Když před časem přišel na svoji první logopedickou hodinu pětiletý Tadeáš v doprovodu otce, odcházeli následně domů jak spráskaní psi.
Odpovídá Pavlína Froňková z logopedické ambulance v Praze 8 Zdá se, že logopedických problémů u dětí stále přibývá. Čím to je? Proč je důležité, aby rodiče nepodceňovali logopedii a aby dítě umělo dokonale vyslovovat? Více informací o logopedii, seznam pracovišť či poradnu najdete na www.klinickalogopedie.cz |
"Logopedka prý povýšeně prohlásila, že ji teda čeká těžká práce, protože kluk mlčel jak zařezaný. A ještě se obořila na manžela, proč ho nepřipravil na to, že na logopedii se mluví," vzpomíná Tadeášova matka. "Syn je uzavřený a chvíli trvá, než začne někomu důvěřovat. Má malé sebevědomí a potřebuje spíš povzbudit. Jenže tady měl hned začít vyprávět, co dělal o prázdninách," stýská si Jana Konečná.
"Přišel tam s problémem se sykavkami, ale odcházel jako úplný hlupák. On má nějakou poruchu? ptala se ještě logopedka manžela. Asi kvůli tomu, že byl vyplašený a odpovídal v holých větách," dodává.
Jana Konečná se nevzdala a zaklepala na dveře jiné specialistky. "Tadeáš byl ještě vyplašenější, protože očekával další sprchu kritiky. Jenže tentokrát se s ním logopedka na celou hodinu zavřela do ordinace, poté vyšla i s rozesmátým Tadeášem a řekla: "Je moc chytrý. Půjde to s ním jako po másle."
A šlo. Za dva roky logopedické péče se chlapec nejen naučil dobře mluvit, ale posílil si i sebevědomí, naučil se správně držet tužku, zkrátka byl perfektně připravený na vstup do školy.
Stačí cvičit a vydržet
To, že do náplně logopeda patří také mimoverbální prostředky, jednoznačně potvrzuje i klinická logopedka Pavlína Froňková: "Při první návštěvě mluvím s maminkou a dítě zatím kreslí postavu. Kresba je jedním z vodítek, které mi pomůže poznat dost o jeho zralosti. Pak musím navázat kontakt, aby se dítě uvolnilo a důvěřovalo mi. A samozřejmě je nutná i důvěra ze strany rodičů. Problém dítěte logoped sám nevyřeší, spolupráce s rodiči je nutná."
Docházka na logopedii trvá většinou několik měsíců až let a výsledný efekt záleží především na odhodlání a trpělivosti všech zúčastněných stran. "Když pětileté dítě nedokáže správně vyslovovat, už potřebuje správné vedení," říká Pavlína Froňková. "Jen logoped dokáže posoudit, kdy kterou hlásku začít cvičit a jak ji cvičit."
Než přijde na řadu "mydlící se Kamila" či "skákající sysel", musí odborník posoudit, zda má dítě dobrou motoriku mluvidel a zda správně slyší jednotlivé hlásky. V opačném případě můžete procvičovat výslovnost od rána do večera, ale výsledek nebude žádný. Motivující však budiž následující přesvědčení logopedky: "Běžné zdravé dítě se naučí vyslovovat každou hlásku, stačí cvičit a vydržet."