Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zelenina při dietě: naučte se sníst alespoň 400 gramů denně

  4:55aktualizováno  4:55
Zelenina ke snídani, svačině, obědu i večeři. Chcete-li být zdraví a třeba i zhubnout, zelenině se nevyhnete. Odborníci doporučují přestat hledat výmluvy, proč ji nejíst, a zkusit nové druhy a také jejich úpravu. Zjistíte, že se tak dají rychle připravit jídla, která si zamilujete. Zeleninu si oblíbily i Markéta, Helena a Petra z našeho projektu Hubneme pro zdraví.
Zeleninu si dopřávejte ke každému jídlu (ilustrační snímek)

Zeleninu si dopřávejte ke každému jídlu (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Při běžném racionálním stravování bychom měli sníst denně minimálně 400 gramů zeleniny, při redukční dietě, zejména na jejím začátku, kdy se doporučuje snížit příjem ovoce nebo ho na krátký čas i vyloučit, se příjem zeleniny může navýšit až na 600 gramů denně.

Většina Čechů tolik zeleniny nesní, navíc si vybírá jen několik málo druhů, a to je podle odborníků velká škoda. "Důvodem nedostatečného zastoupení zeleniny v jídelníčku mnohých mužů i žen může být to, že neznají chuť některých druhů zeleniny. Nebo neví, jak ji připravovat. Může jít také o negativní zkušenost z dětství, případně o nevhodné vzorce osvojeného stravování," říká Kristýna Galová, nutriční specialistka z brněnského Institutu kompliment.

Tři dámy, které v tomto centru v rámci našeho projektu hubnou, ale problém v zelenině nevidí.

"Mám ráda rychlé vaření a zeleninová jídla mám hotová za několik minut. Saláty na všemožné způsoby dělám neustále. Když už se mi chce vařit víc, tak si připravuji oblíbené zeleninové krémové polévky, například cuketovou, květákovou nebo dýňovou. A protože mám nyní v jídelníčku naordinováno i maso, není nic jednoduššího, než ho připravit společně se zeleninou - třeba dušenou nebo výbornou grilovanou," libuje si Helena.

Hubněte s námi a vyhrajte!

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Pokud si na blogu nebudete s něčím vědět rady, napište nám na blogona@idnes.cz.

Markéta přikyvuje a dodává, že si jídelníček obohatila o nové, netradiční druhy zeleniny. "Miluju rajčata a okurky, polévky z brokolice, květáku i špenátu. Zeleninu jím nejvíc syrovou, v menší míře dušenou, grilovanou a polévky. Nejoblíbenější je míchaný zeleninový salát se sýrem nebo s masem," přidává se Petra.

Se sladkou zeleninou šetřete

Naše čtenářky zatím postrádají jen některé sladší druhy zeleniny (například mrkev a hrášek), které prozatím nebyly vráceny do jejich jídelníčku kvůli většímu zastoupení cukrů.

Podle odborníků sladší druhy zeleniny (jako je hrášek, petržel, mrkev, červená řepa, žlutá, červená a oranžová paprika) nelze během hubnutí konzumovat v neomezeném množství, zato například cuket, okurek nebo rajčat si můžete na talíř naservírovat, kolik chcete.

"Všeobecně platí pravidlo, že listová zelenina a zelenina rostoucí nad zemí má nižší obsah energie, a zelenina, která roste a dozrává pod zemí, má vyšší obsah cukrů a proto i více energie. Jde například i o brambory, červenou řepu, česnek, cibuli nebo mrkev,“ říká Kristýna Galová.

Nechte si zeleninu naservírovat od těch, kteří umí

Jaká je ale rada pro vás, kteří zelenině zrovna neholdujete? Kristýna Galová říká, že jedním ze způsobů, jak překonat negativní postoj k zelenině, je zeleninové jídlo jednoduše ochutnat. Ať už v dobré restauraci, u známých nebo si jej připravit podle doporučeného receptu.

Přijďte tuto sobotu do brněnského Institutu kompliment na den otevřených dveří, kde se můžete zdarma poradit s nutričními terapeutkami a té se nechat přeměřit na InBody. Více informací ZDE.

"Často stačí použít pár správných ingrediencí a chutné dietní jídlo je za pár minut hotové. A to je důvod, proč si klienti zeleninové jídlo oblíbí a zařadí ho trvale do svého jídelníčku."

Ochutnejte netradiční druhy zeleniny a rozmanité způsoby přípravy. "Zelenina se dá blanšírovat, dusit, vařit, zapékat nebo grilovat. Na dochucení je vhodné použít bylinky a přidat i rostlinné oleje. Aby bylo jídlo syté, doplňte bílkoviny, ať již ve formě mléčných výrobků, masa nebo ryb," říká Kristýna Galová.

Jen je potřeba dát si pozor na nevhodnou úpravu zeleniny, které může ze zeleninového jídla udělat kalorickou bombu - jde o smažení, zapékání s olejem, šlehačkovou smetanou nebo větším množstvím tučného sýra.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Čtenářky Helena, Markéta a Petra se rozhodly zhubnout pod dohledem odborníků.

Abyste využili blahodárného vlivu zeleniny na sto procent, dbejte na její správné uskladnění a přípravu. Není pochyb, že nejlepší je čerstvá zelenina přímo ze zahrádky a také to, že delší skladování jí nesvědčí. Působením světla, vzduchu a tepla se totiž snižuje množství vitaminů.

