Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Časté chyby při sportování: příliš vysoký tep a pohyb pouze jednou týdně

aktualizováno 
Snaha rychle se dostat do kondice má svá úskalí. Přinášíme přehled nejčastějších chyb, které lidé dělají při sportu: cvičí jen jednou týdně a po tenise jdou na pivo.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie - cvičení, nordic walking | foto: Profimedia.cz

Ze sezení u počítače vás bolí záda, zadýcháte se už na pátém schodě. A teď to chcete změnit. To je jistě chvályhodné, ale připravte se, že se váš dech neprodlouží a záda nenarovnají během jednoho týdne. Co musíte vědět?

1. Než začnete běhat, musíte začít chodit

Přihlásit se na hodiny aerobiku pro pokročilé jen proto, že jste ho před deseti lety pětkrát zkusili, sice můžete, ale pravděpodobně budete z těch složitých pohybů hodně zmatení. A možná také unavení, protože při snaze dohnat tempo zkušených cvičitelek budete dělat spoustu neúčelných pohybů. Nestyďte se, že začínáte, raději si všechno nechte znovu vysvětlit.

Nevyplatí se také ztrhat se hned při prvním pokusu o běhání. Začátek musí být pozvolný - nejprve zkoušejte běhat v pomalejším tempu jen 20 minut a dalších 30 minut rychle jít, a to třeba třikrát týdně. Postupně přidávejte běh.

2. Když budete mít vysoký tep, nezhubnete

Intenzita pohybu je důležitá -určuje, zda budete snižovat tukové zásoby, nebo zvyšovat objem svalů. Měřítkem intenzity pohybu je tepová frekvence. Tu si může každý změřit sám, když si přiloží prsty na tepnu například na vnitřní straně zápěstí, spočítá počet tepů za 10 sekund a vynásobí ho šesti. Pro hubnutí je nutné udržet intenzitu pohybu v aerobní zóně, to znamená mezi 65 až 85 procenty maximální tepové frekvence. Tu získáte, když od čísla 220 odečtete svůj věk.

Jako začátečníci byste se měli držet spodní hranice doporučené tepové frekvence. Pokud je zvolena příliš nízká intenzita cvičení, nezhubnete. A naopak - příliš vysoká pohybová intenzita zase spálí převážně cukry, což má za následek brzký nástup únavy.

Ilustrační foto.

3. Sport jednou týdně? Málo, musíte třikrát

Jestliže jdete cvičit jednou za měsíc, nepomůžete si. Při redukci váhy (stejně jako při zlepšování kondice) je důležité, abyste tělo zatěžovali pravidelně. Ideální je námaha třikrát týdně po šedesáti minutách. Cvičit výrazně déle nemá smysl.

4. Pivo po tenise? Ne, leda jogurt a až za hodinu

I když budete mít po cvičení vlčí hlad, odolejte pokušení a nehaste ho pomocí sladkostí nebo baget z bílého pečiva, které si koupíte cestou z fitcentra. Jsou to sice zdroje rychlé energie, ale hrozí, že všechnu nespotřebujete, takže se vám uloží do tukových zásob.

Chybujete, když si po cvičení zajdete s kamarády na víno. Alkohol - i víno - je velmi kalorický a může se stát, že to, co spálíte při aerobiku, při příjemném povídání u sedmičky červeného zase naberete. Odborníci doporučují po cvičení alespoň hodinu nejíst, poté si dát zeleninu nebo ovoce s netučným tvarohem či jogurtem.

Autor:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.