cz

Spánek znají všichni obratlovci a lidé v něm stráví přibližně třetinu života. I když Napoleon údajně spal pět hodin denně, Thomas Alva Edison dokonce jen čtyři a novorozenec prospí kolem osmnácti hodin, průměrný člověk potřebuje spát sedm až devět hodin denně. Představujeme vám největší mýty, které se spánkem souvisí:

Mýtus: Chrápání je normální

I když je, vzhledem k četnosti výskytu, pravděpodobné, že se ve vašem okolí vyskytuje minimálně jeden chrápající člověk, neznamená to, že by bylo chrápání normální. Téměř vždy jde o symptom nějakého zdravotního problému. Typické je chrápání v době, kdy člověk trpí neprůchodností nosu a je nucen dýchat ústy.

Chrápání může být ale i symptomem závažné poruchy spánku jménem apnea. Podle výzkumu provedeného na univerzitě v Budapešti, kterého se zúčastnilo téměř třináct tisíc lidí, dokonce vede ke zvýšenému riziku infarktu a mozkové mrtvice.

Při chrápání totiž dochází ke krátkým zástavám dechu, které jsou spojené s vysokým krevním tlakem a rizikem kardiovaskulárního onemocnění. Podle autora výzkumu Istvana Musciho mají chrápající lidé o čtyřiatřicet procent větší šanci, že dostanou srdeční záchvat a o sedmašedesát procent je vyšší riziko mozkové mrtvice.

Mýtus: Ve spánku náš organismus nic nedělá

Je sice pravda, že ve spánku se mnohé tělesné procesy zpomalí (klesá tělesná teplota, dechová frekvence, klesá krevní tlak...), ale rozhodně se nedá říct, že by při něm lidské tělo vypnulo a nedělalo nic.

Ve spánku tělo opravuje a obnovuje buňky a dochází k vytváření nových neuronových spojů v mozku (ve spánku se například ukládají vzpomínky do dlouhodobé paměti). Pro regeneraci nervových a dalších buněk je podstatná fáze hlubokého spánku, kdežto ve fázi mělkého spánku pracuje spíše naše psychika, která zpracovává události prožité během dne.

Spánek zlepšuje koncentraci, posiluje imunitní systém, zmenšuje poškození pleti a působí jako prevence před kardiovaskulárním onemocněním. Navíc ve tmě dochází k největší produkci hormonu melatoninu, který má na naše zdraví řadu pozitivních dopadů. Podle výzkumu, jehož závěry byly v roce 1990 publikovány v magazínu The International Journal of Neuroscience, ochraňuje melatonin například buňky před působením volným radikálů a zpomaluje jejich stárnutí.

Mýtus: Spánek navíc odstraní únavu

Pokud se domníváte, že čím více budete spát, tím méně budete unaveni, jste na omylu. Zdravému dospělému člověku by mělo stačit sedm až devět hodin spánku denně. Jestliže se i poté cítíte vyčerpáni, měli byste začít pátrat po jiné příčině své únavy. Mnohem důležitější než kvantita spánku je totiž jeho kvalita.

Pokud trpíte onemocněním, které kvalitu vašeho spánku snižuje (například poruchy spánku), prodloužení doby, po kterou budete spát, vám nepomůže a budete se cítit stejně unaveni.

Podle výzkumu provedeného na University of British Columbia dokonce lidé, kteří spí pravidelně více než osm hodin denně, trpí více depresí, diabetem a umírají dříve než méně náruživí spáči. Autoři výzkumu však upozorňují na to, že není jasné, zda je nadměrný spánek příčinou zvýšeného výskytu onemocnění, nebo naopak.

Mýtus: Staří lidé téměř potřebují méně spát

Existuje obecně vžité přesvědčení, že starší lidé potřebují spát mnohem méně než ostatní. Nicméně podle odborníků jde o nesmysl. Staří lidé potřebují spát sedm až devět hodin stejně jako většina mladých lidí.

Podle studie provedené letos na Portland State University v Oregonu, které se zúčastnilo víc než patnáct tisíc seniorů starších pětašedesáti let, dvě třetiny seniorů spí denně v průměru sedm a půl hodiny. Noční spánek je sice častěji přerušovaný, ale o to častěji si starší lidé zdřímnou v průběhu dne.

Studie dokonce ukázala, že kvalita spánku zdravých seniorů je stejná jako u mladých lidí. Nemoci jsou přitom hlavním faktorem, který se negativně odráží na množství i kvalitě spánku.

Mýtus: Spánkový deficit můžete dohnat o víkendu

Pokud celý týden ponocujete a utěšujete se tím, že to o víkendu naspíte, ohrožujete tím své zdraví. Podle statistik spí ve všední den, respektive noc, třetina obyvatel západních zemí méně než šest hodin.

Přičemž podle údajů Harvard Medical School je reakční doba lidí, kteří spí denně méně než šest hodin po dobu dvou týdnů, desetkrát horší. Krátkodobá spánková deprivace vede mimo to i k zhoršenému vidění, zapomínání a snížené koncentraci. Mezi následky dlouhodobé spánkové deprivace patří obezita, inzulínová rezistence, nebo kardiovaskulární onemocnění.

Na University of Chicago provedli vědci na začátku letošního roku výzkum, jehož závěry citoval mimo jiné USA Today. Vědci při něm zjistili, že oklamání organismu je v případě spánku prakticky nemožné. Střídání krátké a dlouhé doby spánku představuje pro organismu obrovskou zátěž a tělo se mu není schopno přizpůsobit ze dne na den.

Navíc k tomu, aby se člověk vzpamatoval z následků spánkového deficitu, je potřeba mnohem delší doba než dva dny. Pokud vám leží na srdci vaše zdraví, měli byste každý den spát přibližně stejnou dobu, tedy sedm až devět hodin.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
EDI SUPPORT (ENGLISH & GERMAN)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.