Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlepší pleť, náladu i imunitu. Pět důvodů, proč začít chodit do sauny

aktualizováno 
Chodíte pravidelně do sauny? Poděkuje vám vaše srdce, imunita, pleť i svaly. Tady je pět hlavních důvodů, proč se vám saunování skutečně vyplatí.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Sedíte v sauně a vdechujete suchý horký vzduch. Teplota se pohybuje kolem osmdesáti stupňů Celsia, přičemž už několik minut ve čtyřicetistupňovém horku stačí k tomu, aby se teplota vaší pokožky prudce zvýšila. Váš tep se zvýšil minimálně o třetinu a vaše srdce pumpuje téměř dvakrát tolik krve za minutu.

Mnohem větší množství krve také přitéká k vaší pokožce ve snaze ochladit organismus. Během jedné návštěvy sauny vypotíte přibližně půl litru potu.

V zimních měsících obliba saunování rapidně vzrůstá, ale sauna představuje mnohem víc než jen příjemný relax po mrazivém dnu a pro vaše zdraví udělá víc, než si vůbec dokážete představit. Víte, co všechno můžete od saunování očekávat?

1.Budete žít déle

Patříte mezi milovníky a pravidelné návštěvníky sauny? Potom se nemusíte bát předčasného skonu v důsledku kardiovaskulárních a dalších, typicky civilizačních, onemocnění. Rozsáhlý finský výzkum, kterého se zúčastnilo víc než dva tisíce respondentů, ukázal, že čím častěji budete saunu navštěvovat, tím menší bude vaše riziko, že zemřete předčasně na následky kardiovaskulárního onemocnění.

Pokud se budete saunovat dvakrát až třikrát týdně, vylepšíte si kondici svého srdce a tepen o celých třiadvacet procent, oproti těm, kteří chodí do sauny jen jednou za týden. A denní saunování zlepší vaše kardiovaskulární zdraví dokonce o osmačtyřicet procent.

2.Zlepší vám náladu

Pro období zimních depresí je sauna naprosto ideálním zařízením a můžete se spolehnout, že se vaše splíny v horkém vzduchu zcela rozpustí. Podle vědců totiž stoupající tělesná teplota (samozřejmě nikoli způsobená horečkou v důsledku onemocnění) zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, který odpovídá za pocit štěstí a spokojenosti.

Při saunování dochází také k vyplavování endorfinů, které příjemné pocity ještě podporují. K pozitivnímu ladění navíc přispívá zlepšení krevního oběhu a uvolnění svalů, které jsou se saunováním spojené.

3.Budete mít lepší pleť

Pravidelné saunování udělá vaší pleti lepší službu než drahé krémy a kosmetické procedury. Díky intenzivnímu pocení se pleť čistí a odplavují se z ní bakterie i miniaturní nečistoty. Čisté póry a správné cévní zásobení zase zodpovídají za jemný a hladký vzhled pokožky.

Navíc se při saunování „nabudí“ svaly a zvýší přísun živin ke kožním buňkám, čímž se vyhladí jemné vrásky. Pravidelným saunováním se podle provedených studií zvyšuje i její hydratace a schopnost regenerace.

4.Pomůže vám hubnout

Při pocení v sauně se především odvodníte, takže vaše hmotnost je bezprostředně po saunování nižší, ale mnohem méně známá je skutečnost, že sauna vám pomůže i v dlouhodobém hubnutí. Odborníci přirovnávají saunování ke středně náročnému cvičení.

Během něj se snižuje hladina škodlivého (LDL) cholesterolu, spalují se kalorie (k vyloučení 500 gramů potu je potřeba přibližně 300 kalorií) a navíc se povzbuzuje metabolismus, takže vaše tělo bude více spalovat i několik hodin po návštěvě sauny.

5.Zlepší se vám imunita

Ideálním způsobem, jak povzbudit svou imunitu a přerušit nekonečné kolečko nachlazení a viróz, je opět pravidelné saunování. Podle výzkumu z roku 2013 povzbuzuje sauna funkci imunitního systému, podporuje tvorbu bílých krvinek, a snižuje hladinu stresového hormonu, kortizolu.

Němečtí vědci zase vypočetli, že pravidelné saunování snižuje pravděpodobnost, že onemocníte nachlazením nebo chřipkou, o třicet procent.

Rizika saunování

V následujících případech byste se měli saunování raději vzdát:

1. Děti do jednoho roku byste do sauny nikdy brát neměli, protože jejich termoregulační systém není dostatečně vyvinutý na to, aby tak velký teplotní „šok“ zvládl. Pokud chcete vzít do sauny starší děti, teplota by měla být nižší než v případě dospělých a celkový čas návštěvy by nikdy neměl překročit patnáct minut.

2. Sauna se nedoporučuje ani těhotným ženám, a to zejména v prvním trimestru. Její návštěvu v dalších dvou trimestrech je vhodné konzultovat s lékařem.

3. Lidé s vysokým krevním tlakem, jiným kardiovaskulárním onemocněním či vrozenými srdečními vadami by měli vhodnost saunování konzultovat se svým lékařem.

4. Velmi rizikové je spojení sauny s alkoholem. Kromě toho, že se tak neúměrně zvyšuje zátěž srdce, alkohol zhoršuje váš úsudek. Nemusíte tak včas rozpoznat varovné signály přehřátí a dalších možných zdravotních komplikací.

5. Některé ženy mohou mít problémy při návštěvě sauny v období menstruace. Sauna může přechodně zhoršit menstruační křeče nebo zesílit krvácení.

Autor: pro iDNES.cz


Témata: imunita, zdraví


Nejčtenější

Exotické smoothie s mangem a marakujou
Takhle chutná léto nejlépe. Ve sklenici a třeba s troškou alkoholu

V tuto roční dobu si ovoce užívá i ten nejzapálenější fanoušek pečínky. Je všude kolem, někdy – třeba na zahradě – stačí jen natáhnout ruku a hodovat. Občas...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muži své emoce ignorují, ženy se v nich ztrácejí, tvrdí odborníci

Vztahy stojí na emocích. Neschopnost je projevovat znamená problém navázat i udržet vztah. Kdo by v přítomnosti ledové kostky roztál? Někdo vztahy sice...  celý článek

Zuzana Hejnová
Na první dítě nechci čekat do čtyřiceti, říká Zuzana Hejnová

Ve svých třiceti letech má před sebou srpnové mistrovství světa v Londýně, příští rok by ještě chtěla zkusit mistrovství Evropy, dál už se ve své kariéře moc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Jana: Setkání s první láskou po dvaceti letech mi změnilo život

Vždy u mě rozum vítězil nad srdcem. Tvrdě jsem na sobě pracoval, abych se dostal tam, kde jsem teď. Zakolísal jsem jen jednou, je to už 20 let, ale ustál jsem...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak zastavit depresi hned na začátku

Déletrvající smutek, splín a negativita se mohou snadno zvrtnout v nepříjemné psychické onemocnění známé jako deprese. Existuje několik typů této nemoci a ty...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co se stane, když začnete pít dostatek vody. Zlepší se vám paměť i síla

Voda je pro lidský organismus nesmírně důležitá. Když si budete dopřávat dostatek tekutin, můžete se těšit na zlepšení duševního i fyzického zdraví.  celý článek

Ilustrační fotografie
Chutě zrají s věkem. Jestli jsme na sladké, je dáno i geneticky

Jak se mění naše chutě? Tak především stárnou – víte sami, že v pěti letech chuťovým pohárkům lahodilo něco jiného než v pětadvaceti nebo pětačtyřiceti. Pak...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné
Jak z nevýrazných rtů udělat plné a smyslné

Ač se to možná nezdá, nanést rtěnku tak, aby vypadala opravdu dokonale a vydržela na rtech v perfektním stavu po celý den, je menší věda. Nepodceňujte kvalitu p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.