Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Na udržení hmotnosti stačí 30 minut pohybu denně, říkají odborníci

aktualizováno 
Pohyb je důležitý nejen pro hubnutí, ale také pro vaše zdraví. Bez něho to prostě nejde. Jaký sport vybrat a kolik času bychom mu měli věnovat? Výživoví specialisté Petr Havlíček a Karolína Hlavatá v projektu "Vím, co jím" opět radí, jak zdravě žít.

Sportování je zdravé, zlepšuje nám náladu, uvolňuje endorfiny, máme po něm menší chutě na sladké a také nás motivuje se tolik nenacpat a dát si něco nezdravého, když už jsme se tak nadřeli. To jsou jen některé výhody, na které odborníci upozorňují.

"Pravidelný pohyb je ale také základem úspěšného hubnutí i relaxace. Ideální je, pokud se pro vás pohyb stane radostí i odpočinkem," říká výživový poradce Petr Havlíček.

Když ale nemáte dostatečnou vůli změnit svůj životní styl, dejte raději na radu výživáře, osobního kouče a fyzioterapeuta. "Než udělat na začátku chybu, která vás bude demotivovat, je lepší se nejdříve poradit. To platí hlavně u obézních lidí, kteří mají většinou s pohybem a hubnutím potíže," vysvětluje Havlíček. 

Půl hodiny každý den

Cvičte s Raketou

Začněte s pohybovou aktivitou, z pestré nabídky na Raketa.cz si určitě vyberete. Zkuste power jógu nebo cvičení ve vacushape, výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.

Lidé s normální hmotností nebo mírnou nadváhou by se podle slov dietoložky Karolíny Hlavaté měli pohybu věnovat alespoň třicet minut každý den.

Ideální je, pokud tuto fyzickou aktivitu dokážete provozovat v optimální intenzitě. Tu si odměříte buď pomocí sporttesteru, nebo zjistíte takzvaným řečovým testem. "V optimálním tempu jste v okamžiku, kdy jste ještě schopni mluvit, ale už nemůžete říct plynule větu," vysvětluje dietoložka Hlavatá.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Obézní lidé by měli začít s pohybem postupně. Podle rad odborníků stačí na začátku pět minut přirozeného pohybu jako je například chůze. Zkusit ale můžete i plavání, jízdu na kole či rotopedu. Pak postupně přidávejte další minuty. "Důležité je to nevzdávat a najít si pohyb, který vám dělá radost," uvádí Petr Havlíček.

Je přirozené, že motivace kolísá

Jestliže po čase ztratíte motivaci, nevzdávejte to. Je naprosto přirozené, když motivace kolísá. Je ale důležité znát své možnosti a zbytečně si nedávat velké cíle. 

"Nejčastější chybou začátečníků je totiž to, že pohyb přepálí a výsledkem je únava nebo dokonce zdravotní potíže z nevhodného posilování. Dalším prohřeškem je nevhodná intenzita pohybu, při které sice budujeme kondici, ale tuky téměř nespalujeme," říká výživový specialista.

Myslete také na to, že je dobré zařadit pohyb do každodenního života. Nejezděte výtahem, vystupte o zastávku dříve, při telefonování se procházejte, běžte s dětmi nebo psem na procházku. 

"Každý den byste totiž kvůli svému zdraví měli ujít minimálně deset tisíc kroků, což je asi 7 kilometrů," dodává Petr Havlíček. 

Co jíst a pít před a po cvičení? Rady odborníků nejdete ve videu.

Autor:




Nejčtenější

Chrissy Teigenová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Chrissy Teigenová: Kvůli dalšímu umělému oplodnění končím s alkoholem

Modelka Chrissy Teigenová (31) prozradila, že se dostala do stádia, kdy byla závislá na pravidelné konzumaci vína. Denně si dopřávala několik skleniček a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do...  celý článek

Lake Bellová
Lake Bellová: Děti vychovávám tak, aby si vážily starých lidí

Herečka Lake Bellová (38) denně naráží na to, že si dnešní mládež neváží starších lidí. Své děti tak vede k tomu, aby ke starším lidem měly úctu. A hlavně po...  celý článek

Osvěžující salát s rajčaty, okurkou a čerstvou mátou
Rajčata nejsou jen na špagety a na pizzu. Co s červeným nadělením?

Konec prázdnin je ve znamení dozrávajících červených plodů, které v sobě během slunečných dnů akumulovaly všechnu krásu a sladkost léta. Pokud jste propadli...  celý článek

ilustrační snímek
I po císařském řezu můžete porodit přirozeně

Většina žen po prodělání císařského řezu předpokládá, že i další děti budou muset přijít na svět s pomocí skalpelu. Lékaři však dnes dokážou velmi dobře...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu
5 nejkontroverznějších parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Jedni je milují, druzí se jim vyhýbají obloukem. Jsou parfémy, které vyvolaly tak ostrou reakci, že si jiné přízvisko ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.