Džíny s pořádnou dírou na koleni měl někdy na sobě určitě každý z nás. A dnes těžko někoho pohorší. Stejně jako naschvál flekaté tričko, nebo mikina, ze které čouhají nitě. Nějaká ta díra nebo čepice nakřivo se stala poznávacím znamením nejen mnoha z nás, ale i řady celebrit. Vypadat neupraveně je vlastně žádoucí. Z rádoby zanedbaného vzhledu se stal velký business.
Zničené budoucností
Není tedy vůbec jednoduché, aby nějaký kousek vzbudil pořádný rozruch napříč internetem. Nedávno to však byly tenisky od značky Maison Margiela s příznačným názvem Future destroyed (Zničená budoucnost). Vypadají, že jste je právě vytáhli z popelnice, nebo že si na nich celkem slušně pochutnal rozdivočelý domácí mazlíček. Z „rozcupovaných“ bot trčí různé materiály, mají všude škrábance a díry a tkaničky schované, aby na první pohled nebyly vidět. A co je na nich opravdu omračující, je cena. Stojí 1 425 dolarů, tedy skoro 32 tisíc korun. Přesto jsou momentálně vyprodány.
Nová losangelská módní značka Amiri zase vytvořila „prostřílená“ trička a mikiny. Kousky vypadají, jako by do nich někdo vystřílel několik nábojnic. Jejich cena začíná někde na 215 dolarech, tedy zhruba 4 800 korun.
Za pozornost určitě stojí i pánské džíny a bunda newyorské značky PRPS, kterou prodává americký řetězec Nordstrom. Díky hnědým skvrnám v nich každý muž působí jako zkušený bahenní zápasník. Navzdory jejich pořizovací ceně 425 dolarů, tedy přes devět tisíc korun, jsou stejně jako „rozcupované“ tenisky vyprodané.
Ačkoliv uvedené příklady jsou extrémy, roztrhané, či jinak zdeformované kousky už dávno nejsou pouliční záležitost. Nosí je zpěvačky, herečky, supermodelky i politici. Na předávání cen MTV letos v květnu se v rozpáraných džínách a tričku s dírami objevila i dcera popového krále a nová tvář značky Calvin Klein Paris Jacksonová. Pozornost upoutala i proto, že na tom díratém tričku měla nápis „Michelle my Belle” (Michelle má kráska) a obrázek bývalé první dámy Spojených států.
Díratý postoj
Elegantní Michelle Obamovou by tento streetstylový kousek jistě potěšil. Ačkoliv je její vytříbený módní styl pověstný, rozhodně proti nějaké té díře či rozpárané nohavici nic nemá. Dokládají to fotografie z její letošní dovolené v Itálii. Je na nich zachycena s rozpáranými džínami a růžovém asymetrickém topu přes jedno rameno.
Neupravený vzhled za jeden z nejvýraznějších trendů posledních let označují i odborníci. Je to vlastně součást jakéhosi postoje a způsob, jak vystoupit z davu. Stačí si vzpomenout na 70. léta a začátky punkového hnutí. Vedle děr a rozparků nejrůznějších velikostí, spínacích špendlíků a kovových cvočků se uplatňovaly i kousky, které se dělaly doma na koleni.
Průkopnicí v tomto ohledu byla bezesporu punková královna Vivienne Westwoodová, která se nebála na oblečení vytvářet skvrny, otvory a vynechávat rukávy. V roce 1982 na ni navázala návrhářka Rei Kawakubová svým ikonickým svetrem nazvaným „Comme des Garçons lace”, pojmenovaným po vlastní módní značce. Jednoduchý černý svetr byl celý posetý různě velikými dírami. Japonská návrhářka je stejně jako její britská kolegyně pověstná avantgardní a velmi expresivní tvorbou, která se nebojí jakýchkoliv materiálů a tvarů.
Bahno a rebelie
S nástupem hnutí grunge v 90. letech přichází do módy nejen kostka a pletenina, ale také ošuntělé oblečení, u kterého je žádoucí, když z něho čouhají nitě či koukají rozparky. V roce 1993 prorazil „bahnitou texturou“ i návrhář britsko-tureckého původu Hussein Chalayan, který nechal svoji kolekci „The Tangent Flows” (Tangenciální toky) zakopanou několik měsíců v zemi předtím, než ji představil na přehlídkovém molu. O dva roky později na sebe upozornil i návrhář Alexander McQueen svými modely bez rukávů a s čouhajícími nitěmi.
Podle Charlene Lau, která se zabývá vizuální kulturou na newyorské Parson ́s School of Design, má v sobě roztrhané či naschvál znečištěné oblečení příchuť rebelie a pouliční kultury. Je to i věc statusu. V dobách, kdy se stále více luxusních značek snaží přiblížit zákazníkům přes nejrůznější výprodeje a slevy, aby obstály v konkurenci nových progresivních tvůrců, je stále těžší skutečně zaujmout a vyčuhovat z davu.
Luxus naruby
Spolehlivě fungují pouze výstřednosti. Protože to je největší síla, která snadno letí přes Instagram a další sociální sítě a spolehlivě najde adresáty. A movití zákazníci si za extravaganci rádi připlatí.
Proto se objevují zabahněné džíny za tisíce a sežvýkané tenisky za desítky tisíc. Jedině tak můžete upoutat pozornost a zároveň se vlastně tvářit, že vám o nic moc nejde. Takový luxus obrácený naruby.
Je to obrovský paradox. Lidé, kteří si to mohou dovolit, kupují věci, které jsou primárně určenz pro sociálně znevýhodněnou masu. Jako třeba roztrhané džíny, které jsou z historického hlediska částí uniformy dělnické třídy. Těžko si lze dnes představit, že v džínách za pět či deset tisíc půjde někdo pracovat do továrny. A ty nejdražší džíny si často oblékají ti, kteří nikdy nepracovali.