Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Naučte se, co zdravého si namazat na chleba

  2:00aktualizováno  2:00
Máslo, margarín, nebo sýr? Spolu s výživovými specialisty Karolínou Hlavatou a Petrem Havlíčkem vám v novém projektu "Vím, co jím" radíme, jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí našemu zdraví. První díl se věnoval pečivu, teď přicházejí na řadu tuky.

Tuky mají u většiny veřejnosti špatnou pověst - mohou za to, že nejsme jako proutek a máme nějaká ta kila navíc. "Ale tuky do vyvážené stravy patří," upozorňuje dietoložka Karolína Hlavatá.

Tuky by měly tvořit pouhých 30 až 35 procent z celkového doporučeného denního příjmu energie (referenční hodnota příjmu u dospělé osoby činí 8 400 kJ/2 000 kcal), takže skutečně platí, že tuky mají vysokou energetickou hodnotu.

Proč nenasycené kyseliny

Důležité je, jaký tuk si vybereme, jaké kyseliny obsahuje, takže jestli sáhneme po tradičním máslu, nebo moderním margarínu.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka Vím, co jím je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Logo Vím, co jím

Relativní nevýhodou másla je, že obsahuje vysoký podíl nasycených kyselin, které lidské tělo ke svému fungování zásadně nepotřebuje a ve větším množství mohou zvyšovat hladinu cholesterolu.

Ovšem pro zdravé, aktivní, štíhlé lidi nepředstavuje máslo žádné zásadní nebezpečí. To spíše pro lidi s nadváhou, kardiovaskulárními chorobami, cukrovkou. Pro ně má Petr Havlíček stručné doporučení: "Na máslo zapomeňte."

Kvalitní margaríny obsahují především nenasycené mastné kyseliny, které si lidské tělo nedokáže vyrobit, přestože jsou velmi důležité například pro udržování správné hladiny cholesterolu.

Nenasycené mastné kyseliny jsou zpravidla rostlinného původu (na rozdíl od živočišných nasycených kyselin), ale například tropické tuky - kokosový či palmový - obsahují nezdravé nasycené kyseliny.

Nebezpečné transmastné kyseliny

Při výběru vhodného "mazadla" na chléb je potřeba dbát i na to, kolik obsahuje transmastných kyselin a soli. "Transmastné kyseliny patří mezi nebezpečné složky výživy, které výrazně zvyšují riziko nemocí srdce a cév," řekla iDNES.cz dietoložka Hlavatá. V ideálním případě by obsah transmastných kyselin i soli měl být pod půl procentem.

Transmastné kyseliny se ovšem vyskytují i jinde, přirozeně v mlékárenských výrobcích, ale také v trvanlivém pečivu, levných cukrovinkách, náhražkách čokolády nebo některých polevách - jako výsledek průmyslového ztužování rostlinných olejů.

Nechcete-li na chléb máslo (protože si ho vzhledem ke svému zdraví nemůžete dovolit) nebo margarín (protože vám nechutná), můžete použít třeba termizovaný sýr, kterého si na chléb můžete namazat dokonce až čtyřikrát více než klasického másla. Důležité je, aby sýr obsahoval do 30 procent tuku.

Výhodou sýru je navíc to, že obsahuje i vápník a bílkoviny. "Takže se i zasytíte," poznamenala Hlavatá.

Margarín je jistota

Zvolíte-li tedy máslo, na chlebu by ho mělo být tak asi 5 gramů, tedy jedna kávová lžička. Margarínu může být dvakrát tolik a termizovaného sýru dokonce třikrát tolik, protože má méně tuku. Oblíbeného pomazánkového másla může být zhruba stejně jako margarínu.

Pokud si nejste jisti, čemu dát přednost, měli byste sáhnout po kvalitním margarínu. Nejlépe po tom, který má na krabičce logo "Vím, co jím". Podle výživového speciality Petra Havlíčka je to totiž záruka toho, že výrobek obsahuje správné množství nasycených mastných kyselin, transmastných kyselin i soli.

A jestliže váháte, jestli si koupit light margarín nebo jeho klasickou verzi, můžete zvolit klasiku, namazat na chléb menší vrstvu a ještě ušetříte, protože light bývá dražší.





Nejčtenější

Billie Piperová
Piperová: Ve třiceti po mně nemůžete chtít, abych vypadala na dvacet

Britské herečky Billie Piperová (34) se dotklo, že se do ní opřeli někteří novináři kvůli vráskám. Po třicítce očekávala, že se podobným článkům vyhne. Jak...  celý článek

Mozková mrtvice - ilustrační fotografie
Když udeří mrtvice, jde o čas. Jak ji poznáte?

Na mozku jsme závislí. To on rozhodne, zda si přečtete tento článek a napijete se u toho kávy. Vše probíhá automaticky. Ovšem jen do chvíle, než mozkovou tepnu...  celý článek

Houbové rizoto
Rostou? Tak honem do lesa! Tyhle recepty užijete nejen na chalupě

Uklidňující procházka lesem mnohdy vyústí ve sběračskou výpravu – zejména, když máte svoje tajná místečka a vezmete si s sebou košík. Co ale s houbovou úrodou?...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Pubertální dcera se chová, jako by se jí netýkala menstruace

Moje dcera se chová, jako by neměla žádnou menstruaci a vůbec se jí to netýkalo. Když se snažím zavést na to hovor, otočí hlavu a ignoruje mě. Čtenářka Ina...  celý článek

ilustrační snímek
Když domek vyhořel, děti musely do ústavu. Pomozme jim k návratu domů

Děti, které vyrůstaly v rodinném prostředí, mají mnohem větší šanci na úspěch v životě a na vlastní spokojenou rodinu než ty, které vyrostly v ústavu. Pomozte...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

(Ilustrační foto)
Nejzdravější jídelníčky světa. Po boku Japonska najdete Dánsko i Francii

Řecko, Itálie nebo Japonsko jsou svými jídelníčky známé, národy severní Evropy a západní Afriky už méně. Všechny si ale zaslouží přední příčky na seznamu zemí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

arome.cz

Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky
Konturování krok za krokem: Dodejte svému obličeji výraznější křivky

Líčení nabízí spoustu návodů, rafinovaných tipů a triků, díky kterým můžete zásadně změnit rysy v obličeji a jednou z takových vychytávek je konturování. Pomocí... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.