Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

  • 13
Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování ani elektrickou výpomoc. Ferrari 12Cilindri je postavené podle klasických receptů, tak jak si vždy přál Enzo Ferrari. Vypadá jinak než ostatní současné modely Ferrari. Stejně jako ve své době ikonická Daytona, kterou ne náhodou silně připomíná.

Motory V12 jsou ohroženým druhem. V poslední době se jich automobilky vzdávají na úkor downsizingu a elektrifikace. V Maranellu se také chystají na elektrickou éru, ale nyní právě představili hi-tech auto v klasickém hardcore pojetí, které ocení všichni tradicionalisté.

Flavio Manzoni, šéfdesignér Ferrari to vysvětluje: „Chtěli jsme vytvořit auto, které bude respektovat naši tradici, ale také jsme chtěli vytvořit něco, co bude velmi moderní.“

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Pro Enza Ferrariho byl dvanáctiválcový motor, nejlépe vpředu pod dlouhou kapotou, charakteristickým prvkem jeho sportovních vozů. Koncem 40. let tak navrhl první Ferrari 125 a v průběhu desetiletí štafetový kolík tohoto klasického uspořádání i nesly legendární modely 250, 330, 550 Maranello a Ferrari 812 Superfast. Italové nyní podle stejného receptu postavili klasiku pro 21. století, která nese jednoduché, ale všeříkající označení 12Cilindri (Dodici Cilindri) – Dvanáctiválec.

Stejně jako u legendární Daytony, i v případě novinky lze volit mezi kupé a otevřenou verzí Spider. Karoserie novinky má 4,73 metru na délku, 2,18 metru na šířku a je 1,29 metru vysoká. Rozvor je přitom dlouhý plných 2,70 metru, tedy o dva centimetry méně než u předchůdce.

Autofotka týdne: Ferrari za 1,2 miliardy? Je to nový rekord, ale i zklamání

Pod přední kapotou má maranellská novinka vysokootáčkový atmosférický motor V12 o objemu 6,5 litru, který po úpravách převzala od modelu 812 Competizione. Agregát s kódovým označením F140HD má svůj původ ještě v motoru, který poháněl Ferrari Enzo. Jedná se o nejvýkonnější atmosféricky plněný sériově vyráběný motor Ferrari v historii.

Disponuje výkonem 830 koní a odvádí točivý moment 678 Nm, jehož 80 % je k dispozici již ve 2 500 otáčkách. Není překvapením, že vrchol show se odehrává úplně nahoře, protože červená zóna vrcholí na hranici 9 500 1/min. Motor se díky použití titanových ojnic, které snižují rotující hmotu o 40 %, velmi ochotně vytáčí.

Dvanáctiválcové ferrari je rodinný supersport. Prohnali jsme ho přes Alpy

Poprvé byl spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která zkracuje časy řazení o téměř o třetinu. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, méně než 7,9 sekundy potřebných na dosažení dvoustovky a maximální rychlost přes 340 km/h. Spider to zvládne jen o trochu pomaleji – za 2,95 sekundy a 8,2 sekundy. Oproti 1 560 kg vážícímu kupé je totiž o 60 kg těžší. Konstruktéři dosáhli téměř rovnoměrného rozložení hmotnosti (48,3/51,7).

Bez křídel a s větráky

Kabina je podobně jako u modelů Roma a Purosangue pojatá jako „duální kokpit“. Vládce vozu má před sebou 15,6“ digitální štít, před spolujezdcem je 8,8“ displej a mezi nimi ještě 10,25“ obrazovka infotainmentu. Volič převodovky svým provedením připomíná kulisu manuální skříně.

Standardní komfortní sedadla je možné za příplatek nahradit lehkými sportovními sedadly z karbonové skořepiny. Kupující si mohou u kupé vybrat ze tří variant střechy: sklo, hliník nebo uhlíková vlákna. Skládací pevnou střechu Spideru lze složit nebo instalovat za 14 sekund, a to i při jízdě do rychlosti 45 km/h.

Frajeřina, či šílenost? Tříletý kluk prohání ferrari za 50 milionů po okruhu

Ferrari 12Cilindri využívá aktivní aerodynamiku. Na přední části podvozku jsou tři páry větráků, které spolupracují s předním splitterem na zvýšení přítlaku na přední kola. Centrální část podvozku je navržena tak, aby přiváděla vzduch k zadnímu difuzoru, a další dvojice vírových generátorů je umístěna mezi zadními koly. Řada pečlivě navržených a přesně umístěných větracích otvorů směřuje méně účinný horký vzduch z motoru a chladičů pryč z vozu.

Šefdesignér Flavio Manzoni zdůrazňuje, že model 12Cilindri kvůli aktivní aerodynamice nepotřebuje aktivní zadního křídlo po celé šířce, což ho umožnilo návrhářům opatřit překvapivě prostorným zavazadlovým prostorem.

První ferrari s šestiválcem je supersport pro každý den. Prohnali jsme dino

Celohliníkový podvozek složený z výlisků a odlitků je ale nový. Velká část odpružení a brzdového systému 12Cilindri je ale převzata z 812 Competizione, stejně jako diferenciál. Adoptován byl i systém řízení všech čtyř kol, který je schopen nezávisle regulovat pohyb každého ze standardně 21“ kol.

A co za to? Novodobá daytona se prodává za 395 000 eur (kupé) a 435 000 eur (kabriolet), tedy v přepočtu za přibližně 9,9, resp. 10,8 milionu Kč.

Daytona to nandala miuře

Vzorem pro koncept a design nového modelu Ferrari 12Cilindri byl model z přelomu 60. a 70. let, který vznikl jako berlinetta Ferrari 365 GTB/4 (1284 kusů) a spider 365 GTS/4 (122 kusů). Trojitý triumf Ferrari v závodě 24 hodin Daytony v roce 1967 ale nakonec způsobil, že ho všichni znají spíše pod přezdívkou Daytona.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona

Dvoumístný grand tourer byl představen na pařížském autosalonu v roce 1968 jako náhrada za model 275 GTB/4. S revoluční karoserií se žraločí přídí od Leonarda Fioravantiho ze studia Pininfarina byl posledním z velkých GT vozů Ferrari s motorem vpředu na více než dvě dekády. Agregát o objemu 4,4 litru byl odvozen od dvanáctiválce konstruktéra Gioacchina Colomba.

S ohromujícím výkonem 352 koní (259 kW) sesadil z trůnu Lamborghini Miura a s maximálkou 280 km/h se Daytona stala nejrychlejším sériovým autem na světě.

Život plný slávy i tragédií. Enzo Ferrari odešel před 35 lety

Nezávislé zavěšení všech čtyř kol, nižší umístění motoru díky mazání se suchou skříní, kotoučové brzdy všech kol a rozložení hmotnosti 50/50 přispěly k vynikající ovladatelnosti. To však nebylo na úkor pohodlí díky luxusně působící dvoumístné kabině potažené kůží.

Když byla Daytona nová, chválili ji jak zákazníci, tak motoristický tisk. Snad jeden z nejznámějších citátů o výkonu Daytony pochází od známého závodního jezdce a pozdějšího automobilového novináře Paula Frèra. Poté, co v roce 1969 údajně jel 283 km/h na italské dálnici, poznamenal, že rádio je nad 190 km/h k ničemu.

Tvůrce sexbomb Ferrari slaví 85 let. Fioravanti je nemocný auty

Ale hned dodal: „Pokud jedete rychleji, je to motor, který produkuje hudbu, nejlepší hudbu ze všech pro uši nadšence, a hudbu, kterou si může vychutnat v dobře odpruženém autě vybaveném takovými vymoženostmi, jako je elektrické stahování oken či klimatizace… a navíc má opravdu prostorný kufr na zavazadla – tedy celkově velkolepé cestovní auto!“

Maranellská magie názvů

Pro klasické modely z Maranella jsou typická označení s trojčíslím. V tom původním byl zakódován zaokrouhlený zdvihový objem jednoho válce. Již první model 125 z roku 1947 poháněl v přídi uložený motor o objemu 1,5 l, každý válec tedy měl zdvihový objem 125 kubických centimetrů. Udrželo se až do modelu 456 GT z 90. let.

Osmiválcové modely ale byly označeny podle jiného klíče. První dvě číslice představovaly zdvihový objem motoru a třetí počet válců. Tento koncept byl použit i u typů s pětilitrovými boxery. Tím bylo i Ferrari 512 BB, u něhož to BB bylo po dlouhá léta interpretována jako Berlinetta Boxer, ale stylista Leonardo Fioravanti, který při svém působení u studia Pininfarina tento model navrhl, před pár lety, prozradil, že se ve skutečnosti jedná o iniciály sexsymbolu své doby, Bridgitte Bardotové.

Autoatlas Itálie. Opel, ferrari a fordy vzdaly hold známým městům a místům

A číslo za lomítkem (např. u 275 GTB/4) znamená zase čtveřici vačkových hřídelí. V označení vozů Ferrari ale existuje celá řada výjimek. V případě modelu F355 z 90. let sice první dvě písmena evokují zdvihový objem 3,5 l, pětka na konci ale symbolizuje počet ventilů na válec. A například model 612 Scaglietti nemá motor o objemu šesti litrů, ale jen 5,75 l.

Automobily z Maranella se dočkaly i jmenných přízvisek jako America, Europa, California, Mille Miglia, Maranello, Roma atd. Ferrari 250 P bylo zase po výhře v Le Mans v roce 1963 přejmenováno na 250 LM. A Ferrari Mondial vznikl jako připomínka dvojnásobného vítězství Alberta Ascariho v mistrovství světa F1 v letech 1952 a 1953.

Londýnská policie našla Ferrari Testarossa ukradené před 29 lety jezdci F1

Označení legendárního Ferrari 250 GTO pomohla náhoda. Nepřímo k němu totiž přispěla italská pošta, respektive telegram. Závodní vozy musely být schváleny podle přísných regulí, a poté, co vůz dostal od FIA homologaci k závodům, zaslalo Ferrari všem majitelům telegrafickou zprávu „Carro 250 GTO“ – „model 250 byl homologován“. A to již tomuto slavnému závodnímu modelu zůstalo. Vůz původně představený v roce 1962 jako Ferrari 250 GT, tak ještě dostal O na konec.

Nejznámějším jménem vozů z Maranella je ale nejspíš Ferrari 500 TR – Testa Rossa, později Testarossa. Je z 50. let a pochází od červeně lakovaných krytů vaček, znamená „rudá hlava“. Ferrari ho použilo ještě znovu v 80. letech.


Témata: Ferrari, Maranello, šasi