Doporučujeme

Whisky předstihla ve Francii pastis

- V zemi, která darovala lidstvu známý aperitiv pastis, byl tento anýzový likér předstižen anglosaskou whiskou. Za poslední dva roky se whisky stala nejprodávanější lihovinou. List Le Parisien tvrdí, že zaujímá 34 procent trhu alkoholu bez vína a šampaňského.
Anýzové likéry, které se pijí rozředěné vodou v typicky mléčně zabarvené směsi, si drží druhé místo.

Le Parisien nicméně upozorňuje, že zatímco pastisy jsou výhradně aperitivy, whisky se pije i při dalších příležitostech, oblíbená je například v nočních klubech mezi mládeží, která si ji lije do koly.

Na třetím místě jsou s velkým odstupem aperitivy na bázi vína, tedy Martini, Cinzano, Campari a další (pět procent francouzského trhu). Následuje v posledních letech stále oblíbenější bílý rum a skupina alkoholů nazývaných odborníky TGV. Zkratka možná nezasvěcenci nejprve připomene rychlovlaky TGV, ale ve skutečnosti jde o trojkombinaci tequila, gin a vodka.

Nevelký, ale stabilní podíl si drží mezi aperitivy portské, avšak pozice ztrácí další francouzská specialita - hořcový likér Suze.

Tento výčet převážně tvrdých alkoholů nicméně nezahrnuje celou škálu francouzských aperitivů, které tvoří neodmyslitelnou součást každého většího jídla. Jak potvrzuje šéf restauratérské asociace v Ile-de-France Christian Navet, v restauracích dávají zákazníci nejčastěji přednost kiru, burgundské specialitě, která je směsí "creme de cassis", velice sladkého likéru z černého rybízu a bílého burgundského vína.

Francouzi navíc stále více servírují jako aperitiv šampaňské, které se kdysi pilo jen na závěr jídla. A nahradí-li v kiru bílé víno šampaňské, vznikne jiný dnes velice oblíbený aperitiv "kir royal".


Témata: Alkohol
  • Vybrali jsme pro Vás