Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Luxusní bumerang pobouřil Australany, Chanel ho stáhl z prodeje

  1:43aktualizováno  1:43
V nabídce francouzského módního domu Chanel se objevil poněkud neobvyklý doplněk. Bumerang, který firma nabízela za dva tisíce australských dolarů, však způsobil obrovský rozruch. Někteří Australané se proti němu ostře ohradili s odkazem na to, že se jedná o posvátný symbol aboridžinské kultury a že byl ukraden.

Luxusní bumerang od Chanelu rozpoutal velké vášně. Prý uráží domorodé australské Aboridžince. | foto: Chanel

Firma Chanel přidala ke svému tradičnímu sortimentu, jakým jsou luxusní oděvy či kosmetika, kategorii ostatní doplňky. A právě v té nabízela bumerang, za 1 930 australských dolarů, tedy něco okolo 34 tisíc korun. Společně s ním se v části kolekce pro jaro a léto 2017 objevily i míčky na tenis nebo tenisová raketa.

Fotogalerie

Na první pohled „obyčejný“ černý bumerang ze dřeva a pryskyřice se stal hlavním tématem mnoha diskuzí na sociálních sítí. Vše odstartovala jedna fotka. „S mým novým bumerangem od Chanelu se skvěle bavím,“ napsal v komentáři k fotce americký stylista a bloger Jeffree Star a umístil ji na své profily na Twitteru, Snapchatu a Instagramu.

Na poslední zmíněné sociální síti si během krátké chvíle získal bumerang několik desítek tisíc příznivců, kteří dali fotce „like“. Našlo se ale i mnoho těch, kterým fotografie připadala urážlivá. A tak se do debaty pod fotkou během tří hodin zapojilo přes dva tisíce lidí.

Zbraň i kulturní klišé

Bumerang je totiž zbraň, kterou používali původní obyvatelé Austrálie, Aboridžinci, při lovu. Je cennou součástí jejich kultury, o kterou museli těžce bojovat, a má pro ně posvátný nádech. Navíc jsou domorodci nejvíce znevýhodněnou skupinou v populaci. Prezentovat proto bumerang jako předražený doplněk vnímají někteří jako ponížení celé kultury.

„Jako Australan se cítím uražen tím, jak si společnost dělá legraci z něčeho, co sloužilo jako nástroj k přežití,“ zní jeden z naštvaných komentářů.

Podle Nathana Sentance z Australského muzea v Sydney je bumerang od Chanelu typickým příkladem, jak západní společnost zjednodušuje aboridžinskou kulturu pomocí klišé. Poukazuje na to, že bumerang stojí téměř 10 % průměrného ročního příjmu domorodých Australanů.

„Kulturní vyvlastnění dosáhlo nového dna. Doufám, že Chanel bude dotovat všechny znevýhodněné aboridžinské komunity,“ stojí v další reakci na předražený bumerang.

Sportovní náčiní

V reakci na vášnivé debaty na internetu vydala firma Chanel prohlášení, že se vždy snažila maximálně respektovat jakoukoliv kulturu a hluboce lituje toho, jestli se někdo cítí uražen.

„Nechali jsme se inspirovat volnočasovými aktivitami z jiných částí světa a rozhodně jsme se nechtěli dotknout komunit, které bumerang vnímají jako předmět zosobňující jejich kulturní hodnoty,“ vyjádřilo se vedení společnosti s tím, že sportovní doplňky byly vždy součástí firemní identity.

Ze svých webových stránek Chanel kontroverzní „doplněk“ po několika dnech stáhnul a výrobek už není k dispozici.







Nejčtenější

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

Kostka je skvělý společník v podzimních dnech.
Nesmrtelná kostka. Znáte pět pravidel, jak ji nosit?

Tradiční podzimní vzor se opět hlásí o slovo. Najdeme ho téměř ve všech módních kolekcích a obchodech. Tartan skvěle vynikne ve formě dlouhého kabátu, šály...  celý článek

Módnímu průmyslu začalo velmi záležet na zvířatech. Značky nechtějí, aby trpěla...
Etická móda má zelenou. Známé značky dávají pravým kožešinám stopku

Luxusní značka Gucci je dalším z módních domů, které nebudou k výrobě svých oděvů používat přírodní kožešiny. V její kolekci na jaro a léto 2018 už zvířecí...  celý článek

Sophia Amoruso na premiéře seriálu Girlboss (17. dubna 2017)
Módní ikona Sophia Amoruso: od popelnic k milionům, od milionů k bankrotu

Nebylo jí ani třicet a už se stala vzorem amerického snu – obyčejná holka, která se vypracovala na šéfku vlastní módní firmy, hvězdu podnikatelských žebříčků a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.