Někoho zláká reklama v čekárně, jiného spíše přesvědčí jeho lékař, který mu změnu pojišťovny doporučí. Například proto, že ta jeho původní platí pozdě. "To se stává, pokud nějaká platí včas, lékaři ji preferují," potvrdil pražský dětský praktik Milan Kudyn z Koalice ambulantních lékařů.
Pozdě často platí i ta největší, Všeobecná. "Základní příčinou je nepoměr mezi příjmy a výdaji pojišťovny za zdravotní péči," vysvětluje její mluvčí Jiří Suttner. Jinými slovy: vybere se málo na to, kolik péče stojí. Zároveň však upozorňuje, že na kvalitu péče to vliv nemá.
Co kdo nabízí
Běžného klienta však spíše zajímá, co od pojišťovny dostane on. Pojišťovny lákají zákazníky především na takzvané nadstandardní služby. "Jenže lepší než dejme tomu plavání zdarma by byla možnost komerčního připojištění přímo na míru konkrétnímu klientovi," soudí lékař Kudyn.
Podobnou změnu však ministerstvo zdravotnictví v dohledné době neplánuje.
Jak změnit zdravotní pojišťovnu |
* v Česku působí devět zdravotních pojišťoven, Všeobecná zdravotní a osm zaměstnaneckých |
Přehled zdravotních pojišťoven |
Ale pozor, i zde jsou rozdíly - vesměs všechny například částečně hradí hormonální antikoncepci, avšak některé jen do 30 let, jiné až do čtyřicítky.
Je třeba také počítat s tím, že některé výhody pojišťovny neposkytují okamžitě, ale až po nějaké době, po níž je člověk jejich klientem.