Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zhubněte s powerjógou: rotační pozice na dobré trávení i břišní svaly

  0:59aktualizováno  0:59
Rotační pozice v powerjóze protahují páteř, trénují šikmé břišní svaly, ovlivňují vnitřní orgány a podporují činnost střev. Jak na ně, vám předvede lektorka powerjógy a rehabilitační lékařka Aneta Králová.

Rotační pozice mají kladný vliv na vnitřní orgány a dobře protáhnou páteř i břišní svaly | foto: Playtvak.cz

„Rotační pozice - tzv. twisty, jsou důležitou součástí cvičení jógy. Udržují plně hybnou páteř, působí pozitivně na činnost vnitřních orgánů a při správném provedení jsou skvělým tréninkem šikmých břišních svalů,“ vysvětluje Aneta Králová. Zachovaná rotabilita páteře je podle ní důležitá pro správnou mechaniku chůze, běhu, ale také všech sportovních aktivit.

Twistové pozice také ovlivňují vnitřní orgány a podporují činnost střev. Pro optimální účinek na trávení bychom měli respektovat směr peristaltiky a provádět je vždy nejprve doprava.

„Je důležité, aby rotace probíhala plynule v celém průběhu páteře již od oblasti pánve až po krční páteř a nedocházelo k nadměrnému přetěžování jen jedné části. Dalším důležitým pravidlem správného provádění twistů je napřímení páteře a aktivní hluboký stabilizační systém,“ dodává lektorka powerjógy a odbornice na lidský pohybový aparát.

Při provádění twistů jsou břišní svaly aktivní, ale nevtahujeme je dovnitř. Po celou dobu provádění bychom měli volně dýchat plným jógovým dechem.

Twisty

Fotogalerie

Začněte pozdravem slunci - nejprve jděte do hlubokého předklonu, poté do polovičního předklonu s rovnými zády, položte dlaně na zem a odkročte si do pozice prkna. Přes klik se dostanete do pozice kobry a poté zvedněte hýždě do střechy. Zvedněte pravou nohu nahoru, vkročte s ní dopředu a zvedněte tělo jako do pozice bojovníka III. Ruce upažte a otočte celým trupem doprava a přitom klesněte v nohách, pak vraťte do středu a několikrát zopakujte.

Pak zaklesněte levý loket za pravé koleno, lokty pokrčte a spojte před trupem dlaně. Lokty se snažte srovnat, příliš neklesejte v pánvi a povolte ramena a prodýchejte. Zopakujte s levou nohou a pravým loktem vepředu.

Pozice židle

Postavte se do pozice židle s nohama vedle sebe, pokrčenými v kolenech a hýždích, jako byste si chtěli sednout na židli. Bedra držte rovná a ruce předpažte v prodloužení zad. Pak dlaně spojte před hrudníkem a zapřete se levým loktem o pravé koleno. Pak můžete zkusit jednu ruku vzpažit diagonálně a druhou ruku stále zakleslou za kolenem natáhnout. Srovnejte se zpět do středu a zopakujte na druhou stranu.

Twist vsedě

Posaďte se na zem, levou patu si dejte pod nohu a blízko levé sedací kosti, levou nohou překročte pravou a položte ji před pravým kolenem na zem. Pokud je to pro vás nepříjemné, podložte si nejdřív hýždě cihličkou, aby se více otevřely kyčle. Srovnejte záda, pravou ruku dejte za záda a levá ruka stoupá vzhůru, s výdechem ji pak zaklesněte za pravé koleno a rotujte v trupu. zatlačte do sedacích kostí a nestahujte břicho. Zopakujte na druhou stranu a vždy dobře prodýchejte.

Twist vleže pro každého

Položte se na záda a pokrčte si kolena v úhlu asi 45 stupňů, pánev se dotýká co nejvíce podložky. Ruce dejte na zemi do vzpažení, ramena a lopatky se stále dotýkají země a zároveň přetočte kolena na jednu stranu až na zem, nebo kam až to půjde. Rotaci zopakujte na druhou stranu. Ještě lépe se pak protáhnete, pokud jednu nohu necháte nataženou na zemi a přes ni budete přetáčet pokrčené koleno k zemi.

Nakonec zůstaňte ležet na zemi a pokrčte si nohy v kolenou tak, aby se chodidla vzájemně dotýkala, pozici důkladně prodýchejte.

Další videa pořadu Zhubněte s powerjógou najdete na Playtvak.cz.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Čtyřicítka je zlomový věk. Právě teď se svému tělu věnujte víc než dřív

Zatímco o zdraví dětí a seniorů se mluví na každém kroku, takzvaný střední věk tolik pozornosti nepřitahuje. Jako by se rozumělo samo sebou, že se dospělý...  celý článek

Gabourey Sidibe (New York, 15. února 2015)
Sidibe: Když jsem měla anorexii, už jsem měla naplánované, jak se zabít

Cesta boubelaté herečky Gabourey Sidibe (34) ke štěstí byla velmi trnitá. V mládí měla problémy s poruchou příjmu potravy a v pozdějším věku pak pracovala na...  celý článek

Baňkování a čínská medicína
Baňkování uvolní svaly a pomůže při nachlazení. Pár dní však máte modřiny

Možná to vypadá neuvěřitelně, ale staletími prověřená metoda baňkování vám může pomoci od bolesti zad, nachlazení, ale třeba i proti celulitidě. Počítejte však...  celý článek

Soufflé au chocolat
Hříšně dobré čokoládové dezerty nejen na víkend

Už žádné pocity viny. Čokoláda není jen božská mana, která vám pomůže překonat stresové situace a zlepšit náladu. Ona je dokonce zdravá. Prospívá srdci,...  celý článek

Lenka s Rosťou na závěrečném setkání obou párů
Lenka není flákač, ale je to moje žena a milenka, zaznělo ve Výměně

Nebýt vtipného Rosti, byla by středeční premiérová Výměna manželek celkem nuda. Nikdo se nepopral ani nehádal, jak jsou diváci zvyklí, a slzy tekly jen...  celý článek

Další z rubriky

Za čtyři měsíce zhubly dobrovolné hasičky dohromady téměř 40 kilo.
Pavla chtěla zhubnout. Pomohla jí sestra i kamarádka a shodily 40 kilo

Dietářka Pavla hubne více než polovinu svého života, ale zatím bezúspěšně. Vyzkoušela už snad všechny diety, ale nikdy jí to dlouho nevydrželo a neustále...  celý článek

Posilování paží
Štíhlá do plavek: tři účinné cviky, které vás zbaví plandavých paží

Každé nabrané kilo se projevuje v některých partiích a ani naše paže nejsou výjimkou. Problém je, že právě s přicházejícím oteplením se tato část těla...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč diety nefungují? Problém je ve vaší hlavě

Už přemýšlíte o tom, kterou z diet vyberete, abyste svou figuru upravili do oděvů teplých měsíců? Hned toho nechte, všechny publikace s návody, které zaručeně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.