Pojďte si povídat do Kavárničky

Máte vlastní recept, jak ošálit žaludek, zahnat hlad a přitom netloustnout?  Napište o tom zde.

Oněnka z Kavárničky

"Zeleninu uskladňujte zabalenou, v chladu a na tmavém místě a zeleninové saláty připravujte těsně před jejich konzumací. Pokud zeleninu tepelně upravujete, pak jen velmi krátce, nejlépe v páře, protože se při této úpravě zachová nejvíce výživných látek," doporučuje odbornice.

Dvě třetiny doporučeného množství zeleniny byste měli jíst v syrovém stavu, některé druhy však z důvodu lepší stravitelnosti nebo využití některých výživných látek vyžadují tepelnou úpravu. Jde například o květák, kedlubny, brokolici, kapustu a růžičkovou kapustu, ale i o lilek, patizon, dýni a jiné. Vhodná je i rychlá tepelná úprava rajčat, která zvyšuje využitelnost lykopenu v nich.

V Institutu kompliment nedoporučují ani krájení zeleniny najemno nebo strouhání, protože při takové úpravě nastává rychlá a masivní oxidace vitaminů a jejich následné znehodnocení. Lepší než kovové nože jsou nože keramické, i škrabky a struhadla mohou být skleněné nebo z plastu.

Zeleninu můžete konzumovat v průběhu celého dne v každém jídle. Na snídani jako přílohu k chlebu, na svačinu jako čerstvý zdravý snack, na oběd a večeři tepelně upravenou nebo jako zeleninovou přílohu či chutný salát. Při takovémto stravovacím plánu není vůbec problém sníst alespoň 400 gramů zeleniny denně.

Jak hubnou čtenářky OnaDnes.cz
Markéta, 26 let
Výška: 178 cm
1. září: 103,8 kg
Nyní: 99,9 kg
Redukce: 3,9 kg
Helena, 30 let
Výška: 178 cm
1. září: 93 kg
Nyní: 88,4 kg
Redukce: 4,6 kg
Petra, 31 let
Výška: 168 cm
1. září: 80,5 kg
Nyní: 77,1 kg
Redukce: 3,4 kg
Markéta o Heleně: Helča šla do hubnutí naplno a hodně se snaží všechno pečlivě plnit. Inspiruje mě svou vůlí, vytrvalostí a pílí, se kterou do toho jde. Podporujeme se navzájem, inspirujeme se v tom, co která vaří a v neposlední řadě nejsme v tom ani jedna z nás samotná a tudíž, když nás potká nějaké trápení, máme v té druhé oporu.Helena o Markétě: Téměř každý den si s Markétou píšeme o všem, co se týká našeho jídelníčku, zkušeností s  konzultacemi v Institutu kompliment, o chuťových krizích, ke kterým zejména u mě občas dochází. Markéta je zvídavá a důslednější v získávání informací, takže i díky ní se můžu bez problémů držet nastaveného programu. Jsem více v pohodě, což se odráží i na mých vztazích s okolím. Občas mě někdo pokouší a šermuje mi před obličejem chipsy nebo čokoládou, jinak ale přibývá zvědavých dotazů, jak to vlastně dělám, že hubnu. Cítím se velmi dobře a sebevědomější - vím, že to zvládám a vidina deseti shozených kilogramů do Vánoc nabývá stále reálnější podoby.
Autor:




Nejčtenější

Tajemství dlouhých vlasů: burákové máslo
Američanka má dlouhé vlasy až ke kotníkům. Díky arašídovému máslu

Na obdivné pohledy na ulicích je už zvyklá. Má totiž dlouhé vlasy téměř až na zem. Lidé ji přirovnávají k pohádkové postavě z Disneyho filmů. Američanka tvrdí,...  celý článek

Vlasta (44), Mikoláš (40) a syn Vlasty Jirka (12) žijí v Jirkově.
Vlasta je jen další dítě, nechal se slyšet otec z Výměny manželek

Vlasta (44) pracuje v zásilkové službě, zatímco její o čtyři roky mladší partner Mikoláš je v domácnosti. Vaření a uklízení je jeho parketa a Vlastě se jen...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

ilustrační snímek
Infantilizace: když adolescenti nechtějí dospět a dospělí si stále hrají

Možná jste si toho trendu už stihli všimnout. Mladí lidé se dnes do stárnutí nijak neženou a i po překročení třicítky si potrpí na hraní a „dětskou“ zábavu....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jedni rodiče byli chudí, druzí zločinci. Ujali jsme se jejich dětí

Každé dítě si zaslouží lásku a potřebuje vyrůstat v bezpečném rodinném prostředí. A pokud biologická rodina selže, je skvělé, že jsou tu lidé s velkým srdcem,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

(Ilustrační foto)
Sedm potravin, které mohou hrát roli v prevenci rakoviny

Je to tenký led, na který se vědci pouštějí neradi. Žádné jídlo samozřejmě nedokáže zcela předejít rakovině a už vůbec ne všem typům a žádné také samo o sobě...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky
Na unavenou pleť i zvýraznění tváře. Rozjasňovač umí zázraky

Pořídit je můžete v pudru, tubě i v peru a pokud víte, jak je správně nanášet, dokáží vaši tvář opravdu zkrásnět. Přesto... celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.