Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Běhání je výborná zdravotní prevence, nikoli zázračný lék

aktualizováno 
Mnozí lidé se vymlouvají, že nemohou běhat, protože by si zničili klouby nebo se zranili. Ze zdravotního pohledu neexistuje na běh jednoznačná odpověď, odborníci se ovšem shodnou, že klady jednoznačně převažují. Sledujte seriál iDNES.cz a běhejte s námi. Můžete vyhrát účast na zářijovém maratonu v Berlíně.
Kvalitní obutí je pro ochranu kloubů při běhu velmi důležitá (ilustrační fotografie)

Kvalitní obutí je pro ochranu kloubů při běhu velmi důležitá (ilustrační fotografie) | foto: Nike

Pokud otylý muž či žena, jejichž jediným pohybem v posledních dvaceti letech byla pomalá chůze od ledničky ke gauči u televize, najednou obují maratonky a vyrazí na hodinový běh po silnici, aby něco udělali pro své zdraví, může to dopadnout špatně. Třeba infarktem.

Běhání je výborná zdravotní prevence, ovšem nikoli zázračný lék na tělesné neduhy.

"S nedostatkem pohybu hrozí nadváha a obezita, zvyšuje se i pravděpodobnost úmrtí na srdeční choroby a vzniku cukrovky, rakoviny tlustého střeva, vysokého krevního tlaku a dalších onemocnění," vysvětluje profesionální trenér Vladimír Korbel, který trénoval i přední české atlety.

Vyjmenoval zásady, kterými se řídit, aby běhání skutečně pomáhalo a neškodilo.

Raději napřed k lékaři

Lidé, kteří se rozhodnout pravidelně běhat, ale je jim už přes třicet a nejsou si jisti svým zdravotním stavem, by před prvními tréninky měli navštívit lékaře. Pokud například zjistí vyšší krevní tlak nebo problémy se srdcem, příliš velká zátěž může spíše uškodit.

O soutěži

Redakce iDNES.cz pro vás připravila nový seriál, v němž s předními českými odborníky poradí úplným začátečníkům, jak správně běhat a jakých chyb se vyvarovat.

Koncem května pak vyhlásíme soutěž, kde vybereme několik čtenářů, kterým umožníme pod dohledem zkušených trenérů zúčastnit se v září vyhlášeného maratonu v Berlíně. Navíc dostanou běžecké vybavení od firmy Nike.

Zkušený odborník vám naopak může doporučit, jaké dávky nebo jaké tempo je pro vás ještě únosné. Nezapomínejte na to, že z běhání musíte mít především radost a nikoli pocit, že v nejbližších minutách umřete, jak nemůžete popadnout dech.

"Tréninkové dávky rozhodně nesmíme uspěchat," upozorňuje Korbel. Mezi jeho doporučení patří i to, že se při tréninku musí myslet na specifika každého běžce.

Klidně se přitom může stát, že právě váš organismus ani nebude pro běhání vhodně uzpůsoben, protože například trpíte sníženou imunitou. Zdraví vás prostě na trať příště už nepustí.

Jak si nezničit klouby

Nebezpečí poškození kloubů je asi nejčastější obava, která běhání doprovází. Z části je to pravda, z části mýtus.

Pravda to bývá třeba případech, kdy si člověk s nadváhou ve středních letech koupí v tržnici nebo supermarketu tenisky za pár stovek a rozhodne se překonat svůj osobní rekord na pět kilometrů.

Dnes už se dá pořídit kvalitní obuv, která klouby dobře ochrání. A to i při běhu na tvrdé silnici. Musíte ovšem počítat s tím, že takové maratonky stojí několik tisíc. Pravidelné vašemu věku, kondici a fyzickým předpokladům úměrné běhání naopak kloubům může pomoci. Pravidelný pohyb totiž posiluje svaly a šlachy a klouby jsou pak mnohem lépe chráněné.

Existují dokonce studie, podle nichž si starší lidé, kteří běhají, stěžují na bolesti kyčelních kloubů či kolen méně než stejně staří nesportovci.

Proč umřel při běhu

Občas se v televizi nebo novinách objeví zpráva, jak někdo zemřel na srdeční selhání při masovém běžeckém nebo běžkařském závodu. Obvykle to jsou ovšem lidé, kteří se na velkou fyzickou zátěž dostatečně nepřipravili nebo trpěli nějakou vrozenou vadou.

Jinak totiž platí, že běh je ideální prevencí kardiovaskulárních chorob. Běžci jsou mnohem méně vystaveni riziku náhlého srdečního selhání než nesportovci.

Běhání srdce posiluje. Snižuje se tepová frekvence, takže srdeční sval při standardním režimu pracuje ekonomičtěji, šetří se.

Lidi, kteří chodí pravidelně běhat, rovněž méně skolí běžné choroby, jako je chřipka nebo kašel. Tělo běžce je otužilejší. Sportovci, byť nejsou vrcholoví, si mnohem více hlídají životosprávu, obvykle nekouří.

Silnější psychika

Běhání a obecně sport pomáhá uvolňovat napětí, odbourává stres. Člověk v maratonkách, tričku a trenýrkách si krásně "vyčistí hlavu" a je psychicky odolnější.

Ranní běh perfektně nastartuje váš organismus na celý den. Je dokázáno, že při běhání se uvolňují v těle endorfiny, kterým se také říká hormony štěstí.

To je ostatně i hlavní důvod toho, proč tolik lidí pravidelně běhá. Nemyslí tolik na to, aby za třicet let nedostali infarkt, ale protože je to baví a přináší jim to větší životní pohodu.

Autor:






Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.