Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Móda a technologie si rozumí. Jen to zatím nevypadá dobře, tvrdí experti

  0:30aktualizováno  0:30
Hodinky, které nahradí smartphone, šaty se zabudovanou nabíječkou nebo tričko, které vám při cvičení změří tep: nejen tyhle inovace dokazují, že móda a technologie si nejsou tak vzdálené, jak by se mohlo zdát. Oblibu mezi zákazníky si ale takzvané „wearables“, tedy nositelné vychytávky, zatím nezískaly. Čím to je?

Brýle Google Glass patří mezi vychytávky, ve které firma vkládá velké naděje; jen zatím nejsou moc atraktivní. | foto: Profimedia.cz

Kdyby to jen bylo hezčí...

Dokonce i chytré hodinky Apple Watch vzbudily spíš smíšené reakce. Kritici značce vyčítali nevariabilní unisexový design, který je zvlášť pro ženské zákaznice příliš robustní a málo atraktivní. Mnohé odrazuje i vysoká cena, v USA začíná na 350 dolarech. Ve spolupráci s módním domem Hermès vznikla luxusní edice, která zatím (i kvůli prodejní ceně 1 100 dolarů) na své fanoušky stále čeká.

Fotogalerie

Mona Bijoorová, zakladatelka americké firmy Joor zabývající se prodejem oblečení, uvádí jako hlavní důvod uniformní vzhled hodinek, který je často nekompatibilní s vysokými nároky kladenými na luxusní módní značky. „Protože i lidé, kteří se živí testováním novinek, si na ně špatně zvykají, je jasné, že bude ještě pár let trvat, než začnou podobné vychytávky být zajímavé pro zákazníky. Především pro ty, kterým záleží na stylu.“

Další novinkou, která z tohoto hlediska předběhla dobu, jsou brýle Google Glass. Jejich uvedení na trh v roce 2013 předcházela velká očekávání; i přes slibný potenciál však zákazníky odrazuje jak vysoká cena, tak vzhled brýlí. Mnozí se nechali slyšet, že jde sice o pokrokovou technologii, ale jen těžko ji zkombinujete s outfitem dle posledních trendů. Cynické hlasy dokonce jejich uživatele zaškatulkovaly jako asociální „ajťáky“, kteří bydlí u rodičů ve sklepě, kde nepotřebují na nikoho dělat dojem.

Vlákna z mléka i ze stromů

I tak spousta odborníků vidí budoucnost módy právě ve spojení s technologií. „Pro mě je to velké téma a rozhodně už žádné sci-fi,“ říká stylistka Jana Patočková. Primárně se podle ní jedná o drobnější změny, jako je vývoj nových vláken nebo typů textilií.

„Experimenty s vývojem nových typů vláken se ostatně za nejrůznějších okolností dělají už dlouho,“ dodává. „Třeba během druhé světové války se v italských laboratořích zrodil lanital, textilní vlákno vytvořené z mléčného proteinu kaseinu. Posloužil jako záchrana během válečných nedostatků, ale zároveň ho fašisté zneužívali v rámci nacionalistické propagandy.“

Dnes nám chytrá móda může pomoci i zmírnit ekologické dopady konzumního životního stylu. I velké řetězce, jako je švédský H&M, už pracují třeba s recyklovaným polyesterem nebo s tencelem – vláknem, které se získává z dřevěné celulózy a které časem podléhá biologickému rozkladu. „Vyvíjení vláken, která budou mít minimální zátěž na životní prostředí, vnímám jako něco velice pozitivního,“ říká Jana Patočková.

I takto vypadá technický pokrok ve vývoji textilií:

Nositelná technologie pro všechny?

