Ona
Češi jsou ochotní připlatit si za kvalitu.

Češi jsou ochotní připlatit si za kvalitu. | foto: Profimedia.cz

Češi si oblíbili biopotraviny

  • 1
Navzdory jejich vysoké ceně obliba biopotravin v České republice stále roste. Zaměřit se na ně chtějí i diskonty.

Češi utrácejí stále více peněz za biopotraviny, jejichž nabídka se v tuzemských obchodech navzdory vyšší ceně těchto produktů rozšiřuje. Potraviny v bio kvalitě budou v Česku prodávat už i diskontní prodejny, které se dosud orientovaly hlavně na nízkou cenu nabízeného zboží. Obrat českého trhu biopotravin se totiž podle odhadu agentury Green marketing může během čtyř let více než ztrojnásobit na zhruba 2,5 miliardy korun v roce 2010.

Biopotraviny v Česku dosud nabízely především hypermarkety a supermarkety, na které připadají skoro dvě třetiny prodejů biopotravin. Přibližně jedna třetina biopotravin se prodává v bioprodejnách a obchodech se zdravou výživou a přímý odbyt z farem se podílí jen asi dvěma procenty. Novou řadu bio produktů nyní ale chystá uvést na tuzemský trh i síť diskontních prodejen Plus. Podrobnosti vedení společnosti Plus Discount zveřejní ve čtvrtek.

Dvojnásobný zájem
Obchodníci si rostoucí prodej pochvalují. Například vedení obchodního řetězce Interspar tvrdí, že prodej biopotravin je oproti původním předpokladům dvojnásobný. "Díky obrovské poptávce jsme často vyprodáni, proto jsme se rozhodli zvýšit množství nabízených bioproduktů," řekl dnes novinářům Johannes Holzleitner z firmy Spar Česká obchodní společnost.

Hypermarkety Interspar začaly prvních 40 bioproduktů prodávat loni na podzim a nyní již nabízejí zhruba stovku výrobků v bio-kvalitě včetně těstovin, rýže, olivových olejů, octů, uzenin, džusů či sojových nápojů.

Biovýrobky prodává také síť supermarketů Delvita, která nabízí zákazníkům více než 250 druhů biovýrobků. "Naší snahou je mít dostatečnou nabídku napříč celým sortimentem," řekl mluvčí Delvity Petr Uchytil. Obchodní řetězec Tesco chce v Česku biopotraviny v druhé polovině letošního roku prodávat pod vlastní značkou.

Prodej biopotravin loni v tuzemsku podle průzkumu Green marketing stoupl o více než polovinu a přesáhl 700 milionů korun. Podle odborníků roste díky různým propagačním akcím povědomí lidí o potravinách produkovaných ekologickým způsobem. Biopotraviny ale stále mají jen nepatrný podíl na celkové spotřebě potravin.

Dražší kvalita
"Trh s biopotravinami roste v ČR dlouhodobě o desítky procent ročně a jeho potenciál je obrovský," uvedl Tomáš Václavík z Green marketingu. Nárůst prodeje podle něj bude i v následujících letech nejméně 30procentní.

Biopotraviny jsou ale proti konvenčním potravinám dražší; rozdíly mezi jednotlivými druhy výrobků mohou činit i stovky procent. Důvodem je náročnější způsob produkce a zpracování s velkým podílem ruční práce. Vyšší jsou i náklady na balení a distribuci malých šarží.

Domácí poptávka přesto roste mnohem rychleji než nabídka a rostoucí měrou ji kryje dovoz. Předloni se podíl zahraničních produktů blížil 60 procentům a loni patrně dál narostl. "Poptávka veřejnosti zatím stále převyšuje nabídku českých dodavatelů, a proto se většina biopotravin musí dovážet. I tak vyzýváme české producenty biopotravin, aby nám své produkty nabízeli," uvedl generální ředitel obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martin Hruška.

Ekologické zemědělství se v Česku rozšiřuje a loni představovalo 281.500 hektarů, což je zhruba 6,6 procenta zemědělské půdy. To je v EU nadprůměrný podíl. V tuzemském ekozemědělství ale více než čtyři pětiny ploch představují trvalé travní porosty, tedy louky a pastviny; orné půdy je jen menšina.