Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Móda a technologie si rozumí. Jen to zatím nevypadá dobře, tvrdí experti

  0:30aktualizováno  0:30
Hodinky, které nahradí smartphone, šaty se zabudovanou nabíječkou nebo tričko, které vám při cvičení změří tep: nejen tyhle inovace dokazují, že móda a technologie si nejsou tak vzdálené, jak by se mohlo zdát. Oblibu mezi zákazníky si ale takzvané „wearables“, tedy nositelné vychytávky, zatím nezískaly. Čím to je?

Brýle Google Glass patří mezi vychytávky, ve které firma vkládá velké naděje; jen zatím nejsou moc atraktivní. | foto: Profimedia.cz

Kdyby to jen bylo hezčí...

Dokonce i chytré hodinky Apple Watch vzbudily spíš smíšené reakce. Kritici značce vyčítali nevariabilní unisexový design, který je zvlášť pro ženské zákaznice příliš robustní a málo atraktivní. Mnohé odrazuje i vysoká cena, v USA začíná na 350 dolarech. Ve spolupráci s módním domem Hermès vznikla luxusní edice, která zatím (i kvůli prodejní ceně 1 100 dolarů) na své fanoušky stále čeká.

Fotogalerie

Mona Bijoorová, zakladatelka americké firmy Joor zabývající se prodejem oblečení, uvádí jako hlavní důvod uniformní vzhled hodinek, který je často nekompatibilní s vysokými nároky kladenými na luxusní módní značky. „Protože i lidé, kteří se živí testováním novinek, si na ně špatně zvykají, je jasné, že bude ještě pár let trvat, než začnou podobné vychytávky být zajímavé pro zákazníky. Především pro ty, kterým záleží na stylu.“

Další novinkou, která z tohoto hlediska předběhla dobu, jsou brýle Google Glass. Jejich uvedení na trh v roce 2013 předcházela velká očekávání; i přes slibný potenciál však zákazníky odrazuje jak vysoká cena, tak vzhled brýlí. Mnozí se nechali slyšet, že jde sice o pokrokovou technologii, ale jen těžko ji zkombinujete s outfitem dle posledních trendů. Cynické hlasy dokonce jejich uživatele zaškatulkovaly jako asociální „ajťáky“, kteří bydlí u rodičů ve sklepě, kde nepotřebují na nikoho dělat dojem.

Vlákna z mléka i ze stromů

I tak spousta odborníků vidí budoucnost módy právě ve spojení s technologií. „Pro mě je to velké téma a rozhodně už žádné sci-fi,“ říká stylistka Jana Patočková. Primárně se podle ní jedná o drobnější změny, jako je vývoj nových vláken nebo typů textilií.

„Experimenty s vývojem nových typů vláken se ostatně za nejrůznějších okolností dělají už dlouho,“ dodává. „Třeba během druhé světové války se v italských laboratořích zrodil lanital, textilní vlákno vytvořené z mléčného proteinu kaseinu. Posloužil jako záchrana během válečných nedostatků, ale zároveň ho fašisté zneužívali v rámci nacionalistické propagandy.“

Dnes nám chytrá móda může pomoci i zmírnit ekologické dopady konzumního životního stylu. I velké řetězce, jako je švédský H&M, už pracují třeba s recyklovaným polyesterem nebo s tencelem – vláknem, které se získává z dřevěné celulózy a které časem podléhá biologickému rozkladu. „Vyvíjení vláken, která budou mít minimální zátěž na životní prostředí, vnímám jako něco velice pozitivního,“ říká Jana Patočková.

I takto vypadá technický pokrok ve vývoji textilií:

Nositelná technologie pro všechny?

Stále však podle stylistky existují limity, které se nedaří překonat: „Třeba propojení technologických předmětů denního užití a kousků z našeho šatníku zatím patří spíše do říše fantazie. ‚Wearables‘ se zatím osvědčují hlavně ve sportu, kde je funkčnost oblečení i doplňků a technologická vyspělost používaných látek podmínkou, která zaručuje lepší atletický výkon.“

Mezi první generaci zákazníků, kteří se nechtějí nechat odradit a nositelné technologie do svého šatníku zařazují, patří i módní bloger Vítězslav Ivičič. „Zrovna v nedávné době jsem si pořídil chytré hodinky od jedné dostupnější značky, a to i přesto, že nejsem technický nadšenec,“ říká. „Líbí se mi jejich vzhled, který je překvapivě variabilní, i to, že mají spoustu zajímavých funkcí. Díky nim nemusím kvůli každé notifikaci vytahovat telefon z kapsy.“

„V budoucnosti se podobné technické vychytávky stanou běžnou součástí našeho života,“ věří bloger. „Tedy aspoň v případě, že se budou vyrábět v cenově dostupných verzích, které umožní jejich masivní rozšíření, stejně jako se tomu stalo v případě chytrých telefonů.“

Vypadá to, že „wearables“ svoji bitvu zatím úplně neprohrály, bude ale ještě nějaký čas trvat, než jejich cena a design budou oslovovat širokou masu zákazníků. Teprve tehdy se stanou nedílnou součástí každodenního života. Tričko, které nám bude kromě tepu měřit třeba hladinu cukru, nám pak možná zachrání i život.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Análie nebo Melanomia? Rodiče se předhánějí ve vymýšlení neobvyklých jmen

(Ilustrační snímek)

Většina z nás vybírala jména potomků v rodině, případně ve známé knížce Jak se bude jmenovat? Výběr jména u nás i dnes...

Klidně bych kvůli roli přibrala i dvacet kilo, přemýšlí Bára Poláková

Barbora Poláková

Herečka a zpěvačka Barbora Poláková se kvůli klipu k jedné z písniček připravované desky ostříhala. Krátkovlasou...



Koupelna bez teplé vody a všude zima. Mise pomohla tátovi s malým synem

Julián s Matyáškem si během rekonstrukce bytu užívali v Mikulově.

Svého drogového období Julián (29) lituje. Jenže nezůstalo bez následků, ze vztahu s přítelkyní se narodil syn Matyáš,...

Příběh Aleny: Nastěhoval se k nám švagr, manžel to neřeší, já zuřím

(ilustrační snímek)

Před pár týdny jsme poskytli na pár dní azyl bratrovi manžela. Žena ho vyhodila a neměl rychle kam jít. Z dočasného...

Některé pomůcky pro děti zpomalují jejich vývoj, raději se jim vyhněte

Vibrační i normální lehátka dítě na chvíli zbaví, ale neumožňují mu volný pohyb...

Rodiče jsou ochotni do nejrůznějších hraček, potřeb a dalších věcí pro své ratolesti investovat neuvěřitelné částky....



Další z rubriky

Kristina Bazanová: Holka z maloměsta je ve 23 letech módní milionářkou

Blogerka Kristina Bazanová na filmovém festivalu v Cannes (květen 2016)

Ve 23 letech pravidelně létá první třídou, bydlí na střídačku na dvou kontinentech, je tváří několika velkých značek,...

Nová Ashley Grahamová? Boubelka v negližé je módní hvězdou kampaně

Krásné plus size modelce Ashley Alexissové to ve spodním prádle velmi sluší.

Plné křivky mohou být neskutečně sexy. Ukazuje to plus size modelka Ashley Alexissová, která pózuje na fotkách...

Reportáž: šikovné prsty a trpělivost. Redaktorka si vyráběla klobouk

Dáma v červeném. Autorka článku se svým „výtvorem“.

Klobouk je nákladnou a luxusní záležitostí. Každý detail musí být pečlivě propracovaný a samotná výroba zabere i...



Najdete na iDNES.cz