Stále však podle stylistky existují limity, které se nedaří překonat: „Třeba propojení technologických předmětů denního užití a kousků z našeho šatníku zatím patří spíše do říše fantazie. ‚Wearables‘ se zatím osvědčují hlavně ve sportu, kde je funkčnost oblečení i doplňků a technologická vyspělost používaných látek podmínkou, která zaručuje lepší atletický výkon.“

Mezi první generaci zákazníků, kteří se nechtějí nechat odradit a nositelné technologie do svého šatníku zařazují, patří i módní bloger Vítězslav Ivičič. „Zrovna v nedávné době jsem si pořídil chytré hodinky od jedné dostupnější značky, a to i přesto, že nejsem technický nadšenec,“ říká. „Líbí se mi jejich vzhled, který je překvapivě variabilní, i to, že mají spoustu zajímavých funkcí. Díky nim nemusím kvůli každé notifikaci vytahovat telefon z kapsy.“

„V budoucnosti se podobné technické vychytávky stanou běžnou součástí našeho života,“ věří bloger. „Tedy aspoň v případě, že se budou vyrábět v cenově dostupných verzích, které umožní jejich masivní rozšíření, stejně jako se tomu stalo v případě chytrých telefonů.“

Vypadá to, že „wearables“ svoji bitvu zatím úplně neprohrály, bude ale ještě nějaký čas trvat, než jejich cena a design budou oslovovat širokou masu zákazníků. Teprve tehdy se stanou nedílnou součástí každodenního života. Tričko, které nám bude kromě tepu měřit třeba hladinu cukru, nám pak možná zachrání i život.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Co s vámi udělala? řvala po Výměně Kristýna na své děti a opustila je

Kristýna žije s přítelem Filipem a společně vychovávají její dvě děti.

O své minulosti Kristýna (23) z Výměny manželek mluvila málo. A když už, tak jen mezi řečí. „Až teď jsem si uvědomila,...

Děti rozeznám, i když brečí, říká maminka čtyřčat

Chvilka klidu je pro maminku čtyřčat opravdu vzácná.

Svému synovi chtěli pořídit sourozence, ale příroda tomu chtěla jinak. Místo jednoho má tříletý Vojta hned tři sestry a...



Máma neví, že mě baví zabíjení, řekla dvanáctiletá dcera ve Výměně manželek

Blanka s přítelem Valentýnem a jejich nejmladší dcerka Saša.

Mia žije s přítelem a dvěma dětmi v Kladně. I když je jí teprve 25 let, o jejich výchově má docela přesnou představu....

Doktorka mi řekla, ať „to“ dám radši pryč, řekla matka zdravé holčičky

Tchyně Martina a zeť Ján se v porodnici, kam doprovázeli Marii k porodu, hodně...

Některá maminka porod císařským řezem nechce, ale stejně to tak nakonec skončí. Jiná o něj žadoní, ale nakonec porodí...

Devadesátkový trend znovu na scéně. Čtyři tipy, jak nosit džíny do pasu

Jak nosit džíny čtyřikrát jinak?

Džíny patří k základním kouskům šatníku. Stačí jen najít střih, který si bude rozumět s naším typem postavy, a máme...

Další z rubriky

Digitální modelky hvězdami módní kampaně. Bude jim patřit budoucnost?

Virtuální modelky budoucnosti Margo, Zhi a Shudu v kampani pro značku Balmain.

Zdá se, že modelkám z módních časopisů zvoní hrana. Čím dál více pozornosti se dostává jejich kolegyním vytvořeným...

Fenomén legendárních Crocs. Jak se z bot na vodu stal celosvětový hit

Boty Crocs: ošklivé a milované

Jedni ji milují, druzí nenávidí. A jen málokterý kousek dokáže vzbudit podobné kontroverze jako obuv značky Crocs....

Pět důvodů, proč je blogování náročné povolání a zaslouží si respekt

Vytvořit krásnou fotku nebo napsat zajímavý komentář někdy znamená i několik...

Může to vypadat jako vysněná profese, ale ve skutečnosti je pěkná fuška být hvězdou sociálních sítí. Správa oblíbených...

Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy
Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy

Soutěžíme o poukázky na nákup Tesco Online nákupy v hodnotě 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč. Objednaný nákup vám kurýr přiveze až ke dveřím, což si pochvaluje i naše redakce eMimino.cz - otestovali jsme dovoz do práce a uspořádali místo oběda společný piknik.



Najdete na iDNES.cz