Muzea vonící párou
Sledovat další díly na iDNES.tvHistorie výtopny Jaroměř v současné podobě se začíná psát v roce 1901. Stanice Jaroměř (Josefstadt) byla tak významnou křižovatkou železničních tratí, že se stavba rotundy stala nutností. Odtud jezdily a dosud jezdí vlaky do Turnova (trať jsme projeli zde) a do Trutnova.
Sledujte online provoz na nádraží v Jaroměři |
Jaroměřská výtopna byla jednou z posledních, kde v Československu končil parní provoz. Na přelomu 80. a 90. let 20. století se začaly rodit myšlenky využít areál depa a především rotundy pro chystané železniční muzeum. Nakonec bylo v provizorním režimu otevřeno v roce 1996.
Spolek v průběhu let odkoupil většinu areálu jaroměřského depa a jeho členové se snaží vrátit výtopně a okolí podobu ze začátku 20. století. Zcela obnovili kolejiště u rotundy, výtopna dostala novou střechu a na ni se vrátily původní světlíky. Mezi kolejemi roste tráva, která přímo láká si tam v létě rozložit piknikovou deku. Areál železničního muzea zkrátka stále roste do krásy.
Exponáty pod střechou i bez ní
Ani nedávné těžké období, kdy muzeum v Jaroměři muselo vrátit některé exponáty do Národního technického muzea, ale příznivce železniční historie neodradilo. Ve výtopně je stále co obdivovat. V rotundě například najdete unikátní parní lokomotivu 310.006 z roku 1878, jde tedy o jednu z prvních vyrobených. Jen o dva roky je mladší další unikát, posunovací lokomotiva 403.303.
Další parní lokomotivou je nedávný přírůstek, který je oproti předchozím strojům úplný obr. V roce 2020 se do Jaroměře dostal Štokr 556.0304. Právě tyto stroje končily ve zdejší výtopně parní provoz, není tedy divu, že se právě Štokr stal jedním z místních exponátů.
Jaroměřské muzeum je samozřejmě rájem i pro děti, které si mohou do některých lokomotiv vlézt a všechno v kabině osahat. V rotundě pak mohou dlouhé hodiny obdivovat modelové kolejiště.
Kromě lokomotiv jsou chloubou jaroměřského muzea také vagony. Ty jsou umístěné ve venkovní expozici. Můžete si prohlédnout nejenom historické vozy osobní, ale také vagony nákladní nebo speciální. Uvidíte tak třeba tárovací vůz, který v sobě ukrývá úředně cejchovaná závaží. Ta jsou určená ke zkouškám železničních mostních vah. Dalším z unikátů je chladicí vůz, který zásoboval rakousko-uherské vojáky masem za první světové války.
Areálem jaroměřské výtopny se můžete projít sami nebo se nechat provést jedním z původců. Muzeum má o letních prázdninách otevřeno denně, dva měsíce před nimi a dva měsíce po nich pak jen o svátcích a víkendech. Od listopadu do dubna se ale můžete na prohlídky objednat, rozhodně to stojí za to.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz