Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chceme porazit muže v běhu, ale jsme v krizi. Neběháme

  2:00aktualizováno  27. července 9:26
Před prázdninami jsme se v redakci OnaDnes.cz rozhodly, že to mužům pořádně natřeme. Ukážeme jim, že ženy jsou lepší běžkyně než muži. A chtěly jsme být vzorem pro všechny ostatní soutěživé ženy. Jenže je takřka půlka prázdnin a my jsme se propadly do hluboké krize. Takřka neběháme. A tak jsme vyrazily pro radu za odborníkem. Třeba máte podobný problém a pomůžeme i vám.

Trénink redaktorek OnaDnes.cz na desetikilometrový závod Nike Run Prague | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Vladimír Korbel je trenér s mnohaletými zkušenostmi, připravoval i špičkové české atlety. A o ztrátě motivace něco ví. Krize přišla zkraje prázdnin, zhruba měsíc po zahájení tréninku.

Jako by se každý kilometr, který byl třeba uběhnout, stal předem strašákem. U některých nastupují výčitky, že to dneska nezvládly, a tak raději přestávají běhat úplně. Některé z nás si zase naplánované trasy zkracují. Tréninkový plán individuálně sestavený trenérem Korbelem začíná mít čím dál větší trhliny. Jak z toho ven?

Pozor na schvácenost

Vladimír Korbel upozorňuje, že kvůli prázdninám a dovoleným s ním nebyl náš běžecký tým v dostatečném kontaktu.

Pojďte si povídat do Kavárničky

Běháte? Nebo chcete začít a nevíte jak? Máte radu, jak překonat běžeckou krizi? Napište o tom zde.

Oněnka z Kavárničky

"A tak se dostavila jistá krize, které bylo nutné vyhnout se za ´každou cenu´," říká Korbel. "Zdálo se rozumnější tréninkový plán nesplnit než se unavit, a to je pak jen krůček ke krizi, která má příčinu pravděpodobně v celkovém přepracování. Tedy nejen fyzickém, ale i psychickém."

Podle Korbela jsou přepracovaní novináři, příliš zodpovědní úředníci nebo mámy a tátové od malých dětí nejlepšími kandidáty na celkovou schvácenost. Člověk propadá dojmu, že výkonnost se nelepší, že jen mrhá časem a trénink ho přestává bavit.

"Proto je zde trenér, který musí včas upravit trénink. A proto je nutná jasná a včasná komunikace s trenérem (která nám chyběla), aby nevznikaly podobné únavové stavy, které škodí celkové psychice, celkovému zdraví," vysvětluje Korbel.

Chce to trpělivost

Zkušený trenér tvrdí, že situace, do níž jsme se po měsíci tréninku dostaly, není nijak výjimečná. "Je dobré si uvědomit, že únavou vaše motivace možná utrpěla, ale tahle krize je pouze dočasným jevem, možná i nezbytným průvodním jevem vašeho celkového způsobu života. Ale myslete na budoucí čas a věřte, že vaše trpělivá práce a trénink se dočkají úspěšných žní," říká Korbel.

Tréninkový plán na dalších 14 dní

Po dohodě s trenérem nám zůstává poslední tréninkový plán, vzhledem ke krizi ale nemusíme dodržovat dříve doporučovanou rychlost, ale zato bychom měly dodržet objem.

První tréninkový plán pro začátečníky najdete ZDE.

1. 2 x 2 km 
2. 3 x 3 km 
3. 3 + 2 km 
4. 7 km souvisle
5. 5 km souvisle
6. 6 km souvisle
7. 7 km souvisle

Jednou z jeho rad, které nám dal, je pravidelné monitorování tréninku. Pozorovat, jestli nepocítíme přetrénování, únavu.

"Kontaktujte trenéra, raďte se s ním a nenechte vše, co už vaše parta a každá z vás osobně dosáhla, přijít vniveč špatnými, únavou a krizí ovlivněnými rozhodnutími," doporučuje Korbel.

Trénovat máme dál podle plánu, ale snížit si intenzitu zatížení na takovou úroveň, aby nám trénink dělal radost, unavil nás, ale nevyčerpával. Můžeme zařadit i pár dnů volna. "V dlouhodobější perspektivě to bude lepší, než kdybyste překonávaly únavu a dopracovaly se k dlouhodobému přetrénování," říká Korbel.

Pár triků proti nudě

Existuje i několik triků, s jejichž pomocí lze překonat ztrátu motivace. Jedním z nich je změnit stereotyp běhání. Pokud běháte pravidelně v určitý čas, najděte si jinou dobu. Místo večera ráno, anebo naopak. "Svojí denní tréninkovou dávku si můžete i rozdělit na ráno a večer, ale objem vždy dodržujte," radí trenér.

Anebo změňte trasu svého běhu. Pokud už na své pravidelné cestě znáte každý kamínek, každou zátočinu, najděte si jiné místo. Běhejte třeba i na dovolené, v úplně jiném prostředí, poznejte okolí svého hotelu při běhu a nikoli jen při "obyčejné" procházce.

Pomoci vám může i to, že už napříště nepoběžíte sama, ale ve skupině. Najděte si partu stejně odhodlaných žen a domluvte si společné běhání. Můžete se navzájem podporovat, hecovat se.

Dobrou motivací bude i odměna za splněný trénink, třeba v podobě nákupu nového trička.

Běh při společném tréninku se čtenářkami OnaDnes.cz.

Běh při společném tréninku se čtenářkami OnaDnes.cz.

Přidejte se k nám

Začněte běhat s námi. Hlavním cílem akce je desetikilometrový závod Nike Run Prague, který se uskuteční 3. září v Praze.

Stačí se přihlásit do závodu Nike Run Prague a vytvořit si profil na Nikerunnig.com. Zároveň se můžete účasnit souboje s muži na těchto stránkách. (Celý článek o souboji ženy versus muži).

Přihlášené ženy mohou vyhrát Nike+ SportBand. Každá čtenářka navíc získá kšiltovku Nike, blok a nákupní tašku s logem OnaDnes.cz a 20% slevu do Nike Store.

Další výherní trénink, kde si společně zaběháme a budeme rozdávat vylosovaným čtenářkám SportBand, se koná 5. srpna v 18.30 v Praze na Ladronce.







Nejčtenější

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.