Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zdraví můžete být i tlustí

  6:00aktualizováno  6:00
Nová studie ukazuje, že i lidé s nadváhou mohou snížit riziko srdečního záchvatu. Není přitom potřeba držet žádnou drastickou dietu.
Pokud deset minut denně věnujete pohybu, sníží se výrazně váš obvod pasu.

Pokud deset minut denně věnujete pohybu, sníží se výrazně váš obvod pasu. | foto: Profimedia.cz

Lékaři obvykle doporučují lidem s výraznou nadváhou, aby snížili riziko srdečního onemocnění tím, že zhubnou několik kilogramů. Ačkoli toto řešení stále platí za ideální, nová studie, kterou citoval server msn, dokazuje, že i méně razantní životní změny dokáží snížit riziko kardiovaskulárního onemocnění.

Zázračných deset minut
Jeden z posledních výzkumů, které se uskutečnily na Lousianské univerzitě, dokazuje, že lidé s nadváhou mohou výrazně zlepšit svůj zdravotní stav, pokud minimálně deset minut denně věnují pohybové aktivitě.

Studie se zúčastnilo 400 žen s vysokým krevním tlakem a sedavým zaměstnáním. Vědci je požádali, aby po dobu půl roku zařadily do svého života denně deset minut přiměřeně intenzivní pohybové aktivity, jako je například rychlá chůze.

Ačkoli se celé skupině nesnížila průměrná tělesná hmotnost ani hodnota krevního tlaku, zmenšil se průměrný obvod jejich pasu. Ten je přitom významným ukazatelem rizika kardiovaskulárních chorob. Respondentky sice neztratily na váze, ale dosáhly větší fyzické kondice, snížil se obsah jejich vnitřního tuku a snížily riziko srdečního záchvatu.

Pozor na diety
Problém většiny obézních lidí tkví v tom, že se příliš soustředí na dosažení menší velikosti oblečení místo toho, aby se zaměřili na svou celkovou tělesnou kondici a tedy i na své srdce. Největší chybou je však snažit se zbavit přebytečných kilogramů drastickou dietou. Spolu s tím, jak mizí kilogramy, ztrácí se totiž při hladovce i svalová hmota. Snižuje se tak rychlost metabolismu a v důsledku toho tělo spaluje přijaté kalorie mnohem pomaleji. Takže jakmile dieta skončí a člověk se vrátí k běžným porcím jídla, kilogramy se vrací zpátky mnohem rychleji.

Role genů
Odborníci upozorňují, že je chybou, pokud se obézní člověk soustřeďuje pouze na svůj obraz v zrcadle. Hladina cholesterolu, krevní tlak a další ukazatele jsou pro zdravotní stav srdce mnohem podstatnější a zásadnější. Navíc to, že máte například širší boky a pozadí, ještě nemusí vůbec nic říkat o vaší kondici či zdravotním stavu.

Ukládání tuku a rychlost tělesného metabolismu je totiž podmíněno do značné míry i geneticky. Kanadští odborníci provedli experiment s několika desítkmi dvojčat, u nichž detailně kontrolovali složení jídelníčku a diety. Pokud dvojčata jedla stejné potraviny, přibírala či hubla naprosto stejným způsobem. U ostatních sourozeneckých párů se však objevily jiné hodnoty ve změnách tělesné hmotnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Sport na čerstvém vzduchu a s přáteli je nejlepší způsob, jak si užít léto.
Léto v pohybu: Sportovní outfity a doplňky, kterým neodoláte

Krásné letní počasí přímo vybízí k venkovním sportovním aktivitám. Návštěvu fitness center proto odložte, až se ochladí, a prázdniny využijte ke sportům, které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Jóga má podle odborníků nezpochybnitelný pozitivní přínos nejenom pro naše...
OBRAZEM: Ohebná těla vedle ašrámu i v mrakodrapu. Svět slaví den jógy

Po celém světě dnes miliony příznivců indického fyzického a mentálního cvičení slaví svátek. Dnešek je zároveň dnem letního slunovratu, který má pro mnoho...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.