Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Časem budou krémy příliš účinné, říká ředitel kosmetické laboratoře

  0:13aktualizováno  0:13
Pan Mauvais - Jarvis je vědecký ředitel laboratoří L’Oréal, divize Vichy. Do Česka přijel představit novou pýchu laboratoří, patentovanou molekulu ProXylane proti stárnutí kůže. Dokáží dnešní krémy to, co slibují? Léčí vrásky? Zpomalují stárnutí? A má smysl investovat do drahých produktů?

Edouard Mauvais-Jarvis je vědeckým ředitelem L´Oréal, divize Vichy. | foto: David PortMF DNES

EDOUARD MAUVAIS-JARVIS
Vystudoval veterinární medicínu v Paříži, má doktorát z kožní farmakologie a kosmetologie. Věnoval se bezpečnosti produktů ve vývojovém a výzkumném oddělení L´Oréal. Od roku 2003 je vědeckým ředitelem L´Oréal, divize Vichy. V této pozici uvádí na trh nové produkty, jako je Lift Activ PRO, Liposyne, Normaderm Night nebo Novadiol.

 

 

 

 

 

 

Odpůrci kosmetiky občas říkají, že mezi současnými krémy a těmi, které se vyráběly před 25 lety, není žádný rozdíl.

Ano, vím a nechápu to. Objevily se nové produkty a prvky, které se dříve nepoužívaly, protože jsme je neznali. Třeba retinol, přípravek vyhlazující vrásky. Před 20 lety objektivně neexistoval. Používaly se víceméně výtažky z rostlin, o nichž se vědělo, že působí příznivě na pokožku. Jenže tehdy jsme netušili proč, takže jsme s aktivními látkami nemohli pracovat. Dnes známe účinné látky, máme testy, odstínili jsme placebo efekt. Ne, neúčinnost není to, co by nás trápilo.

Sledujete práci konkurenčních kosmetických laboratoří?

Nevím, co připravují, ale věřte mi, věděl bych to moc rád! Asi se stejně jako my snaží pochopit, jak lidská kůže funguje. Před dvaceti lety jsme zkoumali, proč některé produkty příznivě působí na pokožku. Dnes postupujeme z opačné strany. Ptáme se, co jí chybí, a pak se jí to snažíme dodat. Zajímá nás, proč padají vlasy. Proč se pokožka mastí.

Jaké jsou největší kosmetické problémy současnosti? Existuje nějaký zbrusu nový civilizační kosmetický problém?

Tvorba pupínků a akné ve vyšším věku - dřív tomu lidé nevěnovali pozornost, dnes od nás chtějí řešení. Životní prostředí pleť namáhá. Záleží na vzduchu, který dýcháme, na jídle, které jíme, na ultrafialovém záření. Často cestujeme, měníme podnebí.

Říká se, že na krém existuje návyk a že je tudíž dobré značky krémů měnit, nebo dokonce na čas vysadit.

Samotného by mě zajímalo, odkud tahle teorie pochází. Snad takové informace pouští do oběhu mladší značky, které se snaží nově prosadit nebo prodat nové výrobky. Podle mých zkušeností je to přesně naopak. Pokud najdete krém, který vám vyhovuje, neměňte ho. Naopak, pokud se krém mění příliš často a pokožka si musí zvykat na stále nové účinné látky, nese to nelibě. To, co dnes pleť potřebuje, je spíše stabilita než další experimenty. Krém se má měnit jen tehdy, když pokožka změní svoje požadavky, třeba s věkem. Ale ani to bych nedělal automaticky.

Na mnoha krémech je ale dokonce i napsaná číslovka určující věk, od kdy krém používat 30 +, 40 +, po menopauze…

Důležitější než věk jsou symptomy. Ano, v průběhu života se mění vlastnosti pokožky. Ale každému jindy a jiným způsobem. Ptejte se, co vaší pokožce chybí, a to jí dodejte. Velmi suchou pleť nemusíte mít až v padesáti letech, tu můžete mít už ve dvaceti.

Co se stane, když dvacetiletá pleť začne používat krém 50+?

Ženy to často dělají, protože hledají krémy "nejvyššího kalibru". Krémy pro ženy nad padesát let obsahují účinné látky působící na vrásky - například retinol. To je v podstatě látka "léčící vrásky". Jenže co se stane, když je vám dvacet a žádné vrásky nemáte? Nic… Krém nepůsobí. Je to, jako byste si chtěla vzít na nohu sádru, přestože tu nohu nemáte zlomenou.

Naopak, když si vezmu na zdravou nohu sádru, bude se mi chodit hůř. Je to stejné i s krémy? Mohou mi uškodit?

Záleží na složení produktu. Bude-li to krém s léčivým účinkem, například krém podporující syntézu kolagenu, pak se v nejlepším případě nic nestane, v nejhorším dojde k nějakému podráždění. Ale hlavně: když vám je dvacet, používejte produkty, které problému předcházejí, ne ty, které řeší následky. Nenoste sádru, ale dělejte všechno pro to, abyste si nezlomila nohu.

Co dělá drahé krémy drahými?

Samozřejmě je to ve složení, každý ví, že kaviár je dražší než brambory. Cenu navyšuje parfemace, vůně krému, balení a distribuce. Nejzásadnější položkou jsou aktivní složky, ale ani ony vám úplně nezdůvodní cenu nejdražších krémů. To, co je nejdražší, nemusí být nejlepší - a už vůbec to není nejlepší pro všechny. Koupi krému bych přirovnal ke koupi kabátu. Půjdete-li ke Guccimu, máte jistotu, že bude módní, skvěle ušitý a z nejlepšího materiálu. Když si koupíte kabát v Tescu, určitě nebude ve všem nej, ale možná stejně dobře jako ten od Gucciho splní svůj úkol: nebude vám v něm v zimě zima. Značka je záruka jakosti. Značka je jistota a pohodlí. U krémů i u kabátů.

