Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bez cvičení a potu to prostě nejde

  6:00aktualizováno  6:00
Má-li si člověk udržet kondici, musí alespoň pět dní v týdnu věnovat mírnější formě cvičení anebo si "dát do těla" nejméně dvacetiminutovou vydatnou tělesnou činností třikrát týdně.

Pro udržení kondice by měli lidé 3x týdně intenzivně cvičit.

Mnoho lidí ale mate doporučení amerických odborníků na sportovní lékařství staré přes deset let. Podle nich stačí pro udržení zdraví nenáročný pohyb na asi půl hodinu denně.

"Lidé jsou schopni považovat za takový pohyb krátkou chůzi z domu k zaparkovanému automobilu, což rozhodně nestačí," napsal americký odborný časopis Circulation. 

Nutnost pohybu nepodceňuje ani nedávno zveřejněná studie Královské belfastské univerzity. Podle ní je jedno, zda se člověk věnuje půlhodinové chůzi třikrát nebo pětkrát týdně. Na kondici a krevní tlak to má prý úplně stejný dopad.

Lidé tomu nerozumí
"Někteří si stále myslí, že svému zdraví mohou prospět jedině horečnou aktivitou, jiní se zase domnívají, že se jejich kondice může zlepšit, i když se pohybují jen minimálně,"  citoval Circulation odborníky zabývající se vědecky sportem.

Byli mezi nimi i američtí znalci, kteří připravují nová doporučení pro udržení zdraví a zveřejnit je mají příští rok. Ačkoli jejich původní rady o dostatečnosti půlhodinového nenáročného pohybu denně v roce 1995 schválila Světová zdravotnická organizace a o rok později také americká vláda, příští doporučení tak milosrdné nebude.

Teď jsou si odborníci jisti, že běžné denní aktivity, jako je chůze a domácí práce, musí lidé doplnit intenzivním cvičením, nejlépe dvacetiminutovým, a to nejméně třikrát do týdne.

Může to být běh, aerobická aktivita včetně hodně rychlé chůze a pro udržení síly svalů posilování nebo vytrvalostní cvičení aspoň dvakrát do týdne. Méně pohybu lze doporučit pouze těhotným ženám nebo osobám starším 65 let.

Profesor Paul Gately z univerzity v Leedsu řekl, že je těžké dát univerzální recept na udržení kondice. Například lidé s velkou nadváhou, kteří nezmění jídelníček, prý musí pro zachování váhy cvičit každý den aspoň hodinu.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.