Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zastavte syndrom vyhoření dřív, než ublíží vašemu zdraví

  11:59aktualizováno  11:59
Už nemůžu dál. Přesně tato věta nejlépe vystihuje postižené syndromem vyhoření. Jsou to lidé, kteří jsou prací tak vyčerpaní, že ztrácejí energii, nemají z ničeho radost, a navíc se u nich začínají objevovat zdravotní potíže.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - manažer, spánek, únava, práce | foto: Profimedia.cz

Nejčastěji jde o nemoci srdce a oběhové soustavy, potíže s trávením a spánkem. Ženy trpívají také gynekologickými nemocemi, obě pohlaví ztrácejí zájem o sex.

Pokud člověk vyhoří úplně, může svou situaci vnímat jako natolik bezvýchodnou, že si sáhne na život. Ale to už je poslední fáze syndromu.

Přichází nenápadně

První fáze bývá nebezpečně nenápadná, respektive málokoho napadne, kam až může vést. Vyhořením jsou totiž nejvíce ohroženi lidé, kteří se do všeho pouští s nadšením a velkými ideály, obvykle předpokládají, že vlastními silami mohou hodně změnit. Do práce (případně vztahů) investují obrovské množství energie, většinou na úkor všeho ostatního.

Fáze syndromu vyhoření

1. Nadšení
lidé se do všech činností pouštějí s nadšením, ti, kteří pracují s klienty, jejich osudy hodně prožívají.
2. Vystřízlivění
uvědomění si, že všechno nejde tak, jak by dotyčný chtěl. Tato fáze je ideální pro zastavení syndromu vyhoření.
3. Frustrace
práce je vnímána odosobněně, a apatie objevují se fyzické potíže.
4. Vyhoření
objevuje se úplná vyčerpanost, nezájem, často je třeba změnit zaměstnání.

A výsledek? Bohužel neuspokojivý, realita se od ideálů příliš liší: mladá ekonomka pracuje se starším kolegou, který si všechny její nápady přivlastňuje a neposkytuje jí informace, které ona potřebuje, i když by správně měl. Nebo začínající doktorka se snaží pacientům s plicním onemocněním trpělivě vysvětlovat, že když má mít jejich léčba smysl, měli by se vyvarovat cigaret. Marně. Co se stane? Když se úspěchy delší dobu nedostavují, nastává stagnace.

Změn si dřív všimne okolí

Není to pravidlem, ale syndrom vyhoření je častý u těch, kteří pracují s dalšími lidmi a musí se do nich vcítit. Kvůli nastupujícímu vyhoření schopnost empatie slábne: učitelka například těžce snáší některé projevy svých žáků, zdravotní sestra se chová k pacientům neurvale. Postupně začínají zaměstnání vnímat jako nepřátelské území, kde je jejich jediným posláním přežít. Přestávají být kreativní, nemají nápady.

"Syndromem vyhoření si podle literatury během kariéry projde zhruba čtvrtina pracujících," říká psycholožka Hana Slánská. Zatímco dříve byl doménou pomáhajících profesí, podle průzkumu společnosti Commservis.com jej za uplynulé dva roky prožila víc než polovina českých manažerů. Dolehla na ně tíže finanční krize.

"Není se čemu divit: i manažeři jsou lidé, kteří musí komunikovat s ostatními. Při ekonomických problémech cítí, že mají omezený manévrovací prostor," vysvětluje psycholožka.

Nejohroženější povolání

- zdravotní sestry, ošetřovatelé, lékaři
- sociální pracovníci
- právníci
- policisté
- učitelé
- psychoterapeuti
- manažeři
- daňoví poradci

Právě pocit bezmoci k syndromu vyhoření hodně přispívá. Když se doplní s další typickou charakteristikou postižených vyhořením, tedy touhou po dokonalosti ve všech činnostech, může jít o nebezpečnou kombinaci.

Vyhoření si málokdy všimne samotný postižený, problémy jako první zaznamená jeho okolí. Signálem může být třeba výrazná změna ve způsobu, jak partner či partnerka mluví o svém zaměstnání. Pokud dříve po návratu z práce nadšeně líčili, co všechno se během dne přihodilo, a teď jen unaveně mávnou rukou, načež se uloží na gauč a celý večer hledí do stropu, je něco špatně. V této fázi se také mohou objevovat první tělesné příznaky, jako jsou neustálé bolesti hlavy či poruchy spánku.

Zastavte vyhoření třeba jógou

Rady, jak syndrom zastavit nebo mu předcházet, se mohou zdát banální, ale spousta lidí mívá problém se jich držet. Důležité je pěstovat si mezilidské vztahy, ať už s partnerem nebo kamarády. Lidé se syndromem vyhoření mnohdy zapomínají relaxovat, v pozdějších fázích už odmítají dělat cokoli zejména proto, že jim chybějí síly. Jako ideální relaxace se nabízí jóga nebo procházky v přírodě. Základním pravidlem je mít alespoň nějakou radost, pro někoho to může být vaření, pro jiného fotbal.

Na psychických potížích se může podílet také zaměstnání bez jasně vymezených kompetencí. Zaměstnanci mohou tápat a cítit se jako bezvýznamné kolečko v obrovském stroji. Řešení nemusí být těžké, zeptejte se, když něčemu nerozumíte, či žádejte vždy přesné zadání úkolu. Základem také je říkat "ne" a nenabalovat na sebe další a další povinnosti, které pak přetížení lidé většinou odkládají a způsobují si další stres. Tím se ocitají v pověstném začarovaném kruhu a nejsou schopni úkoly plnit. Narůstá tedy hromada nezvládnutých povinností i panika.

Vhodné je naučit se stanovit si priority a těch se pak držet. "Pomáhá také, když se lidé ve svém oboru neustále vzdělávají. Díky tomu nebudou mít pocit, že stagnují a že jim ujel vlak," doplňuje psycholožka Hana Slánská.

Někdy je na místě změna povolání. Může to nastat u lidí, kteří mají náročnou profesi, ale cítí, že ji "vnitřně" nezvládají. Navenek přitom mohou vypadat jako sebejistí a všeho schopní. Mnohdy jde o děti náročných rodičů, které si nechaly nadiktovat, na kterou školu půjdou. Stresovat paradoxně může také nenáročná práce, a to zejména, když ji má vykonávat aktivní člověk toužící po realizaci. "Teplé místečko" ho může vysávat, protože si připadá zbytečný.

Jak předejít syndromu vyhoření

1. Snižte příliš vysoké nároky. Kdo na sebe i druhé klade neustále příliš vysoké nároky, vystavuje se nebezpečí stresu. Přijměte skutečnost, že člověk je nedokonalý a chybující.
2. Nepropadejte syndromu pomocníka. Vyhněte se nadměrné citlivosti k potřebám druhých lidí. Nesnažte se být zodpovědní za všechny a za všechno.
3. Naučte se říkat NE. Řekněte ne, pokud budete cítit, že je toho na vás nakládáno příliš.
4. Stanovte si priority. Nemusíte být všude a vždy. Nevyplýtvejte svou energii na nesčetné aktivity.
5. Dobrý plán ušetří polovinu času. Rozdělte si rovnoměrně práci. Větší úkoly si rozdělte na dílčí etapy, které budete schopni zvládnout.
6. Dělejte přestávky. Uvědomte si, že vaše zásoba energie je omezená. Nežeňte se z jedné činnosti do druhé.
7. Vyjadřujte otevřeně své pocity. Pokud se vás cokoliv dotkne, dejte to najevo. Udělejte to tak, abyste sami necitlivě nezasáhli druhého.
8. Hledejte emocionální podporu. Sdělená bolest, poloviční bolest. Najděte si "vrbu", důvěrníka.
9. Hledejte věcnou podporou. Všechny problémy nemůžete vyřešit sami. Pohovořte si s kolegyněmi a kolegy, požádejte je o radu a o návrhy na řešení.
10. Vyvarujte se negativního myšlení. Jakmile zabřednete do hloubání a sebelítosti, řekněte si "stop". Položte si otázku: "Co je na mně dobrého?" Radujte se z toho, co umíte a dokážete.
11. Předcházejte komunikačním problémům. Práci si dobře připravte, sdělte spolupracovníkům i klientům hned na začátku svá očekávání a cíle.
12. V kritických okamžicích zachovejte rozvahu. V konfliktní situaci se nenechávejte svést prvním negativním pocitem k impulzivnímu jednání.
13. Projděte si zpětně kritické situace. Analyzujte svoje chování, navrhněte alternativy řešení. Zapojte kolegyně a kolegy.
14. Doplňujte energii. Vaše práce není pupek světa. Vyrovnávejte pracovní zátěž potřebnou mírou odpočinku.
15. Vyhledávejte věcné výzvy. Buďte otevření novým zkušenostem, dále se učte a vzdělávejte.
16. Využívejte nabídek pomoci. Jestliže máte pocit že v kritických situacích nereagujete dobře, měli byste se snažit změnit své chování.

Zdroj: Národní dobrovolnické centrum Hestia





Nejčtenější

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Jít se koupat znamenalo vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se...
OBRAZEM: Koupání před 50 lety: s nubianem, kostkovanou dekou a matračkou

Jít se koupat znamenalo ještě před půl stoletím vyjít ze vrat a k vodě urazit kus cesty. Se srolovanou kostkovanou dekou v podpaží a taškou přes rameno. V ní...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Uroložka: Koupání v řece ani bazénu zánět močových cest nezpůsobuje

Každá druhá žena aspoň jednou za život prodělala zánět močových cest, i proto lékaři doporučují věnovat péči hlavně prevenci. "Koupání v řece ani bazénu...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.