Představme si teoreticky dvě testovací skupiny: první má k dispozici příjemný, voňavý, ale neúčinný krém. Druhá dostane účinný krém, který se ale špatně roztírá a nevoní. Kdo bude spokojenější?

Bohužel, příjemné dostane přednost před účinným. Proto jsou u krému parfém a textura krému tak důležité a taky tak drahé. Výsledek se totiž dostaví nejdříve za jeden až tři měsíce. A my potřebujeme, aby lidé krém vydrželi používat pravidelně. Vydrží jen tehdy, když to pro ně bude příjemné.

Jak vypadá noční můra ředitele kosmetické laboratoře?

Bojím se, že budu mít v rukou skvělý výrobek, ale nebudu schopen o jeho kvalitách přesvědčit ostatní. Mluvit o nějakém produktu vědy je těžké: musíte mluvit zasvěceně, ale musíte být pochopitelný. Musíte být pochopitelný, ale nesmíte být triviální.

Co je nejčastější chybou spotřebitelů?

Dělají chyby při výběru krémů, což je pochopitelné, protože výběr je těžší a těžší. Proto začínají být tak důležitá diagnostická centra, kde vám poradí, jaký typ krému je pro vaši pleť nejlepší. Největším hříchem současnosti je nedočkavost. Chceme vše okamžitě. U krémů přichází efekt až za několik týdnů, jenže člověk se dívá do zrcadla denně. Je to, jako když hubnete. Nevidíte každé deko, změnu poznáte, až když shodíte kilogramy.

Kam se kosmetika v průběhu deseti let posune a na jaké hranice narazí?

Výzkum je bez hranic, ale narazíme na limity právní. Docílíme-li u některých kosmetických přípravků účinnosti léků, a tomu už nejsme daleko, pak by teoreticky měly začít podléhat pravidlům, kterými se řídí léky. Krémy by mohly být tak účinné, že by musely být na předpis. Tím se vracím k vaší první otázce: Neúčinnost krémů nás netrápí. Jednou by to mohlo být spíše naopak.

Kolega mě nedávno žádal o radu, jak vybrat manželce krém k narozeninám. Co byste mu poradil?

Proboha, doporučuji maximální opatrnost! Střezte se kupovat krém "proti vráskám" nebo krém "na ochablou pleť", vaše dobrá vůle by mohla zůstat nepochopena, nebo dokonce ztrestána! Co takový krém na suchou pokožku do zimního počasí? Ano, to zní dobře...



Co se skrývá v kelímku? Poznejte významné složky některých krémů

PRO-XYLANE

Krémy Novadiol, Vichy a Absolue Premium ßx, Lancôme obsahují Pro-Xylane. Tato látka vyvinutá z výtažků xylózy, základní složky mezibuněčného pojiva, se umí zaměřit přímo na oslabené zóny základních prvků mezibuněčné hmoty a obnovit je.

ORCHIDEJ

Krém Orchidée Impériale, Guerlain využívá v boji proti stárnutí extrakt z orchidejí. Uvedení tohoto krému předcházel sedmiletý výzkum, při kterém se nejprve zkoumalo 30 000 rostlin. 82 druhů orchidejí se pak podrobilo složitým testům. Konečná výroba z nich využila čtyři nejlepší.

KYSELINA LISTOVÁ

Řada krémů Nivea Visage DNAge bojuje se stárnutím pomocí kyseliny listové a kreatinu. Tyto dvě látky přímo podporují přirozenou obnovu buněk pleti, poskytují jí novou dávku energie a chrání ji před vnějšími vlivy.

KAVIÁR

Nejvýznamnější složkou kaviárové kolekce La Prairie je kaviár beluga, který je považován za nejkvalitnější na světě. Pochází z vzácného rybího druhu a představuje bohatý zdroj přírodních složek nezbytných k podpoře přirozených funkcí pleti.

ŠVÉDSKÉ BRUSINKY

Krémy Skindividual od Oriflame sázejí na technologii Dermo-Adapt, která je založena na výtažcích ze švédské brusinky. Tato technologie se přizpůsobí nárokům pleti, odhalí její nedostatky, potlačí známky stárnutí a ochrání ji.

RÝŽE A MLÉKO

Řada krémů Soins de Beauté od T. LeClerc používá komplex Rizolactine. Ten je tvořen dvěma aktivními složkami, a to rýží a mlékem, díky kterým pleť vyživuje, zklidňuje, regeneruje, zjasňuje a dodává jí energii i navrací rovnováhu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoři:






Nejčtenější

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Další z rubriky

Vlny jsou osvědčenou klasickou, které nevychází z módy. Aktuálním trendem je...
Mikádo, ofina i odrosty. Podzimní vlasové trendy fandí přirozenosti

Rozčesat, lehce upravit a jít. Tak by se ve zkratce dala shrnout ležérnost, s jakou aktuální trendy přistupují k účesům pro studenější měsíce roku. Můžete si...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Za oslnivým pohledem nemusí být výrazné stíny, mohou to být pouze skleněné...
Přehlídkový trend je rozzářené líčení. Místo make-upu stačí ozdobné sklo

Už žádné složité líčení a několik vrstev šminek. Dokonalého vzhledu docílíte pouze pomocí lesklých kamenů či třpytek. Stačí zdůraznit jen jednu část obličeje a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.