Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete zhubnout? Vyhněte se chybám

  0:01aktualizováno  0:01
Hubnutí vás bude stát velké úsilí. To není nic nového. Co je ale důležité: nechtějte trhat rekordy. "V pohodě a klidu hubněte dvě kila do měsíce a v dubnu budete o víc než pět kilo lehčí a budete měnit jarní šatník," říká Iva Málková ze sdružení Stop obezitě.

Poradnu Ivy Málkové najdete ZDE

 


Jinými slovy, nenamlouvejte si, že za půl roku zhubnete o pět konfekčních velikostí, protože to byste nejspíše vzdali.

Leden
"První sousta vychutnáte, další jsou už jenom setrvačnost," říká Iva Málková.

Mnoho lidí s nadváhou jí velmi rychle. Dávají si do úst velká sousta, rychle je polykají a myslí si, že čím méně času jídlu věnují, tím méně ho snědí. Ostatně, kdo nezažil situaci, kdy je ten, kdo první dojí, označen jako "král".

Přitom správně je to naopak, jíst se má pomalu. Zkuste se proto na jídlo soustředit, nedělejte při něm tisíce jiných činností. Jezte pomaleji, než jste zvyklí, vychutnejte si jídlo plnými doušky. Už to by vás mohlo přimět k tomu, že toho sníte méně.

Pokuste se jíst jen polovinu toho, na co jste byli zvyklí. Vezměte si místo dvou rohlíků jeden, v restauraci nebo v jídelně v práci si řekněte o dva knedlíky místo čtyř, pizzu si dejte s někým na půl. Pijete pivo? Tak si také místo dvou dejte jen jedno.

Hubnutí ovšem neznamená hladovění. Neochuzujte se o požitek z jídla - naopak. "Heslo tohoto měsíce - Jezte pomalu, a tudíž méně - by vás mělo přivést zhruba k úbytku půl kila za týden. Výjimku tvoří zelenina, v jejíž konzumaci se vůbec neomezujte," upřesňuje Iva Málková. Zároveň se už v lednu začněte víc hýbat: ideální je nějaké účinné cvičení třikrát týdně.

Únor
"Spřátelte se s kilojouly," radí Iva Málková. Neboli počítejte, kolik toho sníte. Už jste se nejspíše odnaučili jíst bezmyšlenkovitě a jíte méně a naopak se více hýbete. Pokuste se trošku zorientovat v energetických hodnotách potravin.

Jen pro představu: zatímco zelenina má v průměru 120 kilojoulů na deset deka, i libové hovězí maso až 1000, uzeniny kolem 2000 a tuky až 3600. Pokud chcete hubnout půl kila týdně, což je optimální, měli by muži přijmout denně nejvýše pět až osm tisíc kJ, ženy čtyři až šest tisíc.

Březen
Nyní byste se měli naučit sestavit si zdravý a nízkokalorický jídelníček. "Měl by obsahovat všechny základní živiny ve správném poměru, dále vitaminy, minerály, vlákninu a dva až tři litry nekalorických tekutin," vysvětluje Iva Málková.

Dr. Málková přijde
13. ledna ve 12:30 do
iDNES na on-line rozhovor.

Konzumovat byste měli tedy především potraviny energeticky méně vydatné, zato však biologicky cenné. Naopak zařazujte čím dál více zeleniny a celozrnných obilovin.

Bílkoviny jsou potřeba stále, ale lepší než uzeniny a tučné maso jsou ty ukryté v mase libovém, ideálně drůbežím, rybím a králičím, a také v mléčných výrobcích, nikoli však smetanových jogurtech. Jezte pravidelně, nejlépe pětkrát denně. 

TŘI NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI HUBNUTÍ

1. Nereálná předsevzetí

Chyba
Představa, že člověk zhubne například 25 kilo za půl roku, nebo závazky typu "už nikdy si nevezmu žádnou sladkost".

Jak se jí vyhnout
Vypusťte ze svého slovníčku "nikdy", stačí používat slovo "většinou". Naplánujte si například, že za půl roku shodíte pět až deset procent své váhy, už to se na vašem zdraví projeví kladně, pak si můžete dát další plán.

2. Víra v zázraky

Chyba
Pocit, že hubnout lze i bez námahy pomocí nějakého potravinového doplňku nebo stroje na cvičení

Jak se jí vyhnout
Nevěřte na podobné zázraky, jsou to jen reklamní triky. Připravte se na to, že se s podobnými nabídkami setkáte. Pokuste dát si spíše předsevzetí, že se budete snažit najít si takový životní styl, který vám vyhovuje.  

3. Výmluvy

Chyba
Hodně lidí po krátké době pokusy zhubnout vzdá a argumentuje tím, že to, co jiným pomáhá, u nich nezabírá, případně že nemají čas jíst zdravě nebo cvičit.

Jak se jí vyhnout
Připravte se dopředu na demoralizující myšlenky, které vám kazí vaše úsilí. Připravte si protiargumenty. Nemá například smysl vymlouvat se, že nemáte dost pevnou vůli.

Autoři:






Nejčtenější

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.