Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Žijete ve stresu? Zbavte se ho jógou

aktualizováno 
Stres na nás útočí ze všech stran. Jak se mu bránit? Na nohy vás postaví nikoli pilulky nebo psychologické sedánky u často předražených terapeutů, ale jóga.
Jóga

Jóga | foto: Profimedia.cz

Tento prastarý systém cvičení totiž působí jak na naši fyzickou, tak i psychickou stránku. Díky józe se zlepší i celkový zdravotní stav. Pokud ji budeme praktikovat správně a s respektem, úspěch je zaručen.

Jógu mohou cvičit všichni: mladí, staří, muži i ženy. Ty jsou ale v přesile. Protože se jóga zaměřuje i na duševní stránku, práci s energií a vnitřním já, nachází více příznivců u žen. Muži jsou většinou k podobným věcem skeptičtí. "Můj manžel nikdy ničemu takovému nevěřil, ale když mu potom jeden léčitel pomohl a cítil procházející energii, jeho přístup se změnil," vypráví paní Jana (70), která cvičí jógu už třicet let.

Záleží jen na nás samotných, jestli se józe chceme věnovat spíš rekreačně a pro zlepšení kondice, nebo zda k procvičování ásan (jednotlivé jogínské cviky, polohy) a pranajámám (dechová cvičení) přidáme také meditace. V každém případě je jóga našemu tělu a duši víc než prospěšná.

Jóga vyžaduje správné dýchání

A čím vlastně ásany na náš organismus působí? Kromě protažení jednotlivých svalů a vazů působí jóga i zevnitř. "Mezi orgány a příslušnými svaly existuje nervové spojení. Uvolnění svalu má pak příznivý dopad na propojený orgán," říká MUDr. Věra Doležalová v knize Jóga pomáhá léčit. Dodává, že ásany podporují mikrocirkulaci a svými tlaky či tahy působí na orgány, jako jsou žaludek, ledviny, játra a podobně.

"Jóga mě vyléčila"

To potvrzuje i paní Jana. Když jí zemřel manžel a syn se oženil a odstěhoval, zhroutila se. Jóga jí pomohla z této kritické situace ven. "Po kolapsu jsem pomalu začala s jógou. Chodila jsem ke známému, který se tím zabýval. Postavilo mě to na nohy psychicky, ale následně mi zmizely i různé zdravotní problémy, jako třeba myom na děloze nebo cysta na vaječníku. A bez jakékoli medikace," vypráví.

Musela se však naučit i správnému přístupu k józe. "Člověk to nikdy nemůže cvičit jako v posilovně. Nejde pouze o to mechanicky provést cviky. Musíte se zaměřit, abyste správně dýchali a otevřeli se jako "brána" a snažili se cítit energii, která k vám přichází. A pokud tomu člověk věří, opravdu tu energii cítí. Cítíte, jak jednotlivými svaly probíhá energie a jak se uvolňujete. Pro duši to má obrovský význam," dodává paní Jana.

Jóga působí také na naši mysl, psychiku a čakry (energetická centra). Jsou to psychosomatická cvičení, která posilují nervovou soustavu, a tak harmonizují a stabilizují náš psychický stav. Těmito cviky můžeme dosáhnout celkového zklidnění, duševního klidu a uvolnění. "Na psychickou labilitu je jóga ohromná záležitost. Postaví vás to na nohy a naučíte se, jak určité stránky lability zvládat. A to je důležité," vysvětluje paní Jana.

Jóga - ilustrační foto

Jóga působí i na centrální nervovou soustavu. Je důležitá víra v to, že myšlenka je "hmotná". Ne nadarmo se říká, že kdo si něco usilovně přeje, vyplní se mu to. Když před sebou máme těžkou stresovou situaci a my už dopředu házíme flintu do žita, míváme pocity na zvracení, bolí nás hlava a podobně. Kdo si ale opakuje, že to dobře dopadne, je třeba jen trochu "vyklepaný", ale zvládne situaci lépe.

I v józe platí "všeho s mírou"

Cvičit na rekreační úrovni můžete i doma, ale s vědomím, že to nepřetáhnete ad absurdum. "Já také někdy necvičím celé série, ale třeba jen půlku. Záleží, jak se ten den cítím. Při józe není potřeba provádět vše do puntíku stejně, ale měli byste naslouchat svému tělu," upozorňuje paní Jana.

Chcete-li se józe věnovat opravdu do hloubky, pak jen pod odborným vedením. "Mám dost známých, kteří propadli meditacím a překročili určitý práh, který neměli, a skončilo to špatně," dodává. Ani dechová cvičení byste neměli přehánět. Je dobré dodržovat uvedené postupy, ale stále mějte na paměti, abyste dělali jen to, co je vám, vašemu tělu, příjemné.

To se týká i samotných cviků. Je víc než možné, že začátečníkům se nepovede provést všechny cviky hned napoprvé. Důležité je dělat cviky kvalitně, pomalu, uvědomovat si jednotlivé svaly. Můžete cítit tlak nebo tah, ale nikdy ne bolest. Pokud vás něco zabolí, ihned byste měli přestat a uvolnit se. Tělo tím totiž dává najevo, že něco není v pořádku.


Jak na jógu

Chcete-li cvičit jógu, mějte na paměti několik obecných zásad: 

* cviky provádějte bez násilí a bolesti
* polohy při cvičení střídejte plynule
* cvičte alespoň hodinu a půl po jídle; nikdy ne s plným žaludkem
* cvičte pravidelně, nejlépe denně, ve stejnou denní dobu
* místnost, kde cvičíte, by měla být čistá, vyvětraná
* cvičte vždy na podložce, koberci nebo jiné podložce z molitanu
* raději proveďte jednu polohu s plným soustředěním, než několik poloh jdoucích bezmyšlenkovitě rychle za sebou
* při cvičení se koncentrujte a pokuste se vypustit veškeré starosti a negativní myšlenky

Autor:




Nejčtenější

Herečka Emma Stone na zahajovacím ceremoniálu MFF v Benátkách
Emma Stone: Jsem známá a můj hlas má sílu, nesmím se bát vyjádřit názor

Herečka Emma Stone (28) cítí potřebu nahlas říkat, co si myslí, protože může díky své popularitě ovlivnit víc lidí než běžný člověk. Zatímco ještě nedávno měla...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Aktovka musí sedět přesně, těm na kolečkách se vyhněte, řekla odbornice

Nemoci pohybového aparátu v posledních letech trápí stále více školáků. Důvodem je i špatný výběr školní brašny. "Správná taška by měla na dětských zádech...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Dáši: Z manžela se v důchodu stal líný a nerudný dědek

Jsem už tři roky v důchodu a užívám si to. Těšila jsem se, až i manžel přestane pracovat a budeme si společně „plnit sny“. Místo toho denně poslouchám, co ho...  celý článek

Ilustrační fotografie
Typologie osobnosti: užitečná informace, nebo nesmysl?

Je to velmi lákavé: uděláte si test, zjistíte, jaká jste osobnost, a objasní se vám taje vašeho chování, kterým jste dosud nerozuměli – a současně se dozvíte,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.