Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět tipů Petra Havlíčka, jak nastartovat zdravý životní styl

aktualizováno 
Pokud chcete zhubnout natrvalo, musíte změnit svůj životní styl. „Nedržte diety, ale upravte si jídelníček na míru,“ zní jedna z rad výživového specialisty Petra Havlíčka. Přečtěte si jeho další tipy, jak nastartovat své tělo na zdravou proměnu.

Výživový specialista Petr Havlíček a dietoložka Karolína Hlavatá vám v průběhu šesti týdnů v projektu „Vím, co jím“ poradí, nejen s výživově vyváženým stravováním v průběhu celého dne, ale prozradí i tipy, jak začít se zdravějším životním stylem.

1.Nedržte diety, stravování si připravte na míru

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

„Různých rad na zdravé stravování je celá řada, a můj jednoduchý návod zní - uzpůsobte svoje stravování tomu, kdo jste, co jste a co v životě děláte. Zohledněte své genetické dispozice i to, jak jste či nejste zdraví. Důležité je pochopit, jak funguje vaše tělo a tomu uzpůsobit stravování, pohyb a odpočinek. Jiný má těžce manuálně pracující horník a jiný vystresovaný manažer. Každý jsme unikát a každý někam jdeme a něco chceme. Tomu je třeba přizpůsobit i svůj životní styl,“ vysvětluje Petr Havlíček.

Mnoho lidí drží různé diety a výsledkem je pouze jo-jo efekt. Jediný způsob, jak mu předejít, je nedržet diety. 

„To znamená nedržet ´blbé´ diety. Ale těch je všude kolem plno. Lepší je nebýt lakomá Barka a navštívit odborníky v oblasti jídla, pohybu a psychiky. Jo-jo efekt je minimální škodou, kterou můžete spáchat na svém těle, protože nevhodnými změnami lze svému organismu i zdravotně ublížit. Mnoho lidí řeší svoje zdraví, váhu a kondici svépomocí, anebo podle rčení: ´jedna paní povídala´,“ dodává výživový specialista. 

2.Vraťte do kuchyně čerstvé potraviny

Stravování Čechů se za poslední roky změnilo spíše k horšímu. Došlo k ústupu od přípravy domácích jídel a začalo se víc chodit do fastfoodu a vařit z polotovarů a průmyslově vysoce zpracovaných pokrmů. V českých jídelníčcích neustále klesá podíl čerstvých potravin. Zároveň narůstá podíl pochutin, které se u mnoha lidí stávají běžnou součástí jídelníčku.

„I při domácím vaření bychom měli něco ze své stravy obětovat všichni – nadbytek smažených, moučných a sladkých jídel, slaných a příliš tučných pokrmů a sladkého pití. Naopak přidat čerstvé ryby, ovoce a zeleninu a pít hlavně čistou vodu,“ radí Havlíček.

3.Bez motivace to nejde

Na začátku každé změny musí stát vaše osobní rozhodnutí. Rozhodnutí, že opravdu chcete změnu, která bude trvalá a která vás bude bavit. Nesmíte myslet jen na změnu jídelníčku, ale měli byste se podívat na svůj život komplexně a s nadhledem. 

„Měli byste vnitřně vědět, že změny chcete udělat, ale ne proto, že jde o diktát doby či módní trend. Náš život a tedy i naše stravování má vycházet ze zdravého rozumu a ne módních trendů. Člověk má poslouchat sám sebe a porozumět svým potřebám. A to je někdy složité a pro mnohé z nás se jedná o celoživotní tápání a nespokojenost. To vede i k neustálému držení diet bez uspokojivého výsledku,“ uvádí Petr Havlíček.

4.Udělejte si na jídlo čas

Většina Čechů konzumuje svoje jídla ve spěchu a stresu. Neřeší, kdy a kde jídlo snědí, neřeší jeho složení a kvalitu odsouvají na vedlejší kolej. Mnoho jich vůbec neřeší, co na svém talíři mají. Hlavně že je toho kopec a nestojí to moc peněz.

„Velkým prohřeškem je i to, že hlavním jídlům není věnován dostatek času, a to jak na jejich přípravu, tak i na jejich konzumaci. Naše stravování ovládá diktát stresu a uspěchané doby. Což se samozřejmě projevuje na zdraví i postupném přibírání na váze,“ varuje odborník na výživu.

5.Nezkoušejte všechny nové trendy

V poslední době začíná narůstat podíl lidí, kteří preferují tzv. rawfood, jsou vegany nebo vegetariány, případně patří k vyznavačům paleostravy. 

„Nemyslím, si že tyto trendy jsou úplně šťastnou volbou, nicméně jejich popularita je značná a propagátoři těchto trendů jsou mnohdy až fanatickými propagátory tohoto typu stravování,“ dodává Petr Havlíček. 

Podívejte se na video, jak nastartovat svůj den zdravou snídaní.

Autor:




Nejčtenější

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí...
OBRAZEM: Lepší než módní přehlídka. 30 nejvýraznějších modelů z Cannes

Po Oscarech a Zlatých glóbech je filmový festival v Cannes každoročně třetí velkou událostí, na které hvězdy vytahují módní trumfy. Možná dokonce ty...  celý článek

Ilustrační fotografie
Ze sexu nás už hlava nebolí. Častěji se z milování vymlouvají muži

Co se změnilo v posledních letech za dveřmi našich ložnic? V sexu jsme odvážnější, ale spíme spolu méně často. Ze společných hrátek se spíš vymlouvají muži,...  celý článek

Ilustrační snímek
Příběh Petra: Manželka do našich sporů zatahuje děti

Kdybych to byl býval věděl, tak bych se byl neženil. Tato věta přesně vystihuje mé rozladění z manželství, ve kterém trávím už dvacátý rok. Přitom to zpočátku...  celý článek

Soufflé au chocolat
Hříšně dobré čokoládové dezerty nejen na víkend

Už žádné pocity viny. Čokoláda není jen božská mana, která vám pomůže překonat stresové situace a zlepšit náladu. Ona je dokonce zdravá. Prospívá srdci,...  celý článek

Dara Rolins. Styling: Ruth Šariská, make-up: Michaela Ohemová
Fotili jsme Daru Rolins v plavkách. Postavu nemám zadarmo, říká

Na plavkovou sezonu se zpěvačka Dara Rolins nijak připravovat nepotřebuje, na své postavě totiž pracuje pořád. Pro magazín Ona Dnes, který vyjde 29. května,...  celý článek

Další z rubriky

Zuzana Kečkéšová, bioložka z Ústavu organické chemie a biologie
Strach z rakoviny může být inspirací, tvrdí bioložka Zuzana Kečkéšová

Podívala se na rakovinu z opačné strany než všichni před ní - do míst v těle, kde rakovina nebývá. A položila si základní vědeckou otázku: Proč? Proč...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm důvodů, proč je vám na omdlení

Dehydratace, hlad, těhotenství, úlek nebo i srdeční problémy – faktorů, které mohou vyvolat pocit na omdlení nebo samotné mdloby, existuje velké množství....  celý článek

Lucie se narodila bez sluchu
Lucie se narodila hluchá. Díky implantátu může pracovat jako sestřička

Lucie pracuje jako sestřička na dětském ušním, nosním, krčním oddělení v pražském Motole. Její trochu neobratné vyjadřování byste přičítali rovnátkům....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.