Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

  0:30aktualizováno  0:30
Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na svém Instagramu porovnává dvojice jídel a ukazuje, že je to celé trochu složitější.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

„Zaprvé, tuky jsou pro vás dobré. Jen mají víc kalorií na gram než jiné potraviny, to je celé. Zadruhé, i kalorie jsou pro vás dobré. Potřebujete je jako palivo,“ píše autorka blogu The Fashion Fitness Foodie v jednom z příspěvků. S ostatními blogery a blogerkami, co se věnují fitness a výživě, si tuhle Londýňanku nespletete. Místo obecných frází se soustředí na vyvracení hluboce zakořeněných mýtů, které máme spojené s různými pokrmy.

Kromě svého osobního profilu si proto na Instagramu založila ještě jeden – theFFFeed. Na minimalistických fotografiích porovnává nejrůznější dvojice nebo i skupinky jídel. Nejčastěji ta, která si lidé bez přemýšlení zařazují do kategorií jako zdravá nebo nezdravá, dietní nebo nevhodná při dietě.

Srovnávačky nejčastěji začínají u kalorické hodnoty: ukazují třeba, že hrst mandlí může mít stejné množství kalorií jako balení barevných bonbonů. Solené bramborové chipsy s octem mají dokonce méně kalorií než chipsy zeleninové. „Hořkou čokoládu často označujeme za zdravější než mléčnou, zároveň má kalorií víc,“ uvádí Mountainová.

A handful of Almonds vs. A packet of Fruit Pastels ⠀ ⠀ Both snacks have the same calories. Which one would you pick?⠀ ⠀ Occasionally I’m the left hand, but mostly I’m the right hand. (I know, shocking. A person who considers themselves into health and fitness eats sweets - and is openly talking about it on social media.) ⠀ ⠀ You see, although I’m fully aware that a handful of almonds contains lots of wonderful nutrients that would keep me fuller for longer, some days (no matter whether I’m looking to gain, maintain or lose weight) I’ll choose to eat sweets or a chocolate bar as a snack ⠀ ⠀ Why? Because when the majority of my diet has consisted of well-balanced food that’s full of micronutrients, I have no issue eating something thats less so just because I love the taste of it. This is just a personal choice. Cutting out things I love isn’t realistic for me so I always squeeze something sweet into my days (all whilst still sticking to my calorie/macro/micro targets.)⠀ ⠀ Many would choose the almonds for the nutritional value or the flavour - which is totally fine. Many would choose the almonds because even though they'd prefer Fruit Pastels, almonds would make them feel more ‘on track’ mentally - which again, is totally fine ⠀ ⠀ I’m not glorifying sweets, or almonds for that matter. I’m glorifying knowing what’s in the food you’re eating, and make educated decisions based on your own values. And I value food that’s good for my body and good for my soul.⠀ ⠀ ‘Healthy' to me is exactly what I make it. And Fruit Pastels (in moderation) make me happy which I believe contributes largely to my overall health ⠀ ⠀ #FFFoodForThought #theFFF

Příspěvek sdílený theFFFeed (@thefffeed),

Není to jen o kaloriích

Co si z toho odnést? Že celá problematika je komplexnější, než se zdá, vysvětluje blogerka. Bonbony nebo mléčná čokoláda mají sice méně kalorií, zato obsahují více cukru a méně stopových prvků. Hořká čokoláda a mandle jsou z výživového hlediska hodnotnější, ale budete-li si je dopřávat k svačině každý den, nejspíš nezhubnete.

Posuzovat potraviny jen skrze kalorie podle ní nestačí. V úvahu je třeba brát poměry živin, jako jsou bílkoviny nebo sacharidy, ale i to, jestli jíte pestře a zda vás dané jídlo uspokojí.

„Je lepší se na vše dívat s odstupem. Pokud si během jinak vyváženého dne dáte čokoládovou tyčinku, neznamená to, že najednou jíte nezdravě,“ řekla deníku The Independent. Užít si jídlo, ať už kterékoli, je podle ní lepší než si ho vyčítat, ale z žádného pokrmu by se neměla stát „odměna“.

Nevěří prý na omezování, ale na střídmost. „Je klíčová, ale nezapomeňte, že pro každého člověka to znamená něco jiného. I s ohledem na jeho životní styl a cíle, ať už se snaží zhubnout, udržet si stabilní váhu nebo naopak přibrat,“ myslí si Mountainová.

Aby ukázala, že kalorie nejsou všechno, srovnává i jídla, která jsou z nutričního hlediska určitě prospěšná. Třeba misku ovesné kaše s borůvkami, malinami a manukovým medem (393 kalorií) a stejně velkou misku ovesné kaše s banánem, datlemi a mandlovým máslem (644 kalorií). „Ani jedna z nich není ‚dobrá‘ nebo ‚špatná‘. Dokonce ani žádná z ingrediencí není ‚dobrá‘ nebo ‚špatná‘,“ podotýká. Jako jeden z důvodů, proč si vybrat kteroukoli z variant, uvádí: „Prostě na ni máte chuť.“

Protein Porridge vs. Protein Porridge ⠀ ⠀ Neither of these bowls are 'good' or 'bad'.⠀ Neither of these ingredients are 'good' or 'bad'.⠀ They are just bowls of oats with different toppings.⠀ ⠀ Both bowls have different calorie totals.⠀ Both bowls have different macronutrient values.⠀ Which one you might go for depends on your goal.⠀ ⠀ Why you might pick the left bowl:⠀ 1. Your goal is weight-loss and this will help you reach a sensible calorie deficit.⠀ 2. Your goal is weight-gain but the remainder of your diet for the day will meet your total requirements.⠀ 3. The micronutrient value.⠀ 4. You just wanna eat it.⠀ ⠀ Why you might pick the right bowl:⠀ 1. Your goal is weight-gain and this will help you reach a sensible calorie surplus.⠀ 2. Your goal is weight-loss but the remainder of your diet for the day will meet your total requirements.⠀ 3. The micronutrient value.⠀ 4. You just wanna eat it.⠀ ⠀ Calories aren't the sole indicator of 'health'. This is subjective term. How many calories you consume and how many you use through activity is an important part of weight management but there any many other things to consider ⠀ ⠀ So just do you ⠀ ⠀ ⠀ Left bowl:⠀ - 40g oats⠀ - 1 scoop protein⠀ - 250ml almond milk⠀ - 60g blueberries⠀ - 60g raspberries⠀ - 15g manuka honey⠀ ⠀ Right bowl:⠀ - 40g oats⠀ - 1 scoop protein⠀ - 250ml almond milk⠀ - 1 banana⠀ - 4 dates⠀ - 20g almond butter⠀ ⠀ #FFFoodForThought #theFFF

Příspěvek sdílený theFFFeed (@thefffeed),

Která je lepší? Těžko říct

Vždy se snaží ukázat výhody i nevýhody, která jednotlivá jídla můžou mít pro různé typy lidí. Tak třeba když posuzuje tabulku mléčné čokolády (190 kalorií) a hořké čokolády z raw kakaa (208 kalorií). „Která je lepší? Těžko říct. První je veganská, druhá obsahuje mléko. Jedna má méně kalorií, druhá trochu méně proteinů. Jedna obsahuje více vápníku, druhá méně cukru.“

Sama má jasno. „Nejsem veganka, jím mléčné výrobky a nejsem na ně alergická. Čokoládu si dávám pro radost a nevybírám si ji podle obsahu bílkovin ani cukru. Když vím, že jím vyváženě, dám si prostě tu, na kterou mám zrovna chuť. Ty na obrázku mi chutnají obě – nejlépe hned po sobě.“

Milk Chocolate vs Raw Cacao Chocolate: Which side is ‘better’? Well it depends.⠀ ⠀ One is vegan, one contains dairy.⠀ One has a faction less calories, one has slightly less protein.⠀ One has a slightly more calcium, one has slightly less sugar.⠀ ⠀ As someone who is not vegan, eats dairy and is fortunate to not suffer with any intolerances, chocolate is something I eat for pleasure.⠀ ⠀ The type I choose is not based on which has the most protein or least sugar. In the presence of a balanced diet, I simply go for the one I like the taste of most. And I actually enjoy both Ombar and G&B (one after the other on occasion, like what occurred following this photo #moderation lol)⠀ ⠀ If chocolate is a key source of micronutrients for you, I’d suggest you’re missing a trick.⠀ ⠀ Anyway, here’s some reasons you might have the right side:⠀ - You don’t eat dairy.⠀ - You have intolerances.⠀ - You’re vegan.⠀ - You prefer all natural ingredients. - You prefer taste of it.⠀ ⠀ And some reasons you might have the left side:⠀ - You do eat dairy.⠀ - You don’t have intolerances.⠀ - You’re not vegan.⠀ - You prefer the taste of it.⠀ - You’re about that #BargainLife and this is 75p cheaper lol⠀ ⠀ Green & Blacks (per 35g):⠀ 190 kcals⠀ 12.5g fat⠀ 17g carbs⠀ 3.4g protein⠀ 16g sugar⠀ ⠀ Ombar (per 35g):⠀ 208 kcals⠀ 15g fat⠀ 15g carbs⠀ 2.9g protein⠀ 10.5g sugar⠀ ⠀ #theFFF @thefashionfitnessfoodie

Příspěvek sdílený theFFFeed (@thefffeed),

Autor:






Nejčtenější

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.