Módní designérka Sonia Rykielová (1930 - 2016)

Módní designérka Sonia Rykielová (1930 - 2016) | foto: Profimedia.cz

Zemřela návrhářka Rykielová, milovnice proužků a odpůrkyně podprsenek

  • 0
Ve věku 86 let zemřela v Paříži Sonia Rykielová, zakladatelka francouzského prestižního módního domu Sonia Rykiel. S odvoláním na rodinu zesnulé to uvedla francouzská média. Tvorba Rykielové se od konce 60. let vyznačovala především duhovými a jinými proužky.

Rodilá Pařížanka nebyla podle francouzských médií jen slavnou návrhářkou, ale také bojovnicí za osvobození žen. Prosazovala stírání rozdílů mezi muži a ženami obecně. Zvlášť byla pro osvobození jejich těl při odívání, například odmítáním podprsenek. V ženské módě preferovala eleganci, ale současně velkou uvolněnost.

Rykielové, která trpěla Parkinsonovou chorobou, vzdal hold i prezident François Hollande. „Vymyslela nejen vlastní módu, ale také určitý postoj, způsob života a bytí. Nabídla ženám svobodu pohybu,“ řekl.

„Je to smutný den, ale zanechala za sebou ohromné dědictví. Byla průkopnicí, která pomohla ženám a společnosti se rozvíjet,“ prohlásil Jean-Marc Loubier, šéf společnosti First Heritage Brands, která značku Sonia Rykiel vlastní.

Od díry na trhu po desítky butiků

Firma známá pruhovanými vlněnými svetry a šaty v zářivých barvách byla založena v roce 1968. S otevřením prvního butiku v Latinské čtvrti v centru Paříže Rykielová dlouho váhala. Módě nerozuměla, neuměla ani šít. Oboru se začala věnovat náhodou, když byla těhotná a nenašla oblečení, které by jí vyhovovalo.

Začala tedy tvořit šaty pro těhotné a volné pruhované svetry s nápisy jako láska, umělec či sex. „Každý den jsem si říkala, že budu muset zavřít (obchod), protože nevím, co dělat,“ řekla kdysi novinářům Rykielová ke svým začátkům.

Značka Sonia Rykiel byla dlouho jedním z posledních rodinných výrobců luxusního zboží ve Francii, spolu s firmou Hermés. V roce 2012 se ale stala většinovým vlastníkem investiční firma First Heritage Brands.

Firma Sonia Rykiel měla v minulých letech kolem 360 zaměstnanců a své výrobky nabízela ve více než 30 zemích prostřednictvím šedesátky vlastních butiků a dalších asi 2000 obchodů.