Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, kolik máte v krvi cholesterolu?

  1:00aktualizováno  1:00
Sedm lidí z deseti v zemi má vyšší hladinu cholesterolu v krvi, než by měli mít. Proto jim více hrozí nemoci srdce a cév. Ty jsou u nás zabijákem číslo jedna: ročně jim podlehne zhruba 60 tisíc lidí.
Energie - (c) profimedia.cz/corbis

Energie - (c) profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

POLOVINĚ NEMOCÍ SRDCE A CÉV SE DÁ PŘEDEJÍT

ČESKÉ DĚTI MAJÍ MOC CHOLESTEROLU

Vyšší cholesterol samozřejmě není jedinou příčinou potíží se srdcem a oběhem, mezi ně patří také kouření a nedostatek pohybu.

Kdo jí zdravěji, žije déle
V posledních letech proběhly tiskem i informace, že riziko cholesterolu je poněkud přeceňováno a že například vajíčka, známý zdroj cholesterolu, nejsou tak nebezpečná, jak se soudilo.

Přesto lékaři trvají na tom, že jídlo bohaté na cholesterol ve větším množství zdraví škodí. A zkracuje život. Bojovat s cholesterolem se proto vyplatí - už snížení jeho zvýšených hodnot zhruba o deset procent snižuje riziko chorob srdce a cév o polovinu.

"Dodržováním jednoduchých pravidel lze hladinu cholesterolu v krvi skutečně podstatně zredukovat," tvrdí nutriční terapeutka Věra Králová.

Největší nebezpečí zůstávají stejná - hlavním zdrojem cholesterolu jsou živočišné tuky, kam patří nejen tučné maso a uzeniny, ale také máslo či třeba tavené sýry. Dále vnitřnosti a také výrobky s množstvím mléčného tuku.

"Mnoho mužů a žen si myslí, že pokrmy připravované tak, aby obsahovaly minimum cholesterolu, nebudou k jídlu, ale opak je pravda," tvrdí terapeutka Králová. 

Chraňte si srdce, není to těžké
Víte, kolik máte v těle cholesterolu? Pokud je vaše odpověď kladná, vězte, že patříte k menšině lidí a zasloužíte si rozhodně pochvalu. Přestože zjištění hladiny cholesterolu patří k jednoduchým vyšetřením, které navíc hradí zdravotní pojišťovna, většina lidí se o ně nezajímá.

Právě cholesterol, potažmo jeho zvýšené množství mohou včas ukázat na zvýšené riziko onemocnění srdce a cév.

Pravda je, že zdaleka ne všichni lékaři toto vyšetření lidem nabízejí. Týká se to přitom i dětí - podstoupit by je měly pětileté děti, v jejichž rodině se vyskytlo onemocnění srdce a cév v mladším věku nebo v závažné formě.

Hladinu cholesterolu lze ze všeho nejvíce ovlivnit stravováním. Na jedné straně je třeba z jídelníčku vypustit nebo podstatně omezit zdroje živočišných tuků a na straně druhé stojí za to zvýšit spotřebu potravin, které naopak mají moc hladinu cholesterolu ovlivnit správným směrem.

Řeč je například o mořských rybách nebo olivovém oleji. "Lidé by se měli naučit jíst zdravě zejména doma, protože většina restaurací a fast foodů na snižování hladiny cholesterolu nedbá," soudí nutriční terapeutka Věra Králová.

Co a jak jíte?
O to, jak se lidé stravují, se před časem zajímala i webová stránka www.flora.cz, která lidem mimo jiné umožňovala zjistit, jak velké mají riziko, že je postihne nemoc srdce nebo cév.

Za tři měsíce dotazník vyplnilo téměř 6000 lidí, naprostá většina - 83 procent - žen. Nejvíce jich bylo z věkové skupiny 18 až 25 let a ze skupiny 26 až 35 let.  Je pravděpodobné, že na dotazník odpovídali zejména lidé, kteří se už o své zdraví zajímají, a proto neodrážejí stav v celé populaci - ten bude nejspíše ještě o něco horší.

Navíc šlo o lidi s přístupem k internetu, kteří většinou patří mezi vyšší příjmové skupiny. Tito lidé bývají většinou zdravější, protože se zajímají o nové informace a mohou také do svého zdraví více investovat.

Rizikové rodiny
Přesto zhruba třetina lidí přiznala, že bojuje s nadváhou a 14 procent respondentů se přiznalo k obezitě. Téměř 12 procent lidí naopak mělo podváhu. Skoro polovina dotázaných navíc uvedla, že se u nich v rodině vyskytly nemoci srdce a cév a cukrovka, což pro ně znamená dědičné zatížení a vyšší riziko těchto nemocí.

Toto riziko stoupá zejména tehdy, pokud rodiče nebo prarodiče zemřeli na infarkt či jiné srdeční onemocnění v době, kdy jim ještě nebylo ani 50 let.

Roli v prevenci hraje i pohyb, zhruba třetina dotázaných uvedla, že se hýbe jednou až dvakrát týdně, minimálně 150 minut - průměr v populaci je mnohem nižší. Výzkum, který před časem provedl Ústav zdravotnických informací a statistiky, v roce 2002 ukázal, že sportuje zhruba třetina lidí, ale jen jednou týdně a po dobu pouhých 65 minut.

Jak často dotazovaní lidé jedli? Čtyřikrát až pětkrát denně, což odpovídá doporučením lékařů. "Lidé by měli jíst každý den zhruba půl kila syrové zeleniny a ovoce," uvedla terapeutka Věra Králová.

Dotazník však ukázal, že zrovna tohle doporučení si lidé k srdci moc neberou, protože něco málo přes polovinu respondentů sice uvedlo, že jedí zeleninu téměř denně, ale většina z nich si ji dopřeje třikrát týdně a méně častěji.

Co je to cholesterol?

• cholesterol je tuk, který si tělo vyrábí v játrech a zároveň ho čerpá ze stravy 
• cholesterol není a priori škodlivý, je naopak nezbytný k tvorbě některých hormonů a žlučových kyselin, škodlivé je jeho nadbytečné množství 
• rozlišuje se na takzvaný "hodný" neboli HDL a "zlý" neboli LDL cholesterol 
• LDL cholesterol se snadno ukládá na cévních stěnách, které se tak zužují, kvůli čemuž mimo jiné stoupá krevní tlak a rovněž se zvyšuje riziko infarktu 
• HDL cholesterol naopak pomáhá z těla odstraňovat škodlivý cholesterol, avšak v těle je mnohem více LDL cholesterolu než HDL cholesterolu 
• hladina cholesterolu by neměla přesáhnout hodnotu 4,9 mmol/litr krve, u dětí maximálně 4,4 mmol/litr

A kolik ho máte?

Hodnota cholesterolu je jedním z ukazatelů zdravotního stavu, o který by se člověk měl zajímat. Změnou životních návyků ji může sám ovlivnit.

• Choďte na kontrolu. Každý člověk by měl jít alespoň jednou za dva roky na komplexní preventivní prohlídku ke svému praktikovi. Lékař vás k ní vyzývat nemusí, je ve vašem zájmu se sami objednat. Prohlídku platí pojišťovna.
• Každý by měl vědět, kolik má v těle cholesterolu. Lze to zjistit z rozboru krve, vyšetření provádí praktický lékař, stejně jako měří hodnotu krevního tlaku a podobně.
• Lidé se zdravotními potížemi by měli chodit na kontrolu častěji, ani oni však nemusí spoléhat jen na léky, protože i jejich potíže lze do jisté míry upravit změnou životních návyků.

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Straňanská lávka, Strán
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Paris Jacksonová na Met Gala (New York, 1. května 2017)
Jacksonová: Jsem normální člověk s celulitidou, jizvami a kily navíc

Dcera krále popu Michaela Jacksona se stále častěji objevuje na fotografiích v předních světových módních magazínech. Jak ale sama Paris Jacksonová (19) říká,...  celý článek

(ilustrační snímek)
Partner Lucii surově mlátil. Vzala děti, odešla a začíná znovu žít

Ovlivnit budoucnost dětí znamená změnit budoucnost jejich matek. Pomáháme maminkám začít po odchodu z azylového domu nový život, naučit se plánovat, spravovat...  celý článek

Cara Delevingne (Los Angeles, 17. července 2017)
Delevingne: V pubertě jsem nedávala najevo emoce a byla jsem osamělá

Herečka a modelka Cara Dlelevingne (25) si postěžovala na období svého dospívání. Protože nechtěla odhalovat svou sexuální orientaci, bývala hodně uzavřená a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Osm fyzických příznaků úzkosti. Bušení srdce, teplota i brnění nohou

Projevy úzkosti mohou být velmi pestré. Od klasických jako neklid, bušení srdce, motání hlavy nebo třes rukou až po ty méně obvyklé, které leckdy překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Už rok bojuji s endometriózou i zdravotním systémem, hrozí mi vývod

Za pár dní mi bude 31 let a už rok bojuji s endometriózou, ale i se zdravotním systémem v Anglii, kde nyní žiji. Čtenářka Táňa napsala další díl našeho seriálu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm jednoduchých způsobů, jak si o pár let prodloužit život

Cesta k dlouhému a zdravému životu nemusí být kupodivu ani moc náročná. Někdy postačí jen několik malých, jednoduchých změn ve vašem životním stylu. A nebojte...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?
Pleťové masky v podobě smajlíků: roztomilé, nebo děsivé?

Že už jste toho v kosmetickém průmyslu viděli hodně? Novinkou jsou nyní plátýnkové masky s potiskem facebookových smajlíků.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.