Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bylinkový čaj vás neuspí aneb časté spánkové mýty odhaleny

  2:00aktualizováno  2:00
Myslíte si, že sklenka vína před spaním vám pomůže usnout, nebo že můžete dohnat nedostatečný spánek o víkendech? Mýtů a polopravd kolem spánku existuje nespočet, co je na nich pravdy?
Mýtů a polopravd kolem spánku existuje nespočet. (Ilustrační foto)

Mýtů a polopravd kolem spánku existuje nespočet. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je nezbytný pro fyzické i duševní zdraví. Nedostatek spánku může způsobit zhoršení paměti, výkyvy nálad, deprese a úzkosti, zhoršení imunitního systému, může také zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění a obezity. Odhalte s námi časté spánkové mýty a zlepšete si kvalitu spánku.

Mýtus: usínat při puštěné televizi je v pořádku

Je příjemné nechat se ukolébat ke spánku při sledování televize, ale umělé světlo z televizorů a z počítačů může potlačit produkci melatoninu - hormonu, který navozuje spánek a jehož produkce je nejvyšší v naprosté tmě.

Umělé světlo rovněž narušuje přirozený biologický rytmus těla, který souvisí se střídáním denního světla a tmy. Pokud rádi usínáte při televizi, nastavte si alespoň automatické vypnutí, aby světlo z obrazovky nerušilo váš spánek.

Mýtus: sklenka vína před spaním vám pomůže usnout

Alkohol působí jako sedativum a víno, pivo a další alkoholické nápoje navozují ospalost, a tak se jeví jako vhodné prostředky na usnutí. Dvě sklenky vína vám sice pomohou usnout, ale kvalita spánku bude narušena a vy se budete v noci častěji probouzet, spánek bude neklidný a ráno se probudíte unavení.

Vědci z Michiganské univerzity také přišli na to, že alkohol narušuje spánek více ženám než mužům, každopádně oběma pohlavím experti doporučují vyhýbat se alkoholu několik hodin přes spaním.

Mýtus: cvičení před spaním vám nedovolí usnout

Dalo by se říci, že je to přesně naopak. Pravidelné cvičení totiž pomáhá k lepšímu spánku a večerní návštěva posilovny nebo běhání před večeří vám podle nedávného výzkumu usnout nezabrání.

Pravdou však je, že byste fyzickou aktivitu měli provozovat alespoň tři hodiny před plánovaným uložením se ke spánku. V případě, že si dáte do těla jen hodinu před odchodem do postele, spánek se sice dostaví, ale jeho kvalita bude snížena.

Mýtus: na nespavost pomůže bylinkový čaj nebo teplé mléko

I když mnoho lidí při problémech s nespavostí spoléhá na bylinky, jako jsou heřmánek či meduňka, může se jednat pouze o placebo efekt. Podle American Academy of Sleep Medicine totiž klinické studie neprokázaly, že by tyto bylinné čaje měly příznivý účinek na usnutí.

Ani při testování mléka nebyly prokázány žádné spací účinky. Podle jedné teorie mléko obsahuje aminokyselinu tryptofan, která se v těle přemění na serotonin, jež podporuje uklidnění a přispívá k usnutí.

Podle vědců však tryptofan v mléce není účinný. "Potraviny s tryptofanem neprodukují žádný hypnotický efekt, který má čistý tryptofan, protože ostatní aminokyseliny v těchto potravinách se snaží dostat do mozku," vysvětlil doktor Art Spielman, expert na nespavost a profesor psychologie z City University of New York.

Mýtus: starší lidé nepotřebují tolik spánku

Starší lidé usínají obvykle dříve a jejich spánek je méně kvalitní s opakovaným probouzením. Proto si často zdřímnou i přes den, aby bezesnou noc dohnali.

Senioři také obvykle vstávají velmi brzy ráno a budí tak dojem, že nepotřebují tolik spát. Ve skutečnosti se potřeba spánku s věkem nemění a starší osoby potřebují tolik spánku jako mladí lidé.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.