Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak zabránit obezitě u dětí? Důležitá je snídaně a svačiny

aktualizováno 
České děti mají problémy s obezitou stejně jako dospělí. Situace je horší u chlapců, každý pátý má totiž nadváhu. Jak řešit potíže se stravováním, vám v nové sérii seriálu Vím, co jím a piju poradí nutriční specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček. První díl se týká zdravé výživy u školáků.

Tipy na zdravější stravování u dětí

• Děti by měly jíst pestrou, vyváženou stravu pravidelně 5x denně

• Dávejte dětem ke každému jídlu ovoce nebo zeleninu

• Uzeniny vyměňte za maso

• Dávejte dětem ryby, ořechy a semena, které jsou dobrým zdrojem prospěšných tuků

• Vyhněte se levným cukrovinkám, hlavně náhražkám čokolád.

Od roku 1996 stoupl počet obézních dětí trojnásobně. S výskytem nadměrné hmotnosti v dětském věku následně roste riziko nadváhy v dospělosti i vysokého tlaku nebo cukrovky. Vyplývá to ze zprávy ministerstva zdravotnictví.

„Pokud zdravý životní styl nevštěpují rodiče svým potomkům již od dětství, je pro ně v dospělosti velmi těžké měnit něco, co bylo vytvářeno a udržováno desítky let. Děti se návyky učí nejvíce nápodobou. Nestačí proto jen výchova, nezbytná je i názorná ukázka. Když rodina tráví volný čas na výletech, v přírodě nebo sportovní aktivitou, je méně pravděpodobné, že dítě prosedí celé hodiny u počítače. Pro dítě je těžké začít sportovat, když zbytek rodiny sedí u televize,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

Děti vynechávají svačiny a snídaně

Problémem u stravování dětí je nejen vysoký příjem nevhodných tuků a jednoduchých cukrů. Mnoho z nich jí také nepravidelně. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Průzkum iniciativy Vím, co jím a piju zaměřený na stravování mladších školáků ukázal, že doporučovaný pravidelný pětidenní jídelní režim dodržuje necelá polovina českých dětí. 

Přibližně 10 procent se stravuje jen 3krát denně, dalších 10 procent naopak více než pětkrát.

Častou chybou dětí je vynechávání snídaně a svačiny. Chuť na odpolední svačiny například nepociťuje čtvrtina mladších školáků, přestože si ji mohou dát.

„Právě absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Vynechávání odpoledních svačin tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity,“ komentuje situaci Karolína Hlavatá.

Vynechávání snídaní je chybou také u dvanáctileté Anety, kterou často honí mlsná. Karolína Hlavatá jí proto ve videu vysvětluje, proč by měla snídat, svačit a více se na konci dne navečeřet. 

Také ji doporučuje jíst více sacharidů a bílkovin. Dozvíte se tam i další příčiny vedoucí k nadváze u dětí.

Ukázka vyváženého jídelníčku pro školáky

Snídaně: ovocný čaj nebo džus ředěný vodou, 1 kus pečiva, lehce rostlinný tuk nebo máslo, plátek šunky, sýra (může být zapečeno jako toust) nebo miska bílého jogurtu, méně doslazované snídaňové cereálie, trochu ovoce

Svačina: celozrnná sušenka, malý zakysaný nápoj, ovocný salát

Oběd: polévka, rybí filé na zelenině, brambory, menší míchaný zeleninový salát, piškotový zákusek

Svačina: krajíc chleba, tvarohová pomazánka, zelenina/ovoce

Večeře: fazole po italsku, krajíc chleba, sklenka džusu 

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Sedm překvapivých příznaků demence. Nespavost i změna chutí

Pro ztrátu paměti v pokročilém věku se vžil pojem skleróza, nicméně zapomínání a poruchy paměti nejsou jediným a ani nemusí být prvním příznakem nastupující...  celý článek

Ozzy Osbourne a jeho manželka Sharon (24. ledna 2014)
Ozzyho nevěra ze mě udělala pitomce, říká Sharon Osbournová

Ozzy Osbourne (68) si vzal Sharon (64) před 34 lety. Od té doby ji několikrát podvedl a korunu tomu nasadil minulý rok, když přiznal, že si našel o hodně...  celý článek

Herečka a manželka ministra obrany Veronika Žilková
Jsem zvyklá manžela poslouchat, tvrdí Veronika Žilková

Leckdo by jejího muže rád viděl jako prezidenta, ale ona ty úvahy odhání. Navíc říká, že manželka ministra obrany je mnohem náročnější funkce než první dáma....  celý článek

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí...
OBRAZEM: Lepší než módní přehlídka. 30 nejvýraznějších modelů z Cannes

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí velkou událostí, na které hvězdy vytahují módní trumfy. Možná dokonce ty...  celý článek

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže...
OBRAZEM: Designové batohy na stěhování po městě i na útěk do přírody

Jste v neustálém pohybu a často se přesunujete z místa na místo? Nedokáže sbalit vše potřebné do kabelky? Pak sáhněte po batohu či vaku. Dobře se nosí a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.