Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlepší pleť, náladu i imunitu. Pět důvodů, proč začít chodit do sauny

aktualizováno 
Chodíte pravidelně do sauny? Poděkuje vám vaše srdce, imunita, pleť i svaly. Tady je pět hlavních důvodů, proč se vám saunování skutečně vyplatí.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Sedíte v sauně a vdechujete suchý horký vzduch. Teplota se pohybuje kolem osmdesáti stupňů Celsia, přičemž už několik minut ve čtyřicetistupňovém horku stačí k tomu, aby se teplota vaší pokožky prudce zvýšila. Váš tep se zvýšil minimálně o třetinu a vaše srdce pumpuje téměř dvakrát tolik krve za minutu.

Mnohem větší množství krve také přitéká k vaší pokožce ve snaze ochladit organismus. Během jedné návštěvy sauny vypotíte přibližně půl litru potu.

V zimních měsících obliba saunování rapidně vzrůstá, ale sauna představuje mnohem víc než jen příjemný relax po mrazivém dnu a pro vaše zdraví udělá víc, než si vůbec dokážete představit. Víte, co všechno můžete od saunování očekávat?

1.Budete žít déle

Patříte mezi milovníky a pravidelné návštěvníky sauny? Potom se nemusíte bát předčasného skonu v důsledku kardiovaskulárních a dalších, typicky civilizačních, onemocnění. Rozsáhlý finský výzkum, kterého se zúčastnilo víc než dva tisíce respondentů, ukázal, že čím častěji budete saunu navštěvovat, tím menší bude vaše riziko, že zemřete předčasně na následky kardiovaskulárního onemocnění.

Pokud se budete saunovat dvakrát až třikrát týdně, vylepšíte si kondici svého srdce a tepen o celých třiadvacet procent, oproti těm, kteří chodí do sauny jen jednou za týden. A denní saunování zlepší vaše kardiovaskulární zdraví dokonce o osmačtyřicet procent.

2.Zlepší vám náladu

Pro období zimních depresí je sauna naprosto ideálním zařízením a můžete se spolehnout, že se vaše splíny v horkém vzduchu zcela rozpustí. Podle vědců totiž stoupající tělesná teplota (samozřejmě nikoli způsobená horečkou v důsledku onemocnění) zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, který odpovídá za pocit štěstí a spokojenosti.

Při saunování dochází také k vyplavování endorfinů, které příjemné pocity ještě podporují. K pozitivnímu ladění navíc přispívá zlepšení krevního oběhu a uvolnění svalů, které jsou se saunováním spojené.

3.Budete mít lepší pleť

Pravidelné saunování udělá vaší pleti lepší službu než drahé krémy a kosmetické procedury. Díky intenzivnímu pocení se pleť čistí a odplavují se z ní bakterie i miniaturní nečistoty. Čisté póry a správné cévní zásobení zase zodpovídají za jemný a hladký vzhled pokožky.

Navíc se při saunování „nabudí“ svaly a zvýší přísun živin ke kožním buňkám, čímž se vyhladí jemné vrásky. Pravidelným saunováním se podle provedených studií zvyšuje i její hydratace a schopnost regenerace.

4.Pomůže vám hubnout

Při pocení v sauně se především odvodníte, takže vaše hmotnost je bezprostředně po saunování nižší, ale mnohem méně známá je skutečnost, že sauna vám pomůže i v dlouhodobém hubnutí. Odborníci přirovnávají saunování ke středně náročnému cvičení.

Během něj se snižuje hladina škodlivého (LDL) cholesterolu, spalují se kalorie (k vyloučení 500 gramů potu je potřeba přibližně 300 kalorií) a navíc se povzbuzuje metabolismus, takže vaše tělo bude více spalovat i několik hodin po návštěvě sauny.

5.Zlepší se vám imunita

Ideálním způsobem, jak povzbudit svou imunitu a přerušit nekonečné kolečko nachlazení a viróz, je opět pravidelné saunování. Podle výzkumu z roku 2013 povzbuzuje sauna funkci imunitního systému, podporuje tvorbu bílých krvinek, a snižuje hladinu stresového hormonu, kortizolu.

Němečtí vědci zase vypočetli, že pravidelné saunování snižuje pravděpodobnost, že onemocníte nachlazením nebo chřipkou, o třicet procent.

Rizika saunování

V následujících případech byste se měli saunování raději vzdát:

1. Děti do jednoho roku byste do sauny nikdy brát neměli, protože jejich termoregulační systém není dostatečně vyvinutý na to, aby tak velký teplotní „šok“ zvládl. Pokud chcete vzít do sauny starší děti, teplota by měla být nižší než v případě dospělých a celkový čas návštěvy by nikdy neměl překročit patnáct minut.

2. Sauna se nedoporučuje ani těhotným ženám, a to zejména v prvním trimestru. Její návštěvu v dalších dvou trimestrech je vhodné konzultovat s lékařem.

3. Lidé s vysokým krevním tlakem, jiným kardiovaskulárním onemocněním či vrozenými srdečními vadami by měli vhodnost saunování konzultovat se svým lékařem.

4. Velmi rizikové je spojení sauny s alkoholem. Kromě toho, že se tak neúměrně zvyšuje zátěž srdce, alkohol zhoršuje váš úsudek. Nemusíte tak včas rozpoznat varovné signály přehřátí a dalších možných zdravotních komplikací.

5. Některé ženy mohou mít problémy při návštěvě sauny v období menstruace. Sauna může přechodně zhoršit menstruační křeče nebo zesílit krvácení.

Autor: pro iDNES.cz


Témata: imunita, zdraví




Nejčtenější

Portugalský Mazagran
Osvěžující míchané nápoje pro horké dny i na zahradní party

Tropické teploty bohužel nezažíváme jen u bazénu nebo na dovolené, ale také v každodenním životě, kdy prostě musíme fungovat. Přes den je nejlepší džbán ledové...  celý článek

Lidija Zavoralová
Vyhrazujete dětem čas na tablet? Lepší je nepravidelnost, říká kyberexpertka

Lidija Zavoralová ve světě počítačů žije již od dětství, kdy hrála počítačové hry jako o život. Dnes bychom tomu asi řekli závislost, ale tehdy se podobné...  celý článek

Jedlý make-up. Youtuberka se líčí jídlem
Jedlý make-up. Číňanka se nalíčila jídlem, které našla v ledničce

Jste-li skutečnou milovnicí líčení, nemusíte si kupovat drahé šminky, stačí se porozhlédnout v kuchyni. Ze sušenek, barevných lentilek, ovoce nebo třeba kečupu...  celý článek

Francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho manželka Brigitte Macronová...
Láska se zajíčkem. Velké rozdíly vztahu neprospívají, tvrdí psycholog

Muž si najde partnerku mladší o generaci, a nikoho to nenadzvedne. Zato když se žena zamiluje do syna kamarádky, všichni nevěřícně kroutí hlavou. Takových...  celý článek

ilustrační snímek
Nalokalo se dítě při koupání vody? Dejte pozor na sekundární tonutí

Sekundární tonutí je celkem vzácný úkaz, o kterém je ale rozhodně dobře vědět. Pokud se totiž při koupání a plavání dostanou vaše děti do potíží a nalokají se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Mýty o štítné žláze: může za naši nadváhu a potíže odhalíte lehce

O tom, že ji v těle máme, mnoho lidí ani neví, dokud nepřestane fungovat, jak má. Štítná žláza, která reguluje metabolismus, nám může způsobit nepříjemné...  celý článek

(Ilustrační foto)
Rok 2017 je pro alergiky zatím nejhorší. Může za to stres i oteplování

Kdo trpí pylovými alergiemi, mohl v posledních letech nabýt pocitu, že se jeho stav s každou letní sezonou zhoršuje. Rýma, svědění, pálení očí a další příznaky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Důvody, proč musíte na záchod uprostřed noci. Oteklé nohy i kapavka

Považujete své noční návštěvy toalety za normální a nevyhnutelné? Pak věřte, že to normální není. Podle odborníků byste spánek dlouhodobě přerušovaný častým...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Staňte se čichovými nomády
Staňte se čichovými nomády

Francouzská značka Une Nuit Nomade v těchto dnech představuje novou řadu Une Nuit a Montauk. První dva zástupci řady jsou vůně Rose America a Memory Motel. Ale ... celý článek

Subaru XV 2,0D Comfort
Subaru XV 2,0D Comfort

r.v. 2015, naj. 18 000 km, diesel
499 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.