Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ulici luxusu kralují hodinky, ceny v Pařížské nejsou vyšší než v zahraničí

  15:06
Tuzemští podnikatelé na české ulici luxusu, Pařížské třídě, zažili nejlepší rok ve své historii. Luxury Brand Management (LBM) manželů Bakalových je sice stále ve ztrátě, nicméně osekanému portfoliu butiků vzrostly tržby o pětinu. Téměř stomilionovým ziskem se pyšní Carollinum Tamary Kotvalové, která manželům Bakalovým v tržbách šlape na paty.

Pařížská ulice na Starém Městě v Praze | foto: Robert RambousekMAFRA

Společnost LBM loni hospodařila se ztrátou 37,5 milionu. Je to nejlepší výsledek od okamžiku, kdy LBM právně splynula s akvírovanou Prospekta Modou, jejíž předchozí pozitivní výsledky opticky vylepšují finanční historii LBM. Tržby dosáhly 594 milionů korun, což znamená meziročně mírný pokles spojený s poklesem butiků z 25 na 14 koncem loňského roku.

„Tržby v obchodech, které jsme si ponechali, rostly meziročně o dvacet procent. To už asi letos nezopakujeme, počítáme s růstem pět až osm procent,“ říká Zuzana Řezníčková, ředitelka LBM, která nastoupila do firmy koncem roku 2015, kdy ztráta dosáhla 153 milionů.

Ani letos Řezníčková zisk neočekává. „Jsme v unikátní situaci, kdy si je vlastník vědom situace a akceptuje ji. Naším cílem je dostat se na nulu, abychom byli samofinancovatelní a nemuseli si říkat o peníze,“ dodává.

Několik značek se vrátilo zpět do rukou původních provozovatelů, jejichž firmy před několika lety převzala. Butik se šperky Boucheron a s luxusním prádlem La Perla odkoupil Vladan Hájek. Právě vstupem do jeho firmy začalo v roce 2010 nákupní tažení LBM na Pařížské. 

V plné síle se také vrátila Lenka Vejvalková, jejíž Literix Group tam má aktuálně čtyři butiky s módou. Letos otevřela poslední z nich, Salvatore Ferragamo. Na značku přitom ještě loni měla franšízu LBM. Vejvalková svůj luxusní byznys (Prospekta Moda) prodávala Bakalovým v roce 2012 a na Pařížské jí tehdy zůstal jen butik Dolce & Gabbana. Loňský rok, kdy se jí jeden obchod rozrostl na čtyři, si pochvaluje. 

Hodinky jako jistota

Dlouhodobě nejúspěšnější podnikatelkou na Pařížské je Tamara Kotvalová a její rodinná firma Carollinum specializující se na značkové hodinky. „Se čtyřmi butiky jsme loni zaznamenali nárůst tržeb asi o 11 procent na 532 milionů korun,“ říká. Zisk se podle ní blíží sto milionům korun a peníze reinvestuje mimo jiné do úprav butiků.

Carollinum nabízí šestnáct hodinářských značek a pro několik z nich má také velkoobchodní zastoupení. Tahounem prodejů jsou značky Rolex a Patek Philippe. Carollinum se pokoušelo podnikat i s módou, ale v roce 2014 multibrandový módní butik Simple Concept Store zavřelo. „Móda je obratově citlivá na sezonnost a má nižší loajalitu zákazníků ke značkám,“ vysvětluje majitelka, proč nedá dopustit na mechanické hodinky, jež podle ní budou mít svou hodnotu i za dvacet let.

Luxusní byznys se mění

Další z hráčů v luxusním byznysu, Premium Fashion Brands (PFB), za nímž coby hlavní investor stojí přední pražský právník Jaroslav Havel, na svou příležitost v Pařížské zatím čeká. Loni se firmě podařilo získat franšízu značky Hugo Boss, ale plán na otevření butiku s pánskou a dámskou módou v rozsáhlém dvoupatrovém prostoru na adrese Pařížská 22 (patří PPF) nevyšel.

„Jednáme o jiné lokalitě na Pařížské,“ říká spolumajitel PFB Marián Vrtoch. PFB má v hledáčku několik míst a bude záviset na společnosti Hugo Boss, zda prostor franšízantovi schválí. Do PFB spadá zhruba třicítka prodejen se značkami Beltissimo, Geox či Armani Jeans. PFB rovněž provozuje e-shop s desítkami značek, včetně luxusnějších. Jde o značky označované jako „dostupný luxus“, tedy nikoli ty nejdražší.

Na útratách v Pařížské a přilehlé Široké ulici se podle statistik Global Blue podíleli větší měrou Číňané než Rusové. Firma zprostředkovává turistům z mimoevropských zemí vracení DPH. Příkladem značky, kterou vyhledává především asijská klientela, jsou podle Řezníčkové italské kabelky a doplňky Bottega Veneta. Kolik nakoupí Číňanů a Rusů, podle ní závisí na kurzu rublu a na čínské domácí politice.

Podnikatelé na Pařížské nemohou ignorovat dva hlavní trendy v luxusním byznysu: mladé movité zákazníky a prodej luxusního zboží přes internet. „V roce 2016 proběhly u několika značek změny managementu a je znát, že se v odvětví něco děje. Nově do cílové skupiny zákazníků přibyli mladí bohatí muži, kteří očekávají od značek flexibilnější přístup,“ vysvětluje ředitelka LBM.

V Pařížské nejsou dražší než v zahraničí

Všechny luxusní značky zastupované LBM mají své vlastní e-shopy a dodávají do Česka. „Bavíme se s nimi, jestli budeme jejich výdejním či reklamačním místem. Nemůžeme to ignorovat, mladý zákazník to chce,“ dodává Řezníčková s tím, že se za poslední roky změnil i přístup obchodníků na Pařížské k Čechům. 

„Dříve jel český zákazník raději do Mnichova či Londýna, protože na Pařížské na něj v obchodě mluvili rusky a nabízeli mu staré kolekce. Navíc se tradovalo, že ceny značkového zboží jsou tu vyšší než v zahraničí. Není to pravda, ceny nastavuje značka a jediný rozdíl může být v kurzu, kterým se cena přepočítává,“ vysvětluje.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...