Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyberte si správný tuk. Víme, který je zdravý

aktualizováno 
Vaše tělo tuky potřebuje. Jen ne všechny a ne v libovolném množství. Není nutné bát se například másla. Obsahuje lehce stravitelné mastné kyseliny, které nepodléhají snadno žluknutí. Je vhodné pro děti i žlučníkáře.
Olivový olej působí příznivě na zdraví

Olivový olej působí příznivě na zdraví | foto: Profimedia.cz

Nasycené tuky

Kde se nacházejí:

Zjednodušeně se dá říct, že jde o tuky, které jsou za pokojové teploty tuhé.

Najdete je v mléčných výrobcích, mase a samozřejmě také uzeninách. Nejčastěji se skládají z kyseliny palmitové a stearové. Nejpoužívanějším tukem z této skupiny je pochopitelně máslo, pak také sádlo. Z rostlinných olejů sem patří kokosový a palmový.

+ Máslo obsahuje lehce stravitelné mastné kyseliny, vyhovující podle mnohých lékařů zejména dětem a lidem se žlučníkovými obtížemi. Nepodléhají žluknutí tak snadno jako nenasycené tuky.

- Tím, co máslu, sádlu a živočišným tukům obecně odborníci nejvíce zazlívají, je fakt, že zvyšují hladinu špatného cholesterolu, takže příliš nesvědčí vašemu srdci a cévám. Doporučená denní dávka těchto tuků je maximálně deset procent z celkového energetického příjmu.

Jak je používat:

Máslo se nevhodně mění tepelnou úpravou, především smažením. Přidávejte je proto až na konec do hotových pokrmů. Na sádle můžete smažit, ale jen krátkou dobu a vždy jen malé množství jídla. Když si je občas namažete na chleba, neuškodí.

Polynenasycené tuky

Kde se nacházejí:

Patří sem rostlinné oleje jako řepkový, slunečnicový, sójový, stejně jako margaríny z nich vyrobené. Významný a pro zdraví mimořádně důležitý je tuk obsažený zejména v rybím mase.

+ Žádoucí je přijímat takzvané omega-3 mastné kyseliny. Většina z nich snižuje hladinu cholesterolu v krvi, některé zabraňují vzniku krevních sraženin. Proto jsou dobrou prevencí proti nemocem srdce a cév, které mohou vést k mozkové mrtvici nebo infarktu. Nacházejí se zejména v mořských rybách.

- Dnešní margaríny už jsou podle odborníků zdravé, nevýhodou je, že často obsahují barviva a konzervační látky a nechutnají tak dobře jako máslo.

Jak je používat:

Tuk ve formě ryb byste měli jíst nejméně jednou týdně. Ačkoli se u nás slunečnicový olej hojně používá na smažení, odborníci to příliš nedoporučují, olej se brzy rozkládá na škodlivé látky.

Slunečnicový a řepkový olej byste tedy měli používat maximálně k jednorázovému smažení několika málo porcí. K dlouhému smažení si vyberte speciální fritovací oleje.

Špatný cholesterol nebolí, ale útočí

Mononenasycené tuky

Kde se nacházejí:

Nejznámějším představitelem této skupiny je olivový olej. Dále jsou tyto látky v avokádu a ořeších, obsahuje je také kanolový, arašídový či mandlový olej.

+ Podle lékařských studií působí příznivě na zdraví. Přestože hladinu cholesterolu celkově nemění, snižují jeho nebezpečnou složku a zvyšují tak prospěšnou součást.

- Brzy se mohou zkazit, je nutné je dobře skladovat.
Odborníci doporučují uchovávat olivový olej na tmavém místě při pokojové teplotě. Slunce mu neprospívá.

Jak je používat:

Používejte co nejvíce panenského olivového oleje (lisovaného za studena). Přidávejte ho do pokrmů až po dokončení jejich tepelné přípravy. Na olivovém oleji se dá i smažit, tady ale nepoužívejte panenský, postačí levnější rafinovaný olej. Nevýhodou je, že při zahřívání se chuť oleje zvýrazní a zasáhne do celkového dojmu z pokrmu. To některým lidem nevyhovuje a od používání olivového oleje v teplé kuchyni odrazuje.

Trans-mastné kyseliny

Kde se nacházejí:

Mohou vznikat při úpravě rostlinných tuků, respektive při jejich ztužování. Znamená to tedy, že obecně zdravější rostlinné oleje nemusí být vždy prospěšné. Na trans-mastné kyseliny narazíte v některých druzích pečiva, sušenkách, krekrech, dnes už výjimečně v některých mléčných výrobcích, můžou být v salátových dresincích a majonézách.

+ Potraviny jsou díky nim chutné, ale tím výhody končí.

- Bylo zjištěno, že jejich vliv na zdraví je negativní, podle lékařských studií jsou přímým průvodcem zhoršení kvality cév a snížení hladiny ochranného cholesterolu.

Výrobci začali hlídat jejich množství v potravinách a používají šetrnější technologie, aby tyto škodlivé kyseliny nevznikaly.

Jak je používat:

Jednoduchá rada - co nejméně. Obecně platí, že čím nižší cena výrobku, tím větší pravděpodobnost, že se v něm budou nacházet tyto kyseliny. Musíte číst informace na obalech.

Pozor na sušenky Je vám podezřelé, že i když nejíte máslo ani margarín, přesto tloustnete? Musíte si začít dávat pozor na takzvané skryté tuky. V sušenkách, oplatkách a zmrzlinách přijímáte totiž nejhorší formu tuků, trans-kyseliny. Platí, že čím levnější cukrovinka, tím větší pravděpodobnost, že se tam bude nacházet nezdravý tuk.

Autoři:




Nejčtenější

Broskvová marmeláda
Zavařte chuť léta do skleniček, v zimě jako když ho najdete

Prázdniny vstupují do poslední čtvrtiny a to také znamená, že se ovocné stromy i rajčatové keříky prohýbají pod bohatou úrodou. Většinou nemáme šanci všechno...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Make-up ve stylu Disneyho snímku Zloba – Královna černé magie.
Vizážistka kreslí na obličej pohádkové bytosti z Disneyho filmů

Lví král, Kráska a zvíře nebo Královna Zloba, to jsou tváře, které si dokáže namalovat umělkyně z Irska. S make-up umí doslova zázraky.   celý článek

Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl
Ondřej Šteffl: Svět bude potřebovat lidi, kteří se umějí a chtějí učit

Umět se učit, kritické myšlení, kreativita, flexibilita, ale i empatie a laskavost – to jsou klíčové dovednosti ideálního pracovníka příštích let. Alespoň to...  celý článek

Crop topy jsou hitem léta.
Tři tipy jak nosit crop top. Trendy letního kousku se nemusíte bát

Odhalená kůže k létu prostě patří. A to i v případě, že postrádáte míry modelky. Zkrácená délka topu tak může být příjemným zpestřením vašeho outfitu. Zkusit...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Nedaří se vám otěhotnět? Šest tipů, které usnadní početí

Za neúspěšnou snahou otěhotnět může stát několik překvapivých faktorů. Stres, starší partner, ale i nadváha. Zjistěte, co všechno si hlídat a na co pamatovat,...  celý článek

Ilustrační fotografie
EQ může za to, že se i ze čtyřkařů stávají šéfové

Ne, nepřehlédli jste se. Nejde o IQ, jde skutečně o EQ - neboli o emoční inteligenci. Skrývá se za ní schopnost sebeovládání, empatie a spolupráce s okolím....  celý článek

Ilustrační fotografie
Rady, jak účinně a rychle zmírnit spálení od slunce

Letní pohoda u moře, bazénu nebo na zahradě přináší i riziko spálení kůže, které není radno podceňovat. Co dělat, když pokožka dostane od sluníčka pořádně...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.