Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Víte, co jíte? Návod, jak správně číst obaly

  1:53aktualizováno  1:53
Hlídáte si, co jíte? Tak pravděpodobně strávíte v nákupních centrech více času. Pokud se totiž člověk při nákupu neřídí jen cenou, musí podrobně přečíst všechny údaje na obalech. Naučíme vás, jak se v nich vyznat a nenechat se ošidit.
Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet.

Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet. | foto: Profimedia.cz

Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet. Podle jednoho výzkumu si lidé z evropských zemí podle nich byli schopní v 80 procentech případů vybrat zdravější potraviny. Vyznat se v nich není těžké, chce to jen trochu cviku. Označení se jmenuje GDA, zkratka pochází z anglického spojení Guideline Daily Amounts, které by se dalo přeložit jako doporučená denní dávka. Někdy proto narazíte na českou zkratku DDD.

Dodržte denní dávky

Co to znamená? Doporučená denní dávka je vědecky stanovené množství jednotlivých živin, které by člověk do sebe měl dostat během dne, aby si udržel dobré zdraví. Je důležité uvědomit si, že doporučené denní dávky platí pro dospělé. Pro děti se tyto dávky liší, a to podle věku i pohlaví. Najdete je například na webových stránkách www.vyzivadeti.cz.

Doporučená denní dávka uváděná na výrobcích odpovídá dennímu energetickému příjmu 8 400 kJ, tedy 2 000 kcal, přičemž 50 - 55 procent energie je kryto sacharidy včetně cukrů, 30 - 35 procent z tuků a 10 - 15 procent z bílkovin. Energetický příjem je stanoven tak, aby odpovídal potřebě průměrně aktivní ženy. Přijatá energie by pak pro ni měla být kryta konzumací 250 - 275 gramů sacharidů, 65 - 75 gramů tuků a 50 - 75 gramů bílkovin.

Mladý těžce pracující muž nebo sportovec by s 8 000 kJ nevystačil, může přijmout až 12 000 kJ. Naopak méně by měla přijmout starší žena, která se příliš nehýbe, má pomalejší metabolismus a třeba už několikrát v životě držela dietu. Modelové příklady s uvedenou doporučenou spotřebou najdete na webových stránkách www.gda.cz.

Hodnoty v ikonkách se uvádějí na kus, pokud se jedná o menší balení, které většinou konzumujeme celé (například jogurt či čokoláda). Jde-li o větší balení, u něhož se předpokládá, že ho člověk nesní najednou, jsou hodnoty uváděny na porci. Tu je nutné na značení dobře sledovat. Někdo by se mohl mylně domnívat, že hodnoty jsou uvedeny na celé balení, a přijímal by tak mnoho energie navíc. Gramáž porcí bohužel není uváděna ani u obdobných potravin jednotně, upozorňuje Iva Málková ze společnosti STOB.

Zvykněte si na kalorie

Trochu by vás mohly poplést jednotky, v nichž je energie uváděna. Jsou to kilokalorie, což je všude ve světě běžné. U nás se většina produktů označuje v kilojoulech. Je třeba si uvědomit, že 1 kilokalorie = 4,2 kilojoulu. Takže pokud je na obale uvedeno třeba 350 kcal, odpovídá to zhruba 1 500 kJ.

Pozor také u cukrů. V ikonce uvádějící množství cukrů se nejedná o celkové množství sacharidů, ale o množství přidaného cukru. Takové označení by mohlo mylně vzbudit dojem, že výrobek obsahuje celkově málo sacharidů.

V ikonce "sodík" je uvedeno množství sodíku, což by mohlo svádět k zaměňování s množstvím obsažené soli, které však zjistíte teprve tak, že množství sodíku vynásobíme koeficientem 2,5.

Množství soli, a tedy i sodíku, by si ve stravě měli hlídat zejména lidé s vysokým krevním tlakem. Informace na obalu mohou být rozšířeny ještě o údaje o obsažených vitaminech a minerálních látkách a o jejich podílu v doporučené denní dávce. Jedná se o přesně stanovené hodnoty, které uvádějí množství jednotlivých vitaminů a minerálních látek potřebných k udržení dobrého zdravotního stavu člověka. Tyto údaje bývají uvedeny v souhrnné tabulce umístěné obvykle na zadní straně obalu.





Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Ilustrační fotografie
Letní lásky? Pozor na pohlavně přenosné nemoci, které způsobují neplodnost

Ze vzrušující známosti na jednu noc se může stejně tak vyklubat i závažný zdravotní problém v podobě pohlavní nemoci s potenciální hrozbou neplodnosti. Než se...  celý článek

Další z rubriky

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit
Konec sejrům: 7 tipů, jak se rychle opálit

Vaše kůže připomíná eidam, pocení na ostrém slunci vás nebaví nebo na něj nemáte čas? Zapomeňte na babské rady. Olivový olej a sádlo jsou fajn, když chcete ve č... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.