Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Jak vybírat těstoviny? Ty levné se rozvaří a nejsou zdravé

  2:25aktualizováno  2:25
Bílá mouka, málo vlákniny, vyšší tvorba tuků, to bývají vlastnosti nekvalitních, byť levných těstovin. Pokud chcete jíst zdravě, u těstovin si raději připlaťte. V novém projektu "Vím, co jím" s výživovými poradci radíme, jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí zdraví.

Mají-li být těstoviny zdravé, měly by obsahovat minimálně 1,3 gramu vlákniny na 100 kilokalorií výrobku (asi 4,5 až 5 gramů na 100 gramů).

Proč jsou těstoviny zdravé

Karolína Hlavatá:

Těstoviny jsou především zdrojem sacharidů, tedy energie. Obiloviny, ze kterých se těstoviny vyrábějí, jsou tvořeny převážně sacharidy, zejména škrobem, který v naší stravě slouží jako zdroj energie. Obsah dalších látek - vlákniny, vitaminů (především B skupiny) a minerálních látek záleží na stupni vymletí mouky. Pokud je pro výrobku těstovin použita bílá mouka, je obsah uvedených látek samozřejmě nižší.

Dalším důležitým kritériem je minimum sodíku, kterého by nemělo být víc než 100 miligramů na 100 gramů výrobku.

"Takže prakticky nula," dodal Petr Havlíček, podle něhož by se do těstovin žádná sůl přidávat neměla. Trochu sodíku obsahuje pšenice přirozeně.

V kvalitních těstovinách by mělo být maximálně 1,1 gramu tuku na 100 gramů výrobku a 0,1 gramu transnenasycených mastných kyselin.

Podle výživových poradců Karolíny Hlavaté a Petra Havlíčka ovšem bývá s označením na výrobcích potíž, protože etiketa obsahuje jen omezený počet údajů. Obvykle výrobce udává jen obsah bílkovin, tuků a sacharidů.

"Pokud budeme pátrat, ty správné těstoviny najdeme," nabádá Havlíček. "Jen musíme vědět, co na obalu hledat."

Obaly čtěte pozorně

Při výběru v obchodě byste měli vybírat těstoviny z tvrdozrnné pšenice. Nerozvařují se, mají vyšší výživovou hodnotu a nižší glykemický index, takže po nich vydržíte delší dobu sytí a tolik se po nich netloustne.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka Vím, co jím je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte ZDE.

Vím, co jím

Když Karolína s Petrem udělali jednoduchý test s levnými těstovinami (4 koruny za 100 gramů) z bílé mouky, po uvaření vznikla kompaktní hmota, jejíž zbytky zůstávaly na vidličce.

Nekvalitní těstoviny obsahují vyšší podíl rychle stravitelných škrobů, v trávicím traktu se okamžitě zpracovávají, vzniká vyšší tvorba tuků, takže je vyšší riziko tloustnutí a srdečně-cévních chorob.

"Tato hmota," ukazuje Petr Havlíček na rozvařené nekvalitní těstoviny, "našemu zdraví rozhodně neprospívá a chuťově to není takový zážitek, jaký bych od kvalitního jídla očekával," konstatoval Havlíček.

Na druhou stranu kvalitní těstoviny obsahují vlákninu, pomaleji se štěpí, energie se z nich uvolňuje postupně, takže i hladina krevního cukru je vyrovnanější, zasytí nás na delší dobu.

"Jsou tužší, kompaktnější a chuť je poměrně výrazná," poznamenal Havlíček poté, co ochutnal z misky s kvalitními těstovinami.

Podle Karolíny Hlavaté jsou kvalitní těstoviny skvělou přílohou i hlavním jídlem. "Je vhodné je kombinovat s bílkovinnými potravinami a zeleninou, což jsou faktory, které snižují výsledný glykemický index potravin," řekla iDNES.cz Hlavatá.

"Glykemický index snižuje i tuk, zde upřednostňujte olivový olej. Při přípravě těstovin se inspirujte Itálií, kde k těstovinám patří hojně zeleniny, olivový olej, ryby, mořské plody a sýry, především mozzarella, ricota, parmezán a podobně," doporučuje Hlavatá.

Těstoviny by se neměly převařovat, jedna porce by měla být 80 až 120 gramů. "Jednou z chyb jsou právě příliš velké porce a také to, že k těstovinám přidáváme nevhodné potraviny. Například kečup místo rajčat nebo rajčatové šťávy, tavené sýry, uzeniny nebo přemíru smetany," dodala odbornice.





Nejčtenější

MOJE ROZMARNÉ LÉTO
Moje rozmarné léto: Hlasujte, posílejte a soutěžte o ceny za tisíce

Moje rozmarné léto je téma fotosoutěže, kam můžete celé prázdniny posílat své aktuální fotografie. Soutěžit můžete v některém z osmi kol, z nichž vítězové...  celý článek

Neuroložka prof. MUDr. Marcela Lippertová-Grünerová, ph. D. působila celou řadu...
Neuroložka: Mozkové buňky umí spáchat sebevraždu, ale to my nechceme

„Mozkové buňky mohou spáchat sebevraždu. Mají jakýsi,červený knoflík’, který buď stisknou, nebo ne. My se je snažíme přesvědčit, aby ho nemačkaly, protože je...  celý článek

Nafukovací lehátko ve tvaru plameňáka je "must-have" sezony.
Plameňáci ovládli léto, ale ikonami jsou už šedesát let

Luxusní šaty a šperky, obyčejná trička z řetězců, neonové lampy a nafukovací lehátka mají letos jedno společné. Vládnou jim plameňáci. Kýčovití, přesto...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

VIPARÍTA ŠAVÁSANA Lehneme si na zem čelem ke zdi a zdvihneme nohy kolmo k zemi...
Jóga a meditace chrání naše geny. I proti rakovině, dokázali vědci

Jóga je čím dál oblíbenějším a rozšířenějším způsobem kompenzace stresu v našem uspěchaném životě. Nyní vědci přišli se zjištěním, že cvičení jógy a meditace...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z ta... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.