Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Móda a technologie si rozumí. Jen to zatím nevypadá dobře, tvrdí experti

  0:30aktualizováno  0:30
Hodinky, které nahradí smartphone, šaty se zabudovanou nabíječkou nebo tričko, které vám při cvičení změří tep: nejen tyhle inovace dokazují, že móda a technologie si nejsou tak vzdálené, jak by se mohlo zdát. Oblibu mezi zákazníky si ale takzvané „wearables“, tedy nositelné vychytávky, zatím nezískaly. Čím to je?

Brýle Google Glass patří mezi vychytávky, ve které firma vkládá velké naděje; jen zatím nejsou moc atraktivní. | foto: Profimedia.cz

Kdyby to jen bylo hezčí...

Dokonce i chytré hodinky Apple Watch vzbudily spíš smíšené reakce. Kritici značce vyčítali nevariabilní unisexový design, který je zvlášť pro ženské zákaznice příliš robustní a málo atraktivní. Mnohé odrazuje i vysoká cena, v USA začíná na 350 dolarech. Ve spolupráci s módním domem Hermès vznikla luxusní edice, která zatím (i kvůli prodejní ceně 1 100 dolarů) na své fanoušky stále čeká.

Fotogalerie

Mona Bijoorová, zakladatelka americké firmy Joor zabývající se prodejem oblečení, uvádí jako hlavní důvod uniformní vzhled hodinek, který je často nekompatibilní s vysokými nároky kladenými na luxusní módní značky. „Protože i lidé, kteří se živí testováním novinek, si na ně špatně zvykají, je jasné, že bude ještě pár let trvat, než začnou podobné vychytávky být zajímavé pro zákazníky. Především pro ty, kterým záleží na stylu.“

Další novinkou, která z tohoto hlediska předběhla dobu, jsou brýle Google Glass. Jejich uvedení na trh v roce 2013 předcházela velká očekávání; i přes slibný potenciál však zákazníky odrazuje jak vysoká cena, tak vzhled brýlí. Mnozí se nechali slyšet, že jde sice o pokrokovou technologii, ale jen těžko ji zkombinujete s outfitem dle posledních trendů. Cynické hlasy dokonce jejich uživatele zaškatulkovaly jako asociální „ajťáky“, kteří bydlí u rodičů ve sklepě, kde nepotřebují na nikoho dělat dojem.

Vlákna z mléka i ze stromů

I tak spousta odborníků vidí budoucnost módy právě ve spojení s technologií. „Pro mě je to velké téma a rozhodně už žádné sci-fi,“ říká stylistka Jana Patočková. Primárně se podle ní jedná o drobnější změny, jako je vývoj nových vláken nebo typů textilií.

„Experimenty s vývojem nových typů vláken se ostatně za nejrůznějších okolností dělají už dlouho,“ dodává. „Třeba během druhé světové války se v italských laboratořích zrodil lanital, textilní vlákno vytvořené z mléčného proteinu kaseinu. Posloužil jako záchrana během válečných nedostatků, ale zároveň ho fašisté zneužívali v rámci nacionalistické propagandy.“

Dnes nám chytrá móda může pomoci i zmírnit ekologické dopady konzumního životního stylu. I velké řetězce, jako je švédský H&M, už pracují třeba s recyklovaným polyesterem nebo s tencelem – vláknem, které se získává z dřevěné celulózy a které časem podléhá biologickému rozkladu. „Vyvíjení vláken, která budou mít minimální zátěž na životní prostředí, vnímám jako něco velice pozitivního,“ říká Jana Patočková.

I takto vypadá technický pokrok ve vývoji textilií:

Nositelná technologie pro všechny?

Stále však podle stylistky existují limity, které se nedaří překonat: „Třeba propojení technologických předmětů denního užití a kousků z našeho šatníku zatím patří spíše do říše fantazie. ‚Wearables‘ se zatím osvědčují hlavně ve sportu, kde je funkčnost oblečení i doplňků a technologická vyspělost používaných látek podmínkou, která zaručuje lepší atletický výkon.“

Mezi první generaci zákazníků, kteří se nechtějí nechat odradit a nositelné technologie do svého šatníku zařazují, patří i módní bloger Vítězslav Ivičič. „Zrovna v nedávné době jsem si pořídil chytré hodinky od jedné dostupnější značky, a to i přesto, že nejsem technický nadšenec,“ říká. „Líbí se mi jejich vzhled, který je překvapivě variabilní, i to, že mají spoustu zajímavých funkcí. Díky nim nemusím kvůli každé notifikaci vytahovat telefon z kapsy.“

„V budoucnosti se podobné technické vychytávky stanou běžnou součástí našeho života,“ věří bloger. „Tedy aspoň v případě, že se budou vyrábět v cenově dostupných verzích, které umožní jejich masivní rozšíření, stejně jako se tomu stalo v případě chytrých telefonů.“

Vypadá to, že „wearables“ svoji bitvu zatím úplně neprohrály, bude ale ještě nějaký čas trvat, než jejich cena a design budou oslovovat širokou masu zákazníků. Teprve tehdy se stanou nedílnou součástí každodenního života. Tričko, které nám bude kromě tepu měřit třeba hladinu cukru, nám pak možná zachrání i život.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ledvinka jako oslnivý doplněk je opět v módě. Potěší nejen milovníky...
Devadesátky jsou zpět. Vrací se vysmívaná ledvinka

Malou kabelku, která se připíná k pasu či na boky, měl alespoň jednou za život snad každý z nás. Vejdou se do ní všechny nezbytné drobnosti a přitom se dá...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Dany: Přítel nenechá na své bývalé ženě nit suchou

Filipa jsem poznala před třemi lety. Právě se rozváděl a neprožíval zrovna příjemné chvíle. Z přátel jsme se stali milenci, teď už spolu dva roky žijeme. Jeho...  celý článek

Další z rubriky

Původně to byl doplněk vyhrazený kurtizánám, ale vizionářské "flappers" ve 20....
OBRAZEM: Elegantní i punkové. Jak správně nosit síťované punčochy

Původně to byl doplněk vyhrazený kurtizánám, ale vizionářské "flappers" ve 20. letech, punková generace v 70. letech a samozřejmě zpěvačka Madonna ze...  celý článek

Díry na kalhotách už dnes nikoho nepohorší. Odrbané či rádoby špinavé kousky...
Ošuntělý luxus. Utrácíme tisíce za roztrhané džíny a trička se skvrnami

Džíny, které vypadají, jako by je přejela sekačka na trávu, tričko jež vzbuzuje dojem, že o něho někdo típnul celou krabičku cigaret, a rozcupované boty, o...  celý článek

Školní léta má mnoho z nás spojeno nejen s psaním testů a zkoušením před...
OBRAZEM: Trendy ze školních lavic, které se dají nosit pořád

Školní léta má mnoho z nás spojeno nejen s psaním testů a zkoušením před tabulí, ale také specifickými kousky oblečení, které byly v dané době trendy. Některé...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama
5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama

Stále se vám na obličeji objevují nové a nové pupínky? Produkty, které vám doporučila kamarádka, nefungují a zdá se, že ... celý článek

Okurková limonáda v 7 minutách!
Okurková limonáda v 7 minutách!

Vyměňte kupované limonády za domácí